Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wat gaat er financieel gebeuren?

Alles omtrent werk en uitkeringen
MikeKr

Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door MikeKr »

Hallo iedereen,
Eerst wat info over mij,

Ik ben 38 jaar, alleenstaande ouder van 2 kinderen en ik weet pas sinds eind augustus dat ik ms heb. Volgens de neuroloog rrms en best actief.
Ik had al langere tijd last van extra vermoeidheid in het algemeen en zenuwpijn in de arm maar kreeg nu ook last van mijn gezichtsvermogen. Tot soms zelfs een beetje aan het misselijke toe. De laatste tijd begin ik ook hele vermoeide en tintelende benen te krijgen.
Ik ben een met handen werken mens dus heb altijd veel uren moeten maken voor een leuk salaris. Ik ben chauffeur en heb het vermoeden dat ik mijn huidige baan wel kan vergeten tenzij het zicht niet meer zo raar gaat doen.
Ik ben nu nog in de ziektewet en vraag mij nog af hoe het zal gaan mocht ik gedeeltelijk afgekeurd worden.
Waar wordt er naar gekeken als het gaat om het salaris van voordat je ziek geworden bent?

Mvg
Mike
Klick

Re: Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door Klick »

ik kan me voorstellen dat je je druk maakt hierover! er komt zoveel op je af!
let wel, je mag 2 jr ziekgemeld zijn. 1e jaar is volledig salaris (bij vast contract) 2e ziekte jaar 70%. Pas daarna gaat het uwv je keuren voor evt. (percentage) afkeur. (in tussentijd bedrijfsarts, reintegratie en allemaal regeltjes waar je werkgever aan moet voldoen)

Ze kijken naar het salaris wat je had op het moment van 1e ziekmelding. Dat noem ik voor het gemak je huidige salaris.

Daar gaan ze vanuit bij de hele berekening.
stel, dat je gedeeltelijk wordt afgekeurd, dan krijg je dus een gedeelte een uitkering en een gedeelte via je werkgever.
het gedeelte wat je afgekeurd wordt daar krijg je WIA voor. De WIA is 70% van je huidige salaris (voor dat %). De uren die je voor je baas werkt krijg je gewoon betaald. Dus je valt wel terug in salaris, maar 30% over alleen het % dat je afgekeurd bent. (er vanuitgaande dat je niet boven de bovengrens van het uwv verdient) Van je werkgever krijg je 100% voor de gewerkte uren.

(ik was eerst gedeeltelijk adgekeurd, kreeg 3 dagen per week van de baas en 2 van het uwv)

Om het verhaaltje compleet te maken, bij volledige afkeur krijg je IVA en dat is 75% van je salaris wat je verdiende op het moment van eerste ziekmelding. ( en transitievergoeding, maar dat speelt alleen bij volledig afkeur)

dit is allemaal wel zoals het was in 2019, dus misschien is er iets aangepast.

o, ja vergeet je pensioenfonds niet als dit gaat spelen. arbeidsongeschiktheids pensioen.
en als je arbeidsongeschiktheids verzekering hebt..
MikeKr

Re: Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door MikeKr »

Bedankt weer voor de reactie klick.

Wat wordt er allemaal bij gerekend met het salaris? Is dat alles wat je heel dat jaar verdiend hebt gedeeld door de 12 maanden of is het alleen het standaard maandsalaris wat je hebt dat ze gebruiken voor de berekening? Dit aangezien mijn salaris flink werd aangevuld door overuren.
Klick

Re: Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door Klick »

goeie vraag, ik zou het eigenlijk niet precies weten. zelf maakte ik wel veel overuren, maar had daardoor geen extra salaris (tijd voor tijd)

je kan het uwv bellen met deze vraag, ik heb destijds veel gehad aan hun “helpdesk”. ze konden alles uitleggen. voor hun is het het uitvoeren van een regeling en daarin staat precies hoe en waar ze rekening mee houden.

hetzelfde ging op voor mijn pensioenfonds.

ik wilde zelf alles weten voor het zover was.
ook heb ik veel aan dit forum gehad! lotgenoten die in hetzelfde traject zaten alleen iets voor liepen.
Klick

Re: Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door Klick »

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -uitkering
Hoe hoog is mijn loongerelateerde uitkering?(Klik om in te klappen)
We delen het sv-loon dat u verdiende in het jaar voordat u ziek werd door 12 (aantal maanden per jaar). Dit is uw WIA-maandloon.

Als u niet werkt is de loongerelateerde uitkering de eerste 2 maanden 75% van uw WIA-maandloon. Vanaf de derde maand is uw loongerelateerde uitkering 70% van uw WIA-maandloon. U ontvangt de loongerelateerde uitkering minimaal 3 maanden en maximaal 24 maanden.
ik weet niet of de gebruiker nog actief is maar er is een @uwv_webcare die (iig vroeger) vragen beantwoorde
MikeKr

Re: Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door MikeKr »

Ook hier weer heel erg bedankt voor klick.
Ook daar ga ik even achteraan maar super bedankt wederom.
MikeKr

Re: Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door MikeKr »

Heel erg bedankt alvast klick,

Ik ben blij dat dit forum er is voor mensen die even het bos niet meer zien door de bomen.

Hopelijk is het bij jou inmiddels, ondanks omstandigheden, nog een soort van goed geregeld.
Billy

Re: Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door Billy »

Ik lag regelmatig aan het infuus met een vrouw, omdat zij altijd veel overuren maakte, werd dit inderdaad mee berekend. Maar hoe dat precies zit ...

Overigens kreeg ik van mijn werkgever beide jaren 100% doorbetaald. Het ligt aan je CAO en je werkgever hoe ze je de eerste 2 jaar door betalen.
Sara

Re: Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door Sara »

Mike,
niet leuk, maar wel slim dat je nu al vast nadenkt over wat er financieel boven je hoofd zou kunnen komen te hangen.
Ik zou je adviseren lid te worden van een vakbond als je dat nog niet bent. Zij kunnen je informeren en adviseren, en eventueel praktisch steunen als dat nodig is.
Peekie

Re: Wat gaat er financieel gebeuren?

Bericht door Peekie »

Ik ben bezig met mijn WIA aanvraag voor gedeeltelijke afkeuring. (We mikken op 50% maar ik werk op dit moment minder dan 50% vanwege revalidatie traject.. dus we zullen wel zien wat UWV daar van vindt..)

Ik heb mij afgelopen tijd ook ingelezen over de hoogte enz. Ik werk in de salarisadministratie dus ik heb ook wel wat voorkennis:)

Wat ik begreep is dat ze kijken naar het SV loon over het jaar voordat je ziek werd. Mijn eerste ziektedag was 29 maart 2021. Dus bij mij wordt er gekeken naar het SV-loon over 29 maart 2020 tot 29 maart 2021 dacht ik. SV loon is al het bruto salaris, incl vakantiegeld, eindejaarsuitkering, overuren. Alle bedragen eigenlijk waar je loonheffing over hebt betaald. En vanuit dat bedrag wordt het dagloon berekend wat weer basis is voor de uitkering.


Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk

Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp