Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Kesimpta of ocrevus

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Ik keek net nog eens in de folder over ocrevus die ik had gekregen. Daar staat wel in contact opnemen bij koorts.

Ik heb weer opnieuw bloed moeten prikken voor de 2e halve gift. De lymfocyten zijn gedaald. Dat is de bedoeling toch? Verder is er niet veel veranderd.
Nessa

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Nessa »

Moekesolar schreef: 30 dec 2022, 08:07De lymfocyten zijn gedaald. Dat is de bedoeling toch?
Het werkingsmechanisme van Ocrevus is gebaseerd op afname van het aantal B-cellen. Lymfocyten zijn T-cellen.
Middelen als Aubagio, Tecfidera en Mavenclad werken wel via de T-cellen dus daar moet een flinke afname van de T-cellen te zien zijn.

Dat betekent dat het niet nodig is bij Ocrevus dat de T-cellen dalen. Maar in de praktijk gebeurt dat wel vaak, zij het niet zo hard als bij de T-celremmers.
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Ok dank je. Ik word er dinsdag over gebeld. Vrijdag heb ik het tweede infuus.
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Mijn bloeduitslagen waren helemaal goed. Ik heb het tweede infuus gehad gisteren. Erg moe daarna. Vandaag hoofdpijn. Ik moet binnenkort weer bloedprikken.

Keelpijn was trouwens geen reden om geen infuus te doen zo lang het niet gepaard gaat met koorts vertelde ze. Maar heb zelf een keelpijnkruid genomen en daarmee was het net op tijd weg.

Hoe is het met jou?@Steenbokje76
Nessa

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Nessa »

@Moekesolar Veel drinken kan helpen tegen de hoofdpijn. Ook al tijdens het infuus. Ik probeer op de dag van het infuus minimaal 2 liter te drinken. En de dagen daarna ook.

Had je al keelpijn vóór het infuus? Je kunt namelijk als bijwerking ook keelpijn krijgen. Ik neem daarom altijd dropjes mee op de infuusdag.
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Ik kreeg na het eerste infuus na een aantal dagen keelpijn. De avond voor die dag met keelpijn had ik nog een rondje hardgelopen. Volgens een ms verpleegkundige kon de keelpijn wel door de fysieke inspanning van het hardlopen gekomen zijn. De PA dacht dat ik misschien al een virus had opgelopen voor ik het infuus had en het door de ocrevus zich meer is gaan manifesteren. Beetje onduidelijk dus. Vandaag voel ik het weer een beetje. Ik heb toch het idee dat het gewoon door de ocrevus komt.
Het doet ook echt wel veel het middel. Ik zag mijn bloeddruk flink dalen en mijn temperatuur steeg 1 graad van 36.5 naar 37.5. al weet ik niet of zo n oormeter nauwkeurig meet.

Bedankt voor de tips. Ik ga veel drinken.
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Moekesolar
Hoe is het met jou?@Steenbokje76
Met mij gaat het redelijk. Heb sinds gisteren wat verhoging qua temperatuur en zit erg laag in m'n energie.
Moet morgen weer injectie zetten en zie er dit keer wel beetje tegenop. Omdat ik me verre van fit voel. Maarja het zal toch moeten.

Hoe is het nu met jou? Met de vermoeidheid en de pijn in je keel?
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Balen dat je je zo naar voelt @Steenbokje76 Mag je de injectie wel zetten met verhoging?
Met mij gaat het best ok. Ik heb deze week een normale werkweek. Ik drink wel iets meer koffie maar kom de dagen best goed door.
Ik probeer het verder met voeding, supplementen en sporten aan te pakken. Ik wil morgenavond een klein rondje hardlopen. Kijken hoe mijn lijf door op reageert. Vrijdag ben ik vrij dus op zich minder erg als ik me dan niet zo goed voel.
Steenbokje76

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Steenbokje76 »

@Moekesolar
Balen dat je je zo naar voelt @Steenbokje76 Mag je de injectie wel zetten met verhoging?
Geen idee maar heb het wel gedaan, heb er verder ook niet echt over nagedacht. Als het echt koorts was (dus boven de 38C), dan had ik het niet gedaan of ff contact opgenomen met MS verpleegkundige ofzo. Maar tot 38C vind ik zelf wel acceptabel. Maar dit is geen advies aan anderen trouwens...
Gewoon je gevoel volgen en bij twijfel altijd de verpleegkundige contacten!

Verder heb ik al paar dagen pijn in mijn nek. Maar dat zal ook wel weer vanzelf wegtrekken.

Hoe gaat het met jou? Al een rondje kunnen hardlopen?
Moekesolar

Re: Kesimpta of ocrevus

Bericht door Moekesolar »

Goed, uiteindelijk heb ik pas gisteren een klein rondje hardgelopen. Geen terugval gehad vandaag.

Sterkte met je nek. Hopelijk trekt snel weg.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp