Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Olletje

Nieuw

Bericht door Olletje »

Hallo allemaal ik ben nieuw hier. Ik ben 44 jaar
Heb nog geen diagnose maar wel bang voor. Al een hele tijd vage klachten. Vermoeid,concentratie minder. Half jan oogproblemen die vooral voorkomen bij ms. Ook tijdje last gehad van evenwicht. En paar maanden geleden een paar dagen een flinke tremor van mijn wijsvingers. Nu alleen nog na een warme douche. Nooit naar de huisarts geweest. ( kop in het zand , dan is het er niet) Mensen die dit herkennen? Binnenkort ga ik voor het eerst naar de neuroloog. Wat kan ik verwachten?
Klick

Re: Nieuw

Bericht door Klick »

hoi @Olletje
welkom hier!
wat vervelend dat je veel vage klachten hebt!

wat voor oogproblemen had je? hoe lang duurde het? was het aanhoudend?
de tremor was/is in beide wijsvingers?

het komt voor mij (geen arts) over als problemen met je zenuwen. dan zit je bij de neuroloog goed.
wat je kan verwachten? van je eerste bezoekje aan een neuroloog, je verhaal doen en wat testjes (op 1 been staan, je reflexen, met ogen dicht het puntje van je neus aanraken met je vinger enz.)

ik kan je adviseren al je klachten (die je hebt en die je gehad hebt) op te schrijven
alles, dus ook waarvan je denkt dat het er niet mee te maken heeft, laat dat oordeel aan de arts. en dat briefje mee te nemen naar het gesprek, dan vergeet je niks.

is je bloed al gecheckt? alle vitamines en mineralen.. er zijn er die bij teveel of te weinig ook neurologische klachten kunnen geven.
je gebruikt geen multivitamine? of veel sportdrankjes waar vitamines aan toegevoegd zijn?
Olletje

Re: Nieuw

Bericht door Olletje »

Evenwichtsproblemen dwz gevoel alsof grond niet vlak is en daardoor onzeker lopen paar weken. Ofen bewogen niet gelijk bij opzij kijken ook 2 weken. Tremor is nu vooral na warne douche of kopje thee.vooeal wijsvingers maar andere vingers ook wel. Bloed niet gecheckt
Olletje

Re: Nieuw

Bericht door Olletje »

Geen multivitamiben of drankjes
Klick

Re: Nieuw

Bericht door Klick »

ik zou je arts/huisarts vragen om een bloedtest op alle vitamines en mineralen.
vraag daarna om de waarden, huisartsen hebben bij sommige vitamines normen uit “het jaar kruik” dan kun je met die waarden zelf kijken of jij goed ook goed vind.

(er is hier veel info te vinden, denk bijvoorbeeld aan D, B12, B6, MG
tekort aan B12 kan heel vervelende klachten geven (vegetarisch?)
teveel aan B6 ook
vitamine D is heel belangrijk voor je en heeel vaak te laag (huisarts heeft verkeerde norm)
Olletje

Re: Nieuw

Bericht door Olletje »

Weet iemand of er bij de neuroloog ook bloed wordt geprikt of moet dat via huisarts
Klick

Re: Nieuw

Bericht door Klick »

@Olletje de neuroloog kan ook een bloedtest laten uitvoeren (zo moet ik bijvoorbeeld iedere 3 maanden mn bloed laten checken ivm tecfidera)

de vraag is alleen of de neuroloog je hele bloedbeeld gaat laten bepalen, ik denk zelf dat je dan beter bij je huisarts zit.
Olletje

Re: Nieuw

Bericht door Olletje »

Inmiddels diagnose CIS. Nog wel mri ruggenmerg en lumbaalpunctie binnenkort. Vind het wel spannend allemaal.
Marina

Re: Nieuw

Bericht door Marina »

@Olletje
Heel begrijpelijk dat je het spannend vindt. Het is ook moeilijk om in onzekerheid te zitten. En dan de vraag wat er allemaal op je af kan komen..
Probeer om er niet teveel mee bezig te zijn en jezelf af te leiden met bezigheden die (liefst je volledige) aandacht vereisen, dan gaat ook de tijd tot de uitslag van de MRI en de lumbaalpunctie wat sneller.
En als je specifieke vragen hebt, stel ze gerust.
Er zijn op het forum ook berichten van andere mensen met de diagnose CIS te vinden, misschien heb je er wat aan of kun je zelf een bericht plaatsen als je wilt. Zie bijv.: viewtopic.php?t=7168&hilit=CIS+spannend

Sterkte!
Klick

Re: Nieuw

Bericht door Klick »

@Olletje cis diagnose is ook spannend! zoals @Marina zegt probeer er niet teveel mee bezig te zijn!
je bent nog altijd jezelf, het stempel cis heeft dat niet opeens veranderd.

vraag gerust alles wat je wil weten!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp