Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Mri scan

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
lindad

Re: Mri scan

Bericht door lindad »

hoi allemaal,

ik heb volgende week weer eens een mri-scan.

ik vraak me af of het contrastmiddel echt nodig is.

Het blijkt niet echt goed te zijn als je het te vaak krijkt.

De cds van de scans stapelen zich hier al, dus ik heb in mijn leven al vaak gehad....

Dit keer gaat het alleen om een die nodig is voordat ik met Aubagio begin. En dan elk jaar...
Ik heb niet het gevoel nu een acuut ontsteking te hebben.

Mieschien weet iemand van jullie er meer over!!

groet, Linda
Steenbokje76

Re: Mri scan

Bericht door Steenbokje76 »

@lindad

Er is vrij recent een nieuw beleid m.b.t. contrastvloeistof.
Wordt alleen nog gegeven als er t.o.v. de vorige scan nieuwe witte stofafwijkingen bij zijn gekomen of er onduidelijkheid over is.
(Ik moet er dan regelmatig weer een extra keer voor terugkomen, omdat de scan niet op dat moment direct beoordeeld wordt door een radioloog)

Wordt dus niet meer standaard direct gedaan. En hoef je ook niet te accepteren. je kan dan wijzen op het gewijzigde beleid.

Er is idd gebleken dat het nadelige effecten zou kunnen hebben (op langere termijn). En je voelt je ook niet echt super na toediening contrastvloeistof.
Ik krijg er vaak hoofdpijn van.

Succes met de scan.
lindad

Re: Mri scan

Bericht door lindad »

@Steenbokje76

ik zit hier alleen in Duitsland en er is geloof ik niets verandert i.v.m. de contrastvloeistof.

Ik heb het al zooo vaak gekregen en het blijkt toch niet echt noodzakelijk te zijn, dus ik zal wel nee zeggen.

Alleen stom als ik dan nog eens moet! Het duurd meestal heel lang voordat je een afspraak krijgt.

Weet je toevallig wat er op lange termijn kan gebeuren?
Steenbokje76

Re: Mri scan

Bericht door Steenbokje76 »

@lindad

Volgens mij is de richtlijn iig wel Europees bepaald.

Ik zou even met jouw afdeling radiologie bellen voor meer info. Zodat je niet voor verrassingen komt te staan op de dag van de mri.
Maar nee zeggen kan altijd.
Dan maar terug komen toch?
En mss hoef je niet eens terug.

Je kan ook eerst om aanvullende info vragen, waarom ze je terug willen zien voor contrastvloeistof.

Alle bijwerkingen kun je vinden op internet. Het gaat er geloof ik ook om dat het spul kan gaan 'stapelen' in de hersenen en dat dat op langere termijn klachten kan gaan geven.

Maar het is mogelijk, dus dat wil niet zeggen dat het perse altijd of vaak gebeurd.
lindad

Re: Mri scan

Bericht door lindad »

@Steenbokje76

Ik heb al maandag de afspraak voor de mri, dan kan ik ze zo meteen vragen!

En daarvoor terug... zeker een gooie punt, maar niet zo makkelijk...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp