Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 net als @Viridis kan ik er ook alleen maar een dikke JA op zeggen. de mist/schemer blijft weg, ik kan me blijven focussen en maak de klusjes af.

het is voor mij nu ook gewoon haha ik bestempel het vroegere ms-mistige-hoofd als ongewoon.
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Marina
Ik had eerlijk gezegd geen idee of jij nou ook (in mindere mate misschien) last hebt van je balans. Maar wel dat je ook problemen met lopen/met een been hebt waarvoor je een orthese gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat de afname van vermoeidheid in je benen jou misschien ook zal helpen bij het lopen? Of heb je dat nog niet kunnen bemerken wellicht?
ik denk dat dit nog te vroeg is voor @Steenbokje76 om te kunnen zeggen. het merken van de mentale vooruitgang, het verdwijnen van de mist is het eerste.
zodra de mentale vermoeidheid langzaam verdwijnt kan steenbokje zeggen wat er verder verbeterd.
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina
ik had eerlijk gezegd geen idee of jij nou ook (in mindere mate misschien) last hebt van je balans. Maar wel dat je ook problemen met lopen/met een been hebt waarvoor je een orthese gebruikt.
Ik kan me voorstellen dat de afname van vermoeidheid in je benen jou misschien ook zal helpen bij het lopen? Of heb je dat nog niet kunnen bemerken wellicht?
Op langere termijn is het nog te vroeg om daar iets over te zeggen, maar wat ik nu al kan beoordelen is dat ik vanwege de afname van vermoeidheid wellicht langer zou kunnen lopen. Al is dit voor mijzelf niet echt perse het doel van de ritalin.

Mijn doel is meer energie an sich krijgen en vooral daardoor meer motivatie om dingen op sociaal vlak te ondernemen.
Maar ik kan het me dus goed voorstellen dat ik ook langer kan lopen en wellicht ook langer zonder pijn.

Ik stond bijv.. vanmorgen op met met een nare pijn in mijn benen. Heb altijd meer ms klachten als ik in de week/ dagen voor mijn menstruatie zit.
(Sinds 3 jaar ook de diagnose PMS gekregen, net iets voor de diagnose MS. Ik denk zelf dat toename van die klachten echt met de MS samenhangen.)

Maar goed... door de ritalin is nu dus de pijn bijna verdwenen uit mijn benen! Super fijn.
Ook is mijn stemming na inname van ritalin beter. Want ook mijn stemming is in de pms week vaak wat somberder.
Dus hierbij ook een gewin!

@Klick en @Viridis
@Steenbokje76 net als @Viridis kan ik er ook alleen maar een dikke JA op zeggen. de mist/schemer blijft weg, ik kan me blijven focussen en maak de klusjes af.

het is voor mij nu ook gewoon haha ik bestempel het vroegere ms-mistige-hoofd als ongewoon.
Krijgen jullie dit mist/schemer gevoel nu helemaal niet meer terug? Ook niet als de rita uitgewerkt is?
Had gisteren avond vanaf 19u ws een beetje last van dat rebound gevoel.... oude ik terug gevoel = rot.
Maar dat kan ook versterkt zijn omdat ik dus in mijn pms weekje zit.

Zal in komende tijd moeten blijken hoe ik me voel nadat de rita uitgewerkt is.

Hebben jullie in de avond als de rita uitgewerkt is nog evenveel (mentale) energie als daarvoor?
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

Dag 3:

Om 11u , als test 10 mg genomen om te kijken hoelang dit werkt en ook hoe dit inwerkt.
voel me heel rustig/ relaxed. Veel meer dan normaal :giegel:

Las dat je in de opstartfase 0.25mg per kilo lichaamsgewicht mag. Dus ik mag 16,25 mg in de opstartfase (weeg 65 kilo).
Dus dan neem ik als 2e (middag) dosering gewoon 5 mg.

Tot nu toe merk ik geen verschil in 'waus' gevoel vergeleken met 5 mg, ik hoop alleen dat de 10 mg langer werkt dan slechts 3 uurtjes.

Als 10 mg toch ook maar 3 uur werkt, dan kan ik beter 3 uur na inname van 5 mg, nog 5 mg nemen en dan na 3 uur weer 5 mg. Zit dan ook op 15mg.
Dan heb ik toch een hele 'dag' gedekt en word ik tussendoor niet steeds moe. Want dat is echt niet fijn!

Zag dat je in de opstartfase 0.25mg per kilo lichaamsgewicht mag. Dus ik mag 16,25 mg in de opstartfase (weeg 65 kilo).
Dus dan neem ik als 2e middag dosering gewoon 5 mg.
Beetje uittesten nu nog.

Dingen die me opvallen de laatste dagen zijn wel koude vingertoppen, koud topje neus en een wat droge mond.
Verder eigenlijk niets tot nu toe.

@Viridis en @Klick ; hebben/ hadden jullie daar ook last van?
Viridis

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Viridis »

Steenbokje76 schreef: 28 mar 2023, 10:14 Krijgen jullie dit mist/schemer gevoel nu helemaal niet meer terug? Ook niet als de rita uitgewerkt is?
Als ik een dag geen Ritalin inneem is het bij mij weer volop aanwezig.
Hebben jullie in de avond als de rita uitgewerkt is nog evenveel (mentale) energie als daarvoor?
Ik merk wel dat ik scherper ben dan wanneer ik geen Ritalin heb ingenomen die dag, maar de mentale energie is wel gekelderd. Voor mij niet hinderlijk en voelt niet als rebound, ik plan 's avonds toch niets meer en moet het echt van de ochtend en middag hebben omdat mijn dag ook vroeg start.
Dingen die me opvallen de laatste dagen zijn wel koude vingertoppen, koud topje neus en een wat droge mond.
Verder eigenlijk niets tot nu toe.
Heb ik ook, maar ben ook bekend met slechte doorbloeding, winterhanden en Raynaud. Dit had ik al voor Ritalin.
Heb het overigens ook na Sumatriptan inname.

Ik gebruik hiervoor 's winters Nifedipine.

Droge mond heb ik niet!
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ik heb niet meer als anders koude uiteinden. die zijn altijd al koud. droge mond heb ik geen last van.

het is een lage dosering voor ms in vergelijking met adhd of (hoe noem je dat?) als je steeds in slaap valt. dus je kan ermee spelen, ik zou je wel aanraden eerst even een week 5mg per keer te nemen en dan pas te spelen ermee. eerst je lijf de kans geven eraan te wennen.
Krijgen jullie dit mist/schemer gevoel nu helemaal niet meer terug? Ook niet als de rita uitgewerkt is?
Had gisteren avond vanaf 19u ws een beetje last van dat rebound gevoel.... oude ik terug gevoel = rot.
Maar dat kan ook versterkt zijn omdat ik dus in mijn pms weekje zit.

Zal in komende tijd moeten blijken hoe ik me voel nadat de rita uitgewerkt is.

Hebben jullie in de avond als de rita uitgewerkt is nog evenveel (mentale) energie als daarvoor?
ik krijg dat schemer gevoel niet terug, ook niet als het uitgewerkt is! ik heb nog geen dag zonder gehad dus kan daar niet veel over zeggen.

in het begin, de eerste dagen voelde ik ook enorme verschillen tussen tijdens en als het uitwerkt. dan voel je je weer zoals het was zonder erg opvallend was het toen.

in het begin had ik weer weinig tot geen mentale energie in de avond, dit is nu haast geen verschil meer met tijdens de werking!

laat je lijf wennen en de mentale energie bijtanken tot je op normaal niveau zit en je geen verschil meer ervaart. dan zou ik pas gaan experimenteren met de dosis enz.
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
het is een lage dosering voor ms in vergelijking met adhd of (hoe noem je dat?) als je steeds in slaap valt. dus je kan ermee spelen, ik zou je wel aanraden eerst even een week 5mg per keer te nemen en dan pas te spelen ermee. eerst je lijf de kans geven eraan te wennen.
Heb dit uiteraard eerst overlegd met mijn huisarts en het is door haar akkoord bevonden om ermee te experimenteren in wanneer innemen en hoelaat , zolang ik in de eerste week , maar niet boven de 15 mg per dag uitkom. En niet meer inneem dan 10mg per keer. En later evt. dan nog 5mg. (dus max 15mg)
10mg of 15 mg scheelt ook niet zoveel van elkaar natuurlijk. Het blijft een lage dosis. En nog steeds een verantwoorde opstartdosis gezien mijn gewicht.
of (hoe noem je dat?) als je steeds in slaap val
Je bedoeld narcolepsie? ;-)

bedankt wel voor je zorgen en het meedenken, dat vind ik attent en waardeer ik :bloem:


Advies aan lezers die het ooit nog gaan proberen:

ALTIJD eerst contact opnemen met je voorschrijver van ritalin (huisarts/ neurolooog) als je een (kleine) dosis aanpassing wilt!
Marina

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Marina »

Steenbokje76 schreef: 28 mar 2023, 10:14 @Marina
Op langere termijn is het nog te vroeg om daar iets over te zeggen
Dat begrijp ik, hoor. Maar fijn om te lezen over hetgeen je nu al wel kan beoordelen. Dank je!
En wat fijn dat de pijn bijna uit je benen is verdwenen en dat het ook nog je stemming positief beinvloedt :) !
Ik hoop dat voor je dat de werking tegen 'hersenmist' ook nog zal gaan aanblijven als de Ritalin is uitgewerkt!
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina en andere lezers van dit draadje,

Zojuist weer half uurtje getraind/gefietst op de hometrainer. Kan nou niet zeggen dat dit heel veel beter gaat dan zonder ritalin.

Eigenlijk beetje hetzelfde. Voel nog steeds mn linker knie/ been (slechte kant) tegen sputteren als ik de weerstand omhoog zet, dus doe dit dan ook niet.
Merk wel dat ik nu eerder mag stoppen van mezelf. Dus de denkwijze = goed is goed. Het hoeft niet perfect of meer.
Ben dus wat rustiger in mijn denkwijze over 'moeten' presteren lijkt het. Vind dat ook een winst.
Hoop dat dit gevoel ook aanhoudt. :thumbup:

Update:
Voor mij is de 10mg ritalin in de ochtend en 5 mg in de middag vandaag erg goed bevallen.
Geen moeheidsgevoel gekregen tijdens de 10mg. En 5mg in de middag tot nu toe ook prima.
Geen bijwerkingen. Koude neus en vingertoppen zijn na het fietsen op de hometrainer ook (even) verdwenen. :giegel:

Nogmaals dit is geen doseringsadvies. Ik neen jullie enkel en alleen mee in mijn persoonlijke ervaring.
De genoemde dosering heeft uitsluitend betrekking op mijn gewicht, mijn gezondheid en mijn ervaring.

Altijd overleggen met arts voordat je de dosering aanpast.
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 goed om te lezen!
hoe was je hersteltijd na het trainen? ik merkte zelf daar het eerste verschil qua fysiek.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp