Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS of blessure?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Klick

Re: MS of blessure?

Bericht door Klick »

Moekesolar schreef: 18 nov 2022, 17:09 Ik heb het boek :het geheim van opa toetoet besteld. Ik wil even kijken of mijn kinderen er al iets aan zou kunnen hebben. Vraag me wel af of het wel verstandig is om nu al te vertellen omdat de ziekte zich nog zo weinig concreet uit bij mij. Er is niets te zien.
er is geen goed of fout in deze..
het voelde goed om het boek alvast te bestellen, helemaal prima, als je het thuis hebt en toch twijfelt dan is het gewoon nog te vroeg.
je hebt geen haast, het juiste moment komt vanzelf.

net als @Girlsmom zegt, niemand weet hoe het leven loopt.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: MS of blessure?

Bericht door Toeter »

Ik heb laatst 'een moeder vol stoplichten' geleend bij de bieb en ik vond hem best heftig!

Een moeder die de hele tijd ligt te slapen en dan niet gestoord mag worden. Een vader die alle zorgtaken moet overnemen. Ouders die erg geheimzinnig en gestrest doen over bezoekjes aan de dokter.

Ik herken mezelf er gelukkig totaal niet in en ik vond het daarom ook niet geschikt voor mijn dochter (7).

Iedere situatie, iedere ms en ieder kind is anders en ik denk dat er geen 1 juiste aanpak is.

Bij mij is de MS wel een beetje zichtbaar. Ik kan dingen niet voelen met mijn vingers, ik kan kleine knoopjes niet los krijgen en kleine dingen niet oppakken, ik loop regelmatig moeilijk, ik ben sneller moe dan andere moeders. Dus ik kies ervoor om er open over te zijn.
Moekesolar

Re: MS of blessure?

Bericht door Moekesolar »

Het boek van opa toetoet is erg leuk. Alleen belandt opa toetoet wel in een scootmobiel. Terwijl het nog niet zeker is of dat met mij gaat gebeuren. Dus ik heb het nu nog even in de kast gezet. Ik dacht ook misschien kan ik het voorlezen zonder te zeggen dat ik ook ms heb. Even kijken hoe ze op het boek reageren misschien?
Moekesolar

Re: MS of blessure?

Bericht door Moekesolar »

Toeter schreef: 23 nov 2022, 20:12 Ik heb laatst 'een moeder vol stoplichten' geleend bij de bieb en ik vond hem best heftig!

Een moeder die de hele tijd ligt te slapen en dan niet gestoord mag worden. Een vader die alle zorgtaken moet overnemen. Ouders die erg geheimzinnig en gestrest doen over bezoekjes aan de dokter.

Ik herken mezelf er gelukkig totaal niet in en ik vond het daarom ook niet geschikt voor mijn dochter (7).

Iedere situatie, iedere ms en ieder kind is anders en ik denk dat er geen 1 juiste aanpak is.

Bij mij is de MS wel een beetje zichtbaar. Ik kan dingen niet voelen met mijn vingers, ik kan kleine knoopjes niet los krijgen en kleine dingen niet oppakken, ik loop regelmatig moeilijk, ik ben sneller moe dan andere moeders. Dus ik kies ervoor om er open over te zijn.
Ja snap ik dan wordt het echt zichtbaar. Dat maakt het ook weer makkelijker te begrijpen. Bij mij is het niet zichtbaar.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: MS of blessure?

Bericht door Toeter »

Ik heb opa toetoet eens besteld bij de bieb. Misschien is dat toepasselijk. Ik heb sinds dit jaar wel een scootmobiel.

@Moekesolar je ms is onzichtbaar, maar zijn de gevolgen dat ook? Ben je meer gestrest? Afwezig? Emotioneel? Dat zou allemaal heel normaal zijn, maar kinderen betrekken alles op zichzelf.

Als ze niet weten dat er iets aan de hand is, kunnen ze denken dat zij de reden zijn dat mama minder blij is en minder aandacht voor ze heeft.

Ik heb geen idee van jouw situatie, maar daar probeer ik zelf aan te denken als er een keer iets is waar ik stress over heb.
Saar33

Re: MS of blessure?

Bericht door Saar33 »

Toeter schreef: 23 nov 2022, 20:12 Ik heb laatst 'een moeder vol stoplichten' geleend bij de bieb en ik vond hem best heftig!

Een moeder die de hele tijd ligt te slapen en dan niet gestoord mag worden. Een vader die alle zorgtaken moet overnemen. Ouders die erg geheimzinnig en gestrest doen over bezoekjes aan de dokter.

Ik herken mezelf er gelukkig totaal niet in en ik vond het daarom ook niet geschikt voor mijn dochter (7).

Iedere situatie, iedere ms en ieder kind is anders en ik denk dat er geen 1 juiste aanpak is.

Bij mij is de MS wel een beetje zichtbaar. Ik kan dingen niet voelen met mijn vingers, ik kan kleine knoopjes niet los krijgen en kleine dingen niet oppakken, ik loop regelmatig moeilijk, ik ben sneller moe dan andere moeders. Dus ik kies ervoor om er open over te zijn.
Hier hebben de kinderen juist wel veel aan het boek 'een moeder vol stoplichten' gehad. Juist omdat de situatie bij ons ook was van de ene week kon ik nog 17 km lopen en de week erna nog maar 300 meter. En helaas is dit in het eerste jaar afgenomen tot 30 meter. Voor de kinderen dus wel heel concreet en heftig. Het opende ook het gesprek over hoe zij de informatie tot zich kregen van ons. Waar hadden zij wel/geen behoefte aan. Dat geheimzinnige gedoe van die ouders in het boek vonden zij vreselijk. Maar zo is er qua boeken ook geen pasklaar antwoord.
Maar ik vind openheid in het gezin sowieso wel heel erg belangrijk, dus wij spreken open over het ziek zijn. Ik denk dat kinderen snel genoeg door hebben dat er iets aan de hand is. Maar daar moet iedereen zijn/haar weg in vinden.


Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/klachten-en-diagnose
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp