Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

tryptofaan

Alles omtrent voeding en supplementen
Marina

Re: tryptofaan

Bericht door Marina »

Ik vind het ook best ingewikkeld en weet ook niet tot in de details hoe het precies werkt, maar zal een poging doen om het minder ingewikkeld op te schrijven. (Neem het me niet kwalijk a.j.b. als het dan nog te ingewikkeld is hoor, want ik weet ook niet precies wanneer dat het geval is ;) .)

Wanneer tryptofaan wordt afgebroken door je darmen vormen er zich deeltjes die vanuit je bloedvaten je hersenen in kunnen komen. Daar gaan die deeltjes ontsteking tegen van gliacellen.
Gliacellen verzorgen de zenuwcellen, ondersteunen het hersenweefsel en maken de isolatielaag myeline. Myeline is een laagje rondom de zenuwcellen en zorgt ervoor dat signalen van de ene naar de andere zenuwcel goed worden overgebracht. Bij MS is de myelinelaag, zoals je waarschijnlijk al weet, aangetast.
Als je extra tryptofaan binnen krijgt (meer dan door je voeding alleen) wordt er ook meer tryptofaan afgebroken in je darmen en dus uiteindelijk het onstekingsremmende effect vergroot.

Heel kort gezegd: het zou positief kunnen zijn (want het gaat ontsteking tegen van de cellen die het hersenweefsel ondersteunen en de isolatielaag myeline maken die rondom de zenuwcellen zit).
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

@Marina dank je! afbreken is dus niet verkeerd; daardoor komt het eigenlijk júist op de goede plek terecht ;-)

maar...wel raar dat als dit mogelijk wat kan helpen, het niet bekent is bij een neuroloog... :hmmm:

ik blijf het nu en dan maar nemen zolang ik geen tegenberichten heb of zelf nare dingen ervaar. Die goedenachtrust en betere stemming zijn me dierbaar en maken de kwaliteit van leven met MS wel fijner...dus hopelijk blijft het goed gaan :thumbup:
Marina

Re: tryptofaan

Bericht door Marina »

AngelNoa schreef: 15 feb 2023, 07:52 afbreken is dus niet verkeerd; daardoor komt het eigenlijk júist op de goede plek terecht ;-)
Precies!
maar...wel raar dat als dit mogelijk wat kan helpen, het niet bekent is bij een neuroloog... :hmmm:
Tja.. dat zou ik ook denken. Moeilijk te zeggen wat daar de reden van is.
Misschien omdat het onderzoek het alleen heeft over mogelijk positief effect en dit nog niet heeft geleid tot conclusies m.b.t. therapeutische inzet van tryptofaan, er eerst meer onderzoek moet worden gedaan om dit eventueel in te zetten als middel? Of misschien omdat neurologen niet alle onderzoeken (kunnen) bijhouden? En/of omdat de farmaceutische industrie een dikke vinger in de pap heeft bij (financiering van) wetenschappelijk onderzoek? En misschien verschilt het ook per neuroloog. <--Dit zijn wel mijn aannames.. ik weet het helaas ook niet echt..
ik blijf het nu en dan maar nemen zolang ik geen tegenberichten heb of zelf nare dingen ervaar. Die goedenachtrust en betere stemming zijn me dierbaar en maken de kwaliteit van leven met MS wel fijner...dus hopelijk blijft het goed gaan :thumbup:
Ik hoop het ook voor je! En verstandig dat je het alleen zo nu en dan neemt denk ik.
Van wat ik erover lees is nog niet onderzocht of je er geestelijk of lichamelijk afhankelijk van kunt worden. En gebruik over een langere periode wordt afgeraden.

Zie bijv. de info in de link die je aan het begin van je topic gaf:
"Daarom is L-Tryptofaan mijns inziens alleen te overwegen als je regelmatig moeite hebt met in slaap te vallen. Reguliere slaapmiddelen (meestal benzodiazepinen) hebben het nadeel dat er lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid kan optreden. Hierdoor wordt gebruik van langer dan 4 weken afgeraden. Voor Tryptofaan is dit niet onderzocht.

Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat er geen sprake zal zijn van geestelijke afhankelijkheid. Gebruik over een langere periode is dan ook af te raden. Ook voor mensen met structurele slaapproblemen is het dus aan te raden na het gebruik een periode van minimaal dezelfde duur geen Tryptofaan te gebruiken."

Zie ook bijv. hier: https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... gebruiken/
en hier: https://unity.nl/nl/pillen-tegen-de-dinsdagdip-63/ en:https://www.orthokennis.nl/nutrienten/L-tryptofaan
Een veilige dosis, van wat ik erover lees, ligt waarschijnlijk tussen de 0.5-4 gram/dag. Misschien voor jou lager gezien je lengte en gewicht.

Dit gaat dan wel om algemene info (niet specifiek over gebruik bij MS).
AngelNoa

Re: tryptofaan

Bericht door AngelNoa »

Marina schreef: 16 feb 2023, 16:36
Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat er geen sprake zal zijn van geestelijke afhankelijkheid. Gebruik over een langere periode is dan ook af te raden. Ook voor mensen met structurele slaapproblemen is het dus aan te raden na het gebruik een periode van minimaal dezelfde duur geen Tryptofaan te gebruiken."
ik ben met al die dingen heel voorzichtig en heb nog nooit iets langer dan 2dagen na elkaar gebruikt. Of het nou oxazepam, temazepam, melatonine of wat dan ook is...dus dat zal ik hierbij precies zo doen ;-)

maar oooh je wordt al verslaafd van het *idee* dat je een nacht van 9 uur maakt én dan lekker op staat! Dat heb ik niet met die pammetjes...

nogmaals bedankt! Hopelijk is er een keer iemand die het met zijn neuro of Ms-verpl kan/wil bespreken :ja:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp