Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Koud hebben

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Daffiedaff

Koud hebben

Bericht door Daffiedaff »

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie 'het koud hebben'herkennen.
Ik ben goed mobiel maar als ik bijv. een stukje heb gefietst (elektrisch, zonder inspanning), heb ik het daarna de hele dag koud. Ik krijg het pas weer warm na een warme douche. Herkent iemand dit?? Of heeft dit niets met ms te maken?!

Dank!

Daphne
Klick

Re: Koud hebben

Bericht door Klick »

hi @Daffiedaff
ik heb het zelf niet, maar ik weet wel dat bij ms je “thermostaat” (die van je lijf) kapot kan zijn.
Nessa

Re: Koud hebben

Bericht door Nessa »

Ik herken het zelf niet, maar heb het wel eens van collega's gehoord na het sporten.

Allereerst: is je schildklier in orde?

Je schrijft dat je elektrisch fietst, dus zonder inspanning. De vraag is of dat waar is. Ik fiets zelf elektrisch omdat mijn benen door de MS kracht missen. En ik krijg mijn hartslag met fietsen echt wel over de 100. Hetzelfde met wandelen. Het kan dus best zijn dat fietsen voor jouw lijf zó inspannend is dat de energie gaat naar herstellen ipv je lichaam op temperatuur houden. Let in dat geval op je voeding en met name hoeveelheid eiwitten die je eet. Ook kun je het sneller koud krijgen als je moe bent.

En is het alleen bij activiteiten die je buiten doet? Kou die alleen overgaat met actief opwarmen (zoals douchen) kan ook komen door te veel afkoelen tijdens de activiteiten.

Bij MS kan inderdaad de thermostaat van je lichaam kapot zijn. Alleen zou je dan verwachten dat het vaker gebeurt dat je je niet op temperatuur kunt houden.
Daffiedaff

Re: Koud hebben

Bericht door Daffiedaff »

Ik heb geen idee hoe het mijn schildklier staat.
Ook thuis heb ik het soms echt gewoon heel koud.
In dit weer is het voor mij ook niet te doen om met handschoenen aan te gaan fietsen ofzo, dan worden ze gewoon zo koud dat ik ze niet meer kan bewegen, maar als ik ga schaatsen houd ik ze wel warm.

Ook merk ik dat ik nu (heb nu corona) ook echt een enorm koude linkerhand heb waardoor die minder functioneert/ naar gevoel heeft. Dit is voor mij een bekende MS klacht.
Maar ik heb ook een soort pijn (vooral als ik ga liggen) in mijn rechterbovenarm waardoor ik moeilijker in slaap kom. Het is een soort rare vage pijn, soms een soort steken. Kan dit nou ook MS zijn? Ik vermoed dit omdat het nu opeens meer aanwezig is.

Groetjes,

Daphne
Marina

Re: Koud hebben

Bericht door Marina »

Het niet meer uit jezelf opwarmen als je het koud hebt herken ik zelf niet.
Wel herken ik het stijf worden en moeilijk kunnen bewegen van m'n handen bij deze mate van kou.

Misschien heb je er bij het schaatsen minder last van omdat je dan je armen/handen meer beweegt en meer naar beneden houdt, terwijl bij fietsen je je handen/armen de hele tijd in dezelfde en in een hogere houding houdt en ze niet beweegt? Misschien heeft het (deels) met de doorbloeding te maken.

Daffiedaff schreef: 14 dec 2022, 21:07 Ook merk ik dat ik nu (heb nu corona) ook echt een enorm koude linkerhand heb waardoor die minder functioneert/ naar gevoel heeft. Dit is voor mij een bekende MS klacht.
Maar ik heb ook een soort pijn (vooral als ik ga liggen) in mijn rechterbovenarm waardoor ik moeilijker in slaap kom. Het is een soort rare vage pijn, soms een soort steken. Kan dit nou ook MS zijn? Ik vermoed dit omdat het nu opeens meer aanwezig is.
Een vage pijn in een arm en steken komen mij wel bekend voor. Steken kunnen een uiting van zenuwpijn zijn en bij MS horen. Dat dit nu meer aanwezig is zou wellicht kunnen komen doordat door de corona je klachten verergerd zijn.
Melanie

Re: Koud hebben

Bericht door Melanie »

Hoewel ik nog geen diagnose heb van MS en nog zoekende ben in dit proces lees ik hier ook weer overeenkomsten.

Ik heb het ook heel snel koud en mijn voeten zijn altijd koud.
Als ik buiten ben in deze kou (momenteel -7) dan verstijft mijn hele lichaam en doet alles pijn.
Bij warm weer heb ik zelden last van spieren en gewrichten.
Bij te hoge temperaturen ben ik wel nog vermoeider dan ik normaal ben en krijg ik sneller oogklachten/ontsteking.
rianneke3

Re: Koud hebben

Bericht door rianneke3 »

Ik gebruik lijnzaadolie in de Muesli. Sinds dien geen koude voeten meet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

Jelly

Re: Koud hebben

Bericht door Jelly »

rianneke3 schreef: 17 jan 2023, 13:12 Ik gebruik lijnzaadolie in de Muesli. Sinds dien geen koude voeten meet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk
Bedankt voor de tip, zeker het proberen waard!!! Mijn voeten zijn namelijk altijd ijskoud.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp