Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Uitslag MRI

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Julie2900

Uitslag MRI

Bericht door Julie2900 »

Mag ik jullie vragen naar enkele inzichten? Sinds augustus vorig jaar kamp ik met problemen bij het wandelen, en sinds enkele weken ook met dubbelzicht (beide ogen, niet constant aanwezig, gaat op en af, maar wel meerdere periodes per dag). Voorbije vrijdag mocht ik na lang wachten onder de MRI scan en dit stond nadien te lezen in het verslag.

" aspecifieke wittestof letseltjes in linker frontaalkwab,
waarschijnlijk spots van leuko-araïose. Tevens aspecifiek midline letsel in
genu van corpus callosum."
(mri scan van de hersenen, zonder contrastvloeistof, volgens MS protocol)

Als ik het goed heb, wil dit dus zeggen, geen MS? Of wat denken jullie? Ik heb pas binnen 2 weken een afspraak bij de neuroloog, maar mss word ik al wat wijzer van jullie visie hierop.
Dankjulliewel alvast!
Klick

Re: Uitslag MRI

Bericht door Klick »

ik ben geen arts, maar volgensmij kun je dat zo stellig niet zeggen.
de radioloog die dit heeft geschreven bedoelt met “aspecifiek” niet op de specifieke ms-locaties (de mri is volgens ms protocol beoordeelt) maar dat kan ook voorkomen bij ms.

het letsel in de corpus callosum is waar je zichtproblemen vandaan komen.

niet constante problemen met je zicht is voor mij iets wat niet echt past bij ms, dan heb je namelijk continu de klacht. soms dagen, meestal weken achter elkaar.
wat wel kan bij ms, is dat het restschade is overgehouden van eerdere problemen. dan kan bij moeheid iets tijdelijk terug komen (mijn zicht wordt wazig na inspanning, restschade van mijn oogzenuwontsteking van jaren terug.. herstelt weer na een kwartier)

maar ik denk niet echt aan ms..
Steenbokje76

Re: Uitslag MRI

Bericht door Steenbokje76 »

@Julie2900
op basis van wat je overgenomen hebt uit het radiologisch verslag wordt met aspecifieke wittestofafwijkingen naar mijn inzicht niet gedacht aan MS. De naam aspecifiek zegt het al, (volgens protocol) niet specifiek voor ms.

Maar ook ik ben geen dokter (gelukkig niet :haha: ), echter dit is wat ik uit het verslag haal.

Wat @Klick zegt dat aspecifieke wittestofafwijkingen voorkomen bij MS, dat klopt, maar niet uitsluitend... anders zou de diagnose niet gesteld kunnen worden. Ik heb zelf ook enkele (nog) aspecifieke wittestofafwijkingen en ook enkele nieuwe punctiforme wittestof letsels, maar die worden bij mij niet meegeteld als afwijking m.b.t. protocol ms in de beoordeling van de mri. Ze worden wel genoteerd in het verslag.

Ik weet echter niet of de aspecifieke wittestofafwijkingen in sommige gevallen wél specifiek kunnen worden voor MS. Ze kijken naar de plaats in de hersenen en ook naar de vorm van de witte stof afwijking.

Dit (of het ms kan zijn of worden) zijn sowieso vragen voor de neuroloog. Maar ik snap 100% dat je al eerder inzichten wilt horen van mensen om je heen! Ik hoop voor je dat het geen MS is en dat er verder onderzoek verricht wordt en ook dat je snel van je klachten af bent.

Sterkte!!
Marina

Re: Uitslag MRI

Bericht door Marina »

Om de diagnose MS te stellen moet er aan een aantal criteria worden voldaan. Bij MS worden laesies/onstekingen gevonden in specifieke gebieden van (meestal) de hersenen en/of in het ruggenmerg en vormen laesies een bepaald patroon. Er moeten dan ook laesies zijn in minstens 2 gebieden en op verschillende momenten in de tijd (spreiding in plaats en tijd).
Ook wordt er behalve naar de uitslag van de MRI altijd ook gekeken naar je klachten en worden conclusies mede daarop gebaseerd.

Het corpus callosum is wel een typisch gebied waar bij MS laesies worden gevonden, maar het gaat bij jou om een voor MS aspecifiek letsel/laesie, zoals hierboven al is gezegd.
Ik kan persoonlijk - als zijnde geen dokter - geen aanwijzingen vinden in het verslag die erop duiden dat er (op dit moment) sprake zou zijn van MS.
Laatst gewijzigd door Marina op 06 feb 2023, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Julie2900

Re: Uitslag MRI

Bericht door Julie2900 »

@Klick , @Steenbokje76, @Marina
Hartelijk dank voor jullie antwoorden!
Tja, het blijft inderdaad wachten op de bespreking met de neuroloog.
Zou het ook nog kunnen dat er zich eventueel letsels in het ruggemerg bevinden (welke momenteel nog niet zijn onderzocht), of geven wittestofletsels in het ruggemerg andere klachten?
Klick

Re: Uitslag MRI

Bericht door Klick »

klachten van laesies in het ruggenmerg dan moet je bijvoorbeeld denken aan spierzwakte in benen en/of armen.

voor een uitleg over de mri zie een goede video van @Bram_MSinbeeld https://www.msinbeeld.nl/2020/11/25/mri ... uwe-video/
Marina

Re: Uitslag MRI

Bericht door Marina »

Julie2900 schreef: 06 feb 2023, 14:04 Zou het ook nog kunnen dat er zich eventueel letsels in het ruggemerg bevinden (welke momenteel nog niet zijn onderzocht), of geven wittestofletsels in het ruggemerg andere klachten?
Dat zou kunnen maar is weinig waarschijnlijk als er in de hersenen geen letsels die op MS duiden zijn gevonden, al komt het wel (zeer weinig) voor.

Dat bij MS iemand enkel letsels/laesies in het ruggenmerg heeft en niet in de hersenen komt zelden voor. Ook is het moeilijker om laesies te ontdekken bij een ruggenmerg- dan bij een hersen-MRI.
"MRI-onderzoek van het ruggenmerg is moeilijker te interpreteren omdat de wervels daar de MRI-beelden van het ruggenmerg ‘in de weg’ zitten. Worden er letsels waargenomen in hersenstam of ruggenmerg dan moeten deze van redelijke omvang zijn. Soms zijn ze wel van redelijke omvang, maar niet intensief genoeg om ze toch te kunnen waarnemen. MRI-onderzoek van hersenstam, het cervicale ruggenmerg of het totale ruggenmerg wordt uitgevoerd als het MRI-onderzoek van de hersenen geen afwijkingen oplevert én er tóch sterke verdenking is op MS.

In bepaalde gevallen is de MS-haard alleen maar terug te vinden in het ruggenmerg. Het betreft hier vaak de spinale vorm van MS die meestal vanaf het begin chronisch progressief is. Bij deze groep mensen treft men geen afwijkingen aan in grote of kleine hersenen. Een ruggenmergletsel geeft in de regel wel veel neurologische uitvalsverschijnselen en deze komen overeen met de plek waar dit gevonden wordt. Het correleert tevens met de omvang van de plaque.
Het MRI-onderzoek van het ruggenmerg behoort niet in eerste instantie tot de routine van aanvullend onderzoek bij verdenking op MS."
(Zie hier: https://www.mscentrum-adrz.nl/diagnosti ... uggenmerg/
)

Een letsel in het ruggenmerg geeft vaak zwakte en gevoelsstoornissen in de benen, of stoornissen van plassen, ontlasting en seksuele functies (zie hier: https://www.erasms.nl/ziektebeelden/multipele-sclerose/).
Steenbokje76

Re: Uitslag MRI

Bericht door Steenbokje76 »

@Julie2900

@Marina heeft al een enorm duidelijke uitleg gevonden en weergegeven. Super!

Daarbij wil ik nog aanvullen dat bij de MRI hersenen wèl al de hersenstam in beeld gebracht is.
De hersenstam is een onderdeel van de hersenen en zit onderaan de schedel, in het verlengde van het ruggenmerg.

Ook daar komen regelmatig ms laesies voor.
Bij jou is daar (volgens je radiologisch verslag in elk geval) niets gevonden.

Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt in al je vragen.
Julie2900

Re: Uitslag MRI

Bericht door Julie2900 »

Hartelijk bedankt voor alle info!
Ik zal sowieso de bespreking met de neuroloog verder moeten afwachten. Klachten zijn er, alleen even afwachten of er momenteel (al) een oorzaak kan worden aangetoond, of dat de oorzaak (voorlopig) onbekend blijft, of er eventueel nog verder onderzoek dient te gebeuren.
Marina

Re: Uitslag MRI

Bericht door Marina »

Graag gegeven! Hopelijk ben je toch een ietsje wijzer geworden al heb je gelijk dat je de bespreking met de neuroloog zult moeten afwachten.
Ik hoop voor je dat de oorzaak snel bekend wordt!
Sterkte met het afwachten en ook met je klachten.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp