Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

gister mijn 2e rita vergeten 🤷‍♀️
ik kwam er pas achter toen ik eten ging koken.. vond mezelf al wel moeilijker lopen. vannacht heb ik weer last van mijn heupen gehad, wat vrij normaal was voorheen. ook de van binnen bewegende benen (alsof kleine spierbundeltjes uit zichzelf samentrekken en weer loslaten) waren terug.
ik voelde me niet minder scherp ofzo, ik was met iets lastigs en leuks bezig toen mn rita alarm ging en heb die genegeerd.

ook heb ik gister mijn cak verklaring ontvangen, alvast voor de vakantie zodat ik het in 4 landen bij me mag hebben. (duurde 1.5 week nu, daarvoor een weekje voor een stempel van mijn arts)
Marina

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Marina »

@Steenbokje76
Jammer dat je linkerbeen nog steeds tegen sputtert tijdens het trainen op de hometrainer.
Nu weet ik niet precies waarom je been tegen sputtert, maar misschien zit het effect van Ritalin hem wel meer in hoelang je het trainen kunt volhouden en in de hersteltijd na het trainen (dan op de klachten, zoals bijv. minder spierkracht, zelf).

Wel weer fijn dat het invloed heeft op het 'moeten' presteren!
En fijn dat de verdeling van de dosis je ook goed is bevallen :thumbup:.
Jelly

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Jelly »

@Steenbokje76

Bijzonder om ook jouw ervaring met ritalin te lezen.
Ik raak hierdoor ook enthousiast, al vind ik het wel spannend.
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Marina
Jammer dat je linkerbeen nog steeds tegen sputtert tijdens het trainen op de hometrainer.
Nu weet ik niet precies waarom je been tegen sputtert, maar misschien zit het effect van Ritalin hem wel meer in hoelang je het trainen kunt volhouden en in de hersteltijd na het trainen (dan op de klachten, zoals bijv. minder spierkracht, zelf).
Oh daar heb je zeer zeker gelijk in hoor. De ritalin lijkt ook niets te veranderen aan de klachten van mijn 'slechte kant'.
En mss is dat maar goed ook, want anders loop ik meer risico op een blessure als ik pijn niet voel in knie.

@Klick
hoe was je hersteltijd na het trainen? ik merkte zelf daar het eerste verschil qua fysiek.
Ik ga slechts enkele keer tot het uiterste bij het trainen. Maar dan raak ik te snel door mijn energie heen. En moet ik daar de volgende dagen voor boeten.
Half uur fietsen gaat goed. Heb ook weerstand 4 t/m 6 staan (dus niet heel hoog). Hoger = zwaarder en doet pijn in l.knie.

En fiets in dat half uur gemiddeld zo'n 11 km. Trap dan voor mijn gevoel aardig vlug door. Maar voor de fanatieke fietsers onder jullie zal dit wellicht niet veel zijn :giegel: . En soms fiets ik 45 min en fiets dan zo'n 15 km.

Ben fietsen overigens niet gewend van buiten, heb zelfs geen fiets haha

Maar qua hersteltijd... fiets zo'n 5 dagen per week minimaal 30 tot max 45 min. Na een dag kan ik dan weer dezelfde afstand fietsen.
mss ook wel eerder maar dat probeer ik tot nu toe niet. Ben nog bezig met opbouwen qua training.

@Jelly
Bijzonder om ook jouw ervaring met ritalin te lezen.
Ik raak hierdoor ook enthousiast, al vind ik het wel spannend.
Logisch dat je het spannend vindt. Het zijn natuurlijk ook geen smarties :lol:
En denk ook niet dat het passend is voor iedereen met ms.

Maar ik zelf ben nog steeds erg enthousiast!
Jelly

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Jelly »

@Steenbokje76

Het zijn zeker geen smarties :lol: en waarschijnlijk ook niet voor iedereen met ms werkzaam maar vindt het super fijn om te horen dat het ook bij jou positief werkt!!!
Steenbokje76

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick

De kans dat je de 2e dosis vergeet is groter dan de 1e natuurlijk want die merk je wel gelijk. ;-)
Jammer zeg dat je zoveel klachten terug kreeg. Denk je dat dit gebeurde omdat je de 2e dosis niet genomen had?

ook heb ik gister mijn cak verklaring ontvangen, alvast voor de vakantie zodat ik het in 4 landen bij me mag hebben. (duurde 1.5 week nu, daarvoor een weekje voor een stempel van mijn arts)
Moet ook nog even uitzoeken hoe dit zit. Niet dat ik al vakantieplannen heb, maar toch handig om alvast te weten. :-)
Hoelang is zo'n verklaring geldig? Of blijft dit geldig?
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ik merk niet heel veel verschil meer in scherpte in mijn hoofd, het is gewoon altijd scherp, met af en toe een zwak momentje :ja:

ik weet het zeker dat dit gebeurde omdat ik de 2e ben vergeten. ik heb 1km gelopen zonder rita en ja dat ging lastiger. het ging wel maar beetje zwabber beetje wankeler.

als rita is uitgewerkt loop ik geen lange afstanden.. dus savonds geen langere stukken alleen in en om het huis. (deed ik altijd al)

je moet bij de verklaring aangeven wanneer je wil dat het geldig is, max 30 dagen geloof ik, voor alle landen waar je komt..
kan geloof ik wel langer.. maar niet in verdiept.
Jelly

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Jelly »

@Klick

Ik blijf me verbazen over de positieve werking van de Ritalin!!!

Dat niet scherp zijn en die extreme vermoeidheid wat zou ik daar ook graag verbetering in krijgen..

Wanneer het is uitgewerkt komen de klachten langzaam terug.

Lijkt mij dat het voor de huisartsen/neurologen nu ook steeds meer zichtbaar is dat Ritalin toch echt werkt...omdat steeds meer ms patiënten hier gebruik van maken...het is niet wetenschappelijk bewezen dus angst om het voor te schrijven .
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 ik denk/verwacht dat je vanzelf gaat voelen dat je meer kan hebben, je niet helemaal gesloopt bent na een bepaalde activiteit.
je max ligt verder weg, het is er wel, alleen je kan meer.

ik had dat bijvoorbeeld met een verjaardag, huis vol, te gast, dat idee.
normaal echt killing, daarna 3 dagen bijkomen was standaard.
nu kon ik de dag erna naar de supermarkt, huh?! na zoveel prikkels, prikkels opzoeken en dat ging goed.
natuurlijk voel ik wel iets, maar na een nacht slapen ben ik het kwijt. huh? wie? ben ik dat? :haha:
Klick

Re: cognitie problemen: start methylfenidaat (ritalin)

Bericht door Klick »

@Jelly het is wetenschappelijk niet bewezen voor ms. daar zit hem de kneep, want het is een oud medicijn (lees, geen verdienmodel)
we hebben dus een financier nodig om het goedgekeurd te krijgen voor ms pas dan kan het een standaard worden.

farmaceuten financieren meestal de wetenschap, niks verdienen is geen onderzoek..
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp