Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Amitriptyline hoge spierspanning

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Deb9

Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door Deb9 »

Hoi,

Afgelopen vrijdag ben ik langs de huisarts geweest omdat ik al langere tijd met nek en schouderklachten rond loop door hoge spierspanning. De huisarts vroeg aan mij of dit een bekende klacht is bij MS?
Daar kon ik geen antwoord op geven met volle 100% ik heb wel een vermoeden dat het door MS kan komen, due vraag moest ik bij mijn neuroloog neerleggen. Nu heeft de huisarts amitriptyline 10mg van het merk strides voorgeschreven. Ik heb er savonds één ingenomen, maar werd heel suf en niet vrolijk wakker :moe: donderdag had ik mijn laatste citalopram druppel genomen en heb gelukkig dat helemaal afgebouwd ivm reactieve depressie. Nu krijg ik een andere anti-depressiva :huh:
Ik heb geen amitriptyline pilletje meer ingenomen, omdat ik twijfel, ik wil niet dat mijn stemming beïnvloed wordt door dit medicijn, maar ik loop wel nog steeds rond met pijn in mijn spieren in nek en vooral schouders en bovenrug ppfff ik weet gewoon niet wat ik moet doen... ik moet wel blijven functioneren omdat ik 2 kinderen alleen opvoed en ik werk ook 3 dagen, het gaat allemaal wel door, maar ik wil wel wat doen aan de spierspanning. Sporten lukt niet omdat ik nog meer spierspanning daarvan krijg, terwijl ik heel graag wil sporten.
Het is af en toe wel frustrerend. Ik hoop dat iemand tips kan geven of een vergelijkbare situatie heeft en hoe ga jij ermee om?

Bedankt voor het lezen van mijn verhaal. :bedankt:

Groetjes
Deb
Steenbokje76

Re: Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door Steenbokje76 »

@Deb9

Verhoogde spierspanning kan zeer zeker door de MS komen.. Komt vaak voor.
Maar spierspanning in die regio kan ook door bijv. artrose/stenose, discus bulging of andere afwijkingen in je nek komen, weet niet of jij daarmee bekend bent ?
Ook andere oorzaken moeten uitgesloten worden. Ook toename van stress/ spanning kan een oorzaak zijn.
Het is niet in 100% van de gevallen de MS.

Amitriptyline heb ik ook ooit voorgeschreven gekregen door de revalidatie arts voor spierspanning/ spasmen.
Ben daar snel mee gestopt omdat het bij mij veel impact had op mijn stemming. En niet in positieve zin.

Dus ik snap je helemaal. Je wilt niet van de regen in de drup belanden.

Sterkte, hoop dat je snel duidelijkheid hebt en in elk geval dat je klacht minder wordt.
Jelly

Re: Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door Jelly »

@Deb9

Herkenbaar ook ik loop rond met verhoogde spierspanning in nek en schouders. Daardoor ook regelmatig duizelig.

Mijn neuroloog gaf ook aan dat het ws niet de ms is (ik heb zo mijn twijfels) maar opgebouwde spierspanning, wat weer hoofdpijn klachten en duizeligheid veroorzaakt.

Ik ben onder behandeling bij een fysiotherapeut en een ademhalingstherapeut.
Ik adem te hoog en niet vanuit m'n buik waardoor je deze spierspanning zelf in stand houdt is mij verteld.
En bij werkt mijn hyperventilatie ook niet in z'n voordeel.

Medicatie voor deze klachten gebruik ik niet.

Ben jij al eens door een fysiotherapeut behandeld of beoordeeld?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door Toeter »

Voor mij is het ook heel herkenbaar en het is deels MS en deels overbelasting.

Bij mij werd het zo erg dat ik spasmen in die regio kreeg. Zo strak dat het helemaal zwart werd voor mn ogen.

Ik kreeg ook geïrriteerde schouderpezen erbij.

Wat het meest hielp was: niet meer tillen! Ik had een baby en nu hij 3 is en ik hem bijna niet meer hoef te tillen gaat het een stuk beter.

Ik had van de huisarts ook amiltriptilline gekregen, maar ik vind de bijwerkingen ook erg heftig

Ik heb destijds ook oefeningen van de fysio gehad: veel stretchen en twisten van de wervelkolom.

Uiteindelijk gaat het je wel helpen om helemaal sterker te worden. Ik doe bijvoorbeeld yoga, dan word je sterker en stretch je ook.

Het is nu grotendeels weg, maar ik heb er jaren mee gelopen.

Heb je fysio in je pakket?
AngelNoa

Re: Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door AngelNoa »

ook hier bekend met schouder/nek klachten (rechts vooral), wat doortrekt naar mijn oog. Ik en de fysio noemen het een trigger vanuit de onder/zijkant schouderblad. Ik ging er van uit dat ik teveel scrolde met die kant...maar wel typisch dat er hier meerdere zijn die het ook hebben.

Amitriptyline heb ik ook ca 3 jaar gebruikt, maar tegen zenuwpijn. Ik dacht dat het alleen daarvoor werkte? Maar opgehoogd naar 30mg geloof ik en weer terug afgebouwd. Ik werd er inderdaad afgestompt van en voor de zenuwpijn deed het niks. Blij dat ik van die (voor mij) troep af was en ben.
Deb9

Re: Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door Deb9 »

Bedankt voor jullie reacties en verhalen.

Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben met deze vage klachten. Het is lastig om de oorzaak te vinden, is het nou van de MS of is het wat anders. Ik heb veel meegemaakt en het is dan lastig om te zeggen of het spanning is of MS.
Ik heb heel lang een hele goede en fijne fysiotherapeut gehad, maar hij ging 3 jaar geleden met pensioen.
Daarna heb ik een moeilijke tijd doorgemaakt en ben ij niet op zoek gegaan naar een andere fysio. Sinds vorige maand heb ik een aantal fysio's geprobeerd, maar ze konden mij niet goed behandelen. Sinds vorige week een fysio gevonden, die een combi van manuele therapie en dry needling doet :goed: nu is het kijken of dit gaat helpen.
Ik weet nog steeds niet of ik echt moet beginnen aan amitriptyline :confused:
Het lastige is als ik die enorme pijn ervaar, dan kan ik niet goed meer functioneren, het enige wat helpt is naar bed gaan. Zo lastig, maar ik wil me ook niet suf of moe voelen door de amitriptyline :moe:
Ik vind het een moeilijke keuze.......
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door Toeter »

De sufheid zou wel weg moeten trekken na een paar weken, maar ik zat daar ook niet op te wachten
Marina

Re: Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door Marina »

Hoi @Deb9,

Wellicht dat je huisarts amitriptyline heeft voorgeschreven omdat het o.a. (zenuw)pijnklachten kan helpen bestrijden en de pijn beter te verdragen maakt.
Ik heb toevallig zelf verschillende anti-depressiva gebruikt en weet dat dat vaker zo werkt bij een aantal anti-depressiva. De bijwerking dat je er suf van wordt zal inderdaad na verloop van tijd meestal verdwijnen.

Maar het lijkt me ook belangrijk dat wordt gekeken naar de oorzaak van je nek- en schouderpijn. Als de oorzaak (vooral) hoge spierspanning is dan ben je misschien beter gebaat bij een spierontspannend middel, zoals bijv. Baclofen. Fysio of yoga zou in dat geval ook nog kunnen helpen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door Toeter »

Marina schreef: 13 mar 2023, 17:43 Hoi @Deb9,

Wellicht dat je huisarts amitriptyline heeft voorgeschreven omdat het o.a. (zenuw)pijnklachten kan helpen bestrijden en de pijn beter te verdragen maakt.
Mijn huisarts had het er ook over dat het in dit geval specifiek werd voorgeschreven voor spierspanning...

Van de neuroloog heb ik het ooit inderdaad ook gehad voor zenuwpijn.

Misschien werkt het voor meerdere dingen?

Alleen de bijwerkingen zijn niet mals...

Bij mij opperde de huisarts om met een half pilletje te beginnen en dan langzaam op te bouwen.
Marina

Re: Amitriptyline hoge spierspanning

Bericht door Marina »

Toeter schreef: 13 mar 2023, 19:07 Mijn huisarts had het er ook over dat het in dit geval specifiek werd voorgeschreven voor spierspanning...

Van de neuroloog heb ik het ooit inderdaad ook gehad voor zenuwpijn.

Misschien werkt het voor meerdere dingen?
Ja dat klopt. Van spierspanning wist ik het nog niet maar ik las vanavond dat, behalve bij depressiviteit, zenuwpijn, migraine, het ook wordt voor geschreven bij
bijv. slapeloosheid, spanningshoofdpijn en spierpijn bij fibromyalgie.
Alleen de bijwerkingen zijn niet mals...
Ja inderdaad, al zal dat niet voor alle gebruikers opgaan en heeft niet iedereen veel last van bijwerkingen. En omdat het gebruikelijk is om het in een lage dosering voor te schrijven bij zenuwpijn, spanningshoofdpijn, spierpijn en slapeloosheid zullen de bijwerkingen i.h.a. wellicht ook minder zijn(?)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp