Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Overactieve blaas

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Nessa

Re: Overactieve blaas

Bericht door Nessa »

@AngelNoa Ik heb gebeld met Tena voor advies. Er zijn verschillende modellen en verschillende maten. Ik heb er 3 op proef gekregen. Ik gebruik de Silhouette Noir met een hoge taille, die past mij het best.

Krijg jij het wel vergoed? Dan zou je misschien nog eens met Mediq of de continentieverpleegkundige kunnen overleggen.
Jelly

Re: Overactieve blaas

Bericht door Jelly »

Nessa schreef: 16 feb 2023, 08:17 Er zijn verschillende modellen en verschillende maten. Ik heb er 3 op proef gekregen. Ik gebruik de Silhouette Noir met een hoge taille, die past mij het best.
Bovenstaande heb ik ook besteld, de super mt M. Er staat bij vermeld dat er een volledige blaasinhoud in kan.
Is zwart van kleur en sluit goed aan.
Jelly

Re: Overactieve blaas

Bericht door Jelly »

AngelNoa schreef: 16 feb 2023, 07:35 mij passen ze slecht :-(
Wat gebruik jij? Ik heb heb het gevoel dat een verband schuift en alsnog voor lekkage zorgt.
Billy

Re: Overactieve blaas

Bericht door Billy »

Mijn ervaring met bijna al het materiaal is niet heel positief, het lijkt niet ontworpen voor urge incontinentie. Druppel niet langzaam leeg, verlies ineens de hele blaasinhoud. Dat lijken ze niet snel genoeg te absorberen.

En dan kan het bijv 2000ml hebben, maar dat is over de gehele oppervlakte. Ik plas niet keurig van voor naar achteren :haha: .
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Overactieve blaas

Bericht door Qanuk00 »

Hoi @Jelly
Ja hoor, ik ben ook bekend met een overactieve blaas. Geregeld incontinent en vaak last van blaasontstekingen.

Anderhalf jaar geleden bij de uroloog een consult gekregen via de neuroloog, omdat ik ineens incontinent werd en geregeld blaasontstekingen had zonder dat er een bacterie gevonden werd in de kweek.
Via de incontinentieverpleegkundige kreeg ik te horen dat ik dagelijks moet gaan katheteriseren, de rest van mijn leven. Normaal 2-3 keer per dag, bij blaasproblemen vaker op een dag.

In beginsel kreeg ik van de incontinentieverpleegkundige verschillende katheters mee, om uit te proberen welke ik het fijnste vond. Ik gebruik nu de Infyna Chic van Hollister.
Incontinentiemateriaal heb ik van het merk Tena Discreet (4-5 druppels). Dit alles bestel ik via de contractant van het ziekenhuis, Hoogland Medical. Bij vragen of wijzigingen bel ik met de incontinentieverpleegkundige van het ziekenhuis, die de order doorzet naar Hoogland. Het werkt prima en de bestellingen zijn er binnen een werkdag.

Helaas bleek dit alles afgelopen jaar bij mij niet afdoende, dus ik heb ik er ook medicatie bij gekregen. Ik slik nu dagelijks Betmiga 50mg ter ontspanning van de blaas. Sindsdien neemt het aantal blaasontstekingen wel af.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
AngelNoa

Re: Overactieve blaas

Bericht door AngelNoa »

@Nessa en @Jelly dit is dus waarom ik twijfel of ik niet beter naar een ander kan gaan; Mediq vind ik totaal niet schappelijk. Om te beginnen kreeg ik 2 jaar terug bij mijn start te horen dat Tena er uit zou gaan; nu 2 jaar later is het er nog gewoon.

de adviezen zijn allemaal gericht op hoeveel je plast; weet ik veel?? Ik kijk naar de druppels op de verpakking, ik weet niet hoeveel ik laat lopen...

qua verband gebruik ik momenteel op de dag de Discreet pads Normal met 3 druppen. En in de nacht de Discreet Extra met 4 druppen. Broekjes Silhouette Blanc M low waist, want S hebben ze niet zucht en zwart al helemaal niet. S wel de hogere, maar ik heb al eens een discussie gehad; waarom niet meer soorten? Waarom niet de aansluitende broekjes die ik op tv zie? Wat ik nu heb zijn echt van die pampers als ik het even oneerbiedig uit mag drukken. Of vergis ik me en zijn die van tv dat ook? En waarom geen zwart? Niet alleen omaatjes gebruiken dit materiaal...die broekjes zou ik gewoon zwart willen; mijn ondergoed draag ik ook altijd zwart.

aanvulling; ik ben gaan googelen en denk dat S low waist sowieso niet bestaat...site van Mediq ligt plat dus kan even niet in mijn bestel historie kijken.

dus misschien moet ik even informeren bij welke andere apotheek ik mijn materiaal vergoed kan krijgen. Overigens ook irritant dat het niet bij je eigen apotheek kan; dan krijg je 80% vergoed. Spul i smij te duur dus dan maar bij iets onbekends en 100% vergoed...
Jelly

Re: Overactieve blaas

Bericht door Jelly »

Hoe maak ik mijn eventuele nieuwe relatie bekend dat ik wanneer we weggaan incontinentiemateriaal draag, ivm overactieve blaas, dat vind ik ook nog wel een dingetje.....

Hebben jullie daar ervaring mee?
@Steenbokje76 @Toeter @Klick en alle anderen
MS_Maria1111

Re: Overactieve blaas

Bericht door MS_Maria1111 »

Billy schreef: 16 feb 2023, 10:34 Mijn ervaring met bijna al het materiaal is niet heel positief, het lijkt niet ontworpen voor urge incontinentie. Druppel niet langzaam leeg, verlies ineens de hele blaasinhoud. Dat lijken ze niet snel genoeg te absorberen.

En dan kan het bijv 2000ml hebben, maar dat is over de gehele oppervlakte. Ik plas niet keurig van voor naar achteren :haha: .
Oh, dit is zó herkenbaar! Soms zit alle urine helemaal aan de voorkant als het met horten en stoten komt. Andere keren lekt het aan de zijkant door, omdat de verbanden #7 van Medireva breder zijn dan mijn ondergoed.

En een andere keer, als ik langer doorslaap, dan is het wel verdeeld over het hele verband, en kan dan soms nog lekken omdat het teveel is.

Ik vind het een drama, en heb gelukkig nu binnen een week een afspraak bij de uroloog, voor verder onderzoek.
Billy

Re: Overactieve blaas

Bericht door Billy »

Slapend lijkt mij echt een drama! Gelukkig kan ik zelfs plassen in mijn dromen zonder dat het fout gaat 😂.

Succes bij de uroloog
sukkelaar

Re: Overactieve blaas

Bericht door sukkelaar »

Jelly schreef: 14 feb 2023, 21:24 Hoi,

Er zijn hier vast mede ms-ers die zich hierin herkennen het niet lang op kunnen houden urine, en de onzekerheid die daar bij komt.

Heeft iemand tips?
mijn blaas is volledig naar de knoppen
om de 4 à 5u sonderen en nu gaan we naar de botox
vesicare en betmiga doen het niet meer.

door een overactieve blaas zit ik al maanden aan dagelijkse antibiotica. neem ik die niet heb ik binnen 2 weken een blaasontsteking en 40 koorts.

Geen urineverlies als ik de klok in de gaten hou
moet ook letten op wat ik drink. Alcohol en koffie zijn niet goed, rommel als cola is een aanslag op de blaas.
thee en plat water en alles blijft onder controle
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp