Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe meet je MS?

MS onderzoek&studies
Bram_MSinbeeld

Re: Hoe meet je MS?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Moekesolar schreef: 28 nov 2022, 08:02 Is het niet gezonder om te vasten en weinig koolhydraten te eten dan om medicatie in te nemen om het glucose gehalte laag te houden?
Goeie vraag. Ik denk het niet. Wellicht is een erg zwaar regime van vasten nodig. Maar zeker weten doe ik het niet!
Andra

Re: Hoe meet je MS?

Bericht door Andra »

Dank voor je reactie, @Bram_MSinbeeld
Bram_MSinbeeld schreef: 28 nov 2022, 00:54 Omdat dat middel [BTK-remmers] ook invloed heeft op de 'microglia' (die niet eerder aangepakt werden door MS-medicatie) zou het mogelijk ook een positief effect kunnen hebben op progressieve ziekte.
Het gaat geregeld over BTK-remmers als meer verfijnde B-cel behandeling dan Ocrevus of Kesimpta met hetzelfde doel: inflammatie voorkomen, minder dat het mogelijk ook de degeneratie of het smeulende proces remt. Wordt er ook onderzoek gedaan naar het effect van BTK-remmers bij ppms zonder nieuwe laesies op de mri? Zal het ook hiervoor beschikbaar komen, denk je?

Bram_MSinbeeld schreef: 28 nov 2022, 00:54 Ook bij mensen is aangetoond dat vasten een positieve uitwerking heeft op herstel na zenuwschade
Als in: na een schub waarbij net nieuwe schade is ontstaan? Of breder: als er al schade is, door inflammatie of neurodegeneratie, is er mogelijkheid tot (enige mate van) herstel?


Ik ben benieuwd wat eventuele remyelinisatiebehandelingen gaan brengen. Het is een opwindend idee als naast remmen ook (enigszins) herstellen of verbeteren tot de mogelijkheden gaat behoren!
Bram_MSinbeeld

Re: Hoe meet je MS?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Andra schreef: 28 nov 2022, 08:53 ...
Het gaat geregeld over BTK-remmers als meer verfijnde B-cel behandeling dan Ocrevus of Kesimpta met hetzelfde doel: inflammatie voorkomen, minder dat het mogelijk ook de degeneratie of het smeulende proces remt.
Dat deel klopt, het is voordeel van de BTK-remmers is dat ze beter door de bloed-hersen-barrière kunnen dan Ocrevus of Kesimpta, maar inderdaad het remt dan de B-cellen, wat de BTK-remmers voor progressieve MS extra aantrekkelijk maakt is het effect dat het ook heeft op het 'aangeboren immuunsysteem', ofwel die microglia. Dat is nieuw en nog niet eerder gezien in MS-medicijnen.
Andra schreef: 28 nov 2022, 08:53 Wordt er ook onderzoek gedaan naar het effect van BTK-remmers bij ppms zonder nieuwe laesies op de mri?
Bijvoorbeeld deze studie van Sanofi en deze studie van Roche. Voor zover ik weet zijn actieve laesies geen vereiste.
Andra schreef: 28 nov 2022, 08:53 Zal het ook hiervoor beschikbaar komen, denk je?
Als die studies positief zijn lijkt me dat zeker.
Andra schreef: 28 nov 2022, 08:53 Als in: na een schub waarbij net nieuwe schade is ontstaan? Of breder: als er al schade is, door inflammatie of neurodegeneratie, is er mogelijkheid tot (enige mate van) herstel?
Volgens mij is het nog niet zo goed onderzocht. Mij staat een bericht over een brede studie me bij.
Andra schreef: 28 nov 2022, 08:53 Ik ben benieuwd wat eventuele remyelinisatiebehandelingen gaan brengen. Het is een opwindend idee als naast remmen ook (enigszins) herstellen of verbeteren tot de mogelijkheden gaat behoren!
In het geval van remyelinisatiebehandelingen moet je vooral denken aan het repareren van acute schade. Dus wanneer net afgebroken zenuwen weer goed gerepareerd kunnen worden. Oude plekken met schade repareren is vooralsnog helaas geen optie.
Andra

Re: Hoe meet je MS?

Bericht door Andra »

Dank je. Interessante studies en ontwikkelingen.
Bram_MSinbeeld schreef: 28 nov 2022, 09:13 In het geval van remyelinisatiebehandelingen moet je vooral denken aan het repareren van acute schade. Dus wanneer net afgebroken zenuwen weer goed gerepareerd kunnen worden. Oude plekken met schade repareren is vooralsnog helaas geen optie.
Was wensdenken :)
Bram_MSinbeeld

Re: Hoe meet je MS?

Bericht door Bram_MSinbeeld »

Andra schreef: 28 nov 2022, 09:52 ...
Was wensdenken :)
Het zou heel mooi zijn, maar dat zal dan niet zo zeer remyelinisatie zijn, maar een soort van neuro-regeneratie. Zenuwcellen waar het myelinelaagje vanaf is gaan namelijk snel onherstelbaar stuk. Het is niet zo dat een bloot kabeltje achterblijft, maar je lijf ruimt een zenuwuitloper zonder myeline redelijk snel op.
Iets dat het aanleggen van nieuwe banen bevordert zou super zijn!
Moekesolar

Re: Hoe meet je MS?

Bericht door Moekesolar »

Helpt alleen stamceltherapie tegen de PIRA? Ik las het bericht van Bram over zijn bezoek aan het congres over ppms. En bedacht me ineens dat misschien alleen stamceltherapie echt alles tegen houdt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp