Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ms en pijn?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Alp

Ms en pijn?

Bericht door Alp »

Hoi allemaal.
Na een jaar aan vage klachten is er een maand geleden de diagnose Ms gevallen. Wat nu het voor mij meeste doorweegt is de vermoeidheid en pijn. Een rare, zeurende, branderige pijn in mijn armen en benen. De ene dag al wat erger dan de andere. Iemand hier die dit herkent?
Marina

Re: Ms en pijn?

Bericht door Marina »

Alp schreef: 07 dec 2022, 14:30 Met die klacht ben ik reeds meer dan een jaar geleden naar de huisarts gegaan en daar na 4 bloedonderzoeken alle andere zaken uitgesloten. Mij lijkt het zeker geen toeval.
Oh OK, dan heeft het in dit geval weinig zin dus om hiervoor (weer) naar je huisarts te gaan ;).

Dan hoop ik dat je nog meer reacties krijgt van anderen die je klacht herkennen!
Klick

Re: Ms en pijn?

Bericht door Klick »

ik heb deze klacht zelf niet, maar heb wel last van mijn pols gehad. toen ik dat bij mijn neuro zei werd ik gelijk doorverwezen voor een test. hij zei toen “het kan ook nog iets gewoons zijn wat we kunnen verhelpen met n simpele operatie”

helaas kwam er uit die test dat de zenuwen normaal reageerden, dus het was de ms, daar kon hij niks mee.
als ik het wilde kon hij wel wat voorschrijven, maar dat vond ik niet nodig (niet zoveel last dat ik dat wel wilde)
Melanie

Re: Ms en pijn?

Bericht door Melanie »

@Klick

Welke test heb je hiervoor gekregen?
Ik heb namelijk vaak last van mijn pols, vingerkootjes en pink.
Zelfde klachten als jou, net niet erg genoeg om hier een pijnstiller voor te nemen maar wel een vervelend gevoel.

Deze klachten heb ik ook dagelijks aan mijn knieën, ben al 2x naar een reumatoloog gestuurd en foto’s laten maken maar er komt niks uit.
Klachten worden erger bij kou en langer dan 30min (stil) staan.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Ms en pijn?

Bericht door Qanuk00 »

Herkenbare klachten, ik heb ook erg veel last van mijn vingers, pijnlijke kootjes, dik en dove vingertoppen. Ook als ik een kleine sneetje heb op een kootje, geneest het slecht. Mijn suikerwaarden zijn momenteel stabiel en hebben een prima normaalwaarde, het is dan in mijn ogen niet diabetesgerelateerd (want ja, dat kan ook nog...).
Vorig jaar had ik ook erg veel last van mijn handen, er is toen een EMG (elektromyogram) gemaakt. Daar kwam duidelijk CTS uit en dat is met behulp van injecties aangepakt (en kennelijk heeft het geholpen.

Mijn huisarts wist me te vertellen dat de problemen met mijn vingerkoten niets te maken hebben met CTS. CTS zit echt in de pols en handpalmen, daar heb ik nu geen last meer van. Morgen laat ik de bezinking vh bloed checken om reuma of iets anders uit te sluiten.
Tja, en wat dan precies de oorzaak is ... ik merk wel dat sinds mijn MS zo actief is ik hard achteruit gegaan ben en vaak pijn heb in mijn gewrichten. Signaalstoringen als gevolg van MS en daardoor minder doorbloeding en snellere aftakeling?

Het is dan goed om alles per probleem uit te sluiten en aan te pakken. Momenteel helpt 1 paracetamol 500mg in combi met tramadol/paracetamol 37,5mg mijn pijnklachten in de gewrichten te verminderen. Daarnaast heb ik een basisdosis Gabapentine om de neuropijntjes aan te pakken. Ik merk dat ik met deze combi mijn dag weer beter doorkom.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Alp

Re: Ms en pijn?

Bericht door Alp »

Dankjewel voor de reacties allemaal. Zowat alles van reuma is uitgesloten. De pijn die ik ervaar is niet echt plaatselijk. Buiten de heup maar daar is ook al een foto van genomen en niets uitgekomen. Op moeilijke dagen Dafalgan geprobeerd maar lijkt niet te helpen.
Klick

Re: Ms en pijn?

Bericht door Klick »

Melanie schreef: 11 dec 2022, 11:18 @Klick

Welke test heb je hiervoor gekregen?
Ik heb namelijk vaak last van mijn pols, vingerkootjes en pink.
Zelfde klachten als jou, net niet erg genoeg om hier een pijnstiller voor te nemen maar wel een vervelend gevoel.

Deze klachten heb ik ook dagelijks aan mijn knieën, ben al 2x naar een reumatoloog gestuurd en foto’s laten maken maar er komt niks uit.
Klachten worden erger bij kou en langer dan 30min (stil) staan.
welke test? ik weet niet meer hoe die heet, alleen dat het met pulsjes/schokjes ging. waarbij men controleerde of de zenuwbanen in de pols nog goed waren.
dat waren ze. het was om te kijken of het geen cts was.

wat mij hielp toen was snachts een spalk (polsbeschermer van t skaten) te dragen, daarmee voorkwam ik dat ik mijn pols tijdens het slapen overbelastte (door aanspannend te buigen)

(ik gebruik snachts ook n bitje omdat ik mijn kaken bijt/kracht zet.. dus dacht dat dat ook wel eens met mijn pols aan de hand kon zijn)
Laatst gewijzigd door Klick op 12 dec 2022, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: Ms en pijn?

Bericht door Marina »

Alp schreef: 11 dec 2022, 19:41 De pijn die ik ervaar is niet echt plaatselijk. Buiten de heup maar daar is ook al een foto van genomen en niets uitgekomen. Op moeilijke dagen Dafalgan geprobeerd maar lijkt niet te helpen.
Dafalgan is een geneesmiddel op basis van paracetamol, zie ik. Mocht het om een vorm van zenuwpijn gaan dan helpen reguliere pijnstillers zoals paracetamol vaak niet. Zenuwpijn kan zich onder andere uiten als een branderige pijn/gevoel.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Ms en pijn?

Bericht door Qanuk00 »

@Klick @Melanie
Dat is de EMG test, die inderdaad checkt op onder andere Carpaal Tunnel Syndroom

https://neuropathie.nu/wat-is-een-emg-elektromyogram/

@Alp Wat Marina hieronder al aangeeft, een neuropijn is niet met een paracetamol/iboprufen te verhelpen. Daarom lijkt het mij verstandig dit met de neuroloog te overleggen, dan kom je meer op medicijnen tegen neuropathie.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Klick

Re: Ms en pijn?

Bericht door Klick »

@Qanuk00 o jaaaa die, thnx
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp