Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

Zojuist toch een half uur op de hometrainer gefietst en heb zelfs de 12.5 km gehaald!! :goed:
Dit was me zonder de ritalin waarschijnlijk niet gelukt.

Zooooo fijn een stok achter de deur hebben @rritalin als je extra vermoeid bent door het slecht slapen/ stoppen met temazepam.

ben blij!!! :D
Marina

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Marina »

Super dat jij het ook mag gaan proberen @Toeter :joepie: en dat dat zo makkelijk ging !!

Wat goed @Steenbokje76 dat het fietsen nu sneller gaat en dat de Ritalin je indirect ook helpt bij het stoppen met de temazepam :D !!
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 💪💪💪 super goed dat je aan het stoppen bent met temazepam!!
en wat stoer gefietst!

zelf merk ik dat na fysieke inspanning mijn slaap dieper is en dan wordt ik ook uitgeruster wakker. ik ben benieuwd of je dat vannacht ook mag ervaren!

wat wordt er gezegd over het stoppen met temazepam? duurt dat lang?
AngelNoa

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door AngelNoa »

Toeter schreef: 30 mar 2023, 09:57 Nou mensen goed nieuws! Ik mag ook ritalin proberen!

.........
Hart en vaatziekten in je familie? Nee? Nou hier een recept voor 2 maanden, veel plezier ermee! :goed:

wat fijn! Hopelijk heb jij dezelfde ervaringen!


Is ritalin niet verstandig bij hart- en vaatziekten? Zit bij mijn vader in mijn familie en laat ik nou erg op die kant lijken...dan is het meteen griezeliger om er om te gaan vragen :-(
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

Hi @AngelNoa en andere lezers,
Zit bij mijn vader in mijn familie en laat ik nou erg op die kant lijken...dan is het meteen griezeliger om er om te gaan vragen :-(
Mocht je interesse in ritalin hebben;

Als jezelf bekend bent met hartklachten dan moet je start van ritalin sowieso eerst overleggen met je cardioloog.
Als je zelf (nog) geen hartklachten hebt dan zou ik je familie hart en vaat ziekten zeker melden aan degene die het gaat voorschrijven.

Wellicht krijg je dan eerst een check m.b.t. je hart vooraf. Better be safe then sorry toch?
e
En ook als je het nog griezelig vind en er niet achter staat dan niet doen! Je moet je er sws comfortabel bij voelen als je sta
Het is een middel verwant aan speed (amfetamine). En dat merk je wel (zeker in begin) vind ik.
De werkzame stof in Ritalin is methylfenidaat. Dit is een stof die nauw verwant is aan amfetamine. De werking van methylfenidaat is vergelijkbaar met amfetamine, maar is minder sterk. De effecten houden ook minder lang aan.
Bron : https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/wat-is-ritalin/


Bij mij heeft het geen speed effect maar maakt het me juist rustiger omdat ik al een speedy gonzales van mezelf ben :lol:
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

Inmiddels de 6e dag alweer dat ik ritalin gebruik;

Ben net gebeld door de HA praktijk voor bloeddruk meting over enkele weken.
Er werd ook gevraagd naar hart en vaatziekten in de familie.
Dus er wordt bij mij wel naar gevraagd.
Wellicht had dit in een iets eerder stadium moeten plaatsvinden maar ja.. wel binnen 1 week gebruik ritalin gebeurd nu.

Ervaar nog steeds dezelfde bijwerkingen ; iets droge mond, koude vingers, koude tenen, koud puntje neus maar dit koude wordt minder als je actief in beweging komt. Is alleen zo bij stilzitten achter pc of rustig rondlopen.

Verder is me wel opgevallen dat ik sinds de ritalin veel vaker moet plassen.
Drink wel gewoon normaal, niet meer omdat ik een iets droge mond heb.

@Klick en @Viridis , herkennen jullie dit ook?
Klick

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@Steenbokje76 nee, vaker plassen herken ik niet. ik had af en toe moeite met plassen en dat is wel een stuk verbeterd. ik kan nu gewoon plassen, en het gewoon ophouden zoals ik altijd al goed kan.
ook koude handen heb ik niet erger als normaal, droge mond geen last van.
Steenbokje76

Re: mijn eerste ervaring met Methylfenidaat / ritalin

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
nee, vaker plassen herken ik niet. ik had af en toe moeite met plassen en dat is wel een stuk verbeterd. ik kan nu gewoon plassen, en het gewoon ophouden zoals ik altijd al goed kan.
Ah dus mss komt dit beter kunnen plassen wel door een extra plasprikkel.... who knows.. alleen maar goed.

Ik sws last van periodes dat ik onwijs vaak moet plassen. Nu alleen wat erger.
Maar kan het altijd goed ophouden gelukkig. En nu ook nog.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Hey allen,

Hierbij mijn eerste ervaringen met ritalin.

De neuroloog had mij als dosering 1 maal daags 10mg gegeven. Eventueel na een maand ophogen naar 2 maal daags.

Door jullie ervaringen en wat verder inlezen op het internet toch maar het pilletje gebroken en gestart met 2 maal daags 5mg.

Ik herken veel van @Steenbokje76 : koude vingers en tenen, vaker plassen, maar ook: enorm rode wangen! Heel warm hoofd.

En mijn spierspanning is toegenomen. Mijn ms-hug voel ik wat duidelijker en spierspanning in mijn bovenrug.

En geluid doet pijn aan mijn oren. Dat heb ik vaak als ik te ver over mijn grenzen ben gegaan, maar nu heel duidelijk na innemen van de pil. Hopelijk wordt dat nog minder want de enthousiaste stemmetjes van mijn kinderen... auw!

Ik voel me wel fris in mijn hoofd! Ik had gisteren een stressvol moment en mijn hoofd bleef helder en rustig. Meestal trekt mijn hoofd bij stress meteen dicht met mist.

Ik kan me beter concentreren. Bijvoorbeeld boeken uitzoeken in de bieb gaat veel makkelijker. Ik kan echt inzoomen op een titel in plaats dat een stuk of 5 titels voor mijn ogen dansen. Gesprekken gaan ook fijner.

Ik loop bizar snel ineens. Voor mijn gevoel geef ik evenveel kracht, maar ik loop echt aanzienlijk sneller. Trap op gaat ook soepeler.

Ik voel me nog wel een beetje 'drugs-achtig'. Ik voel duidelijk dat het uitgewerkt is en als ik dan de tweede dosis neem is het net of er een nieuw batterijtje in gaat.

Al met al ben ik tot nog toe positief! Geen dramatisch effect, maar kleine boost in de dag.
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Toeter
Al met al ben ik tot nog toe positief! Geen dramatisch effect, maar kleine boost in de dag.
Allereerst, wat fijn dat je positief bent!

Het is idd net of je je batterij moet vervangen na een paar uur. :lol:

Zelf heb ik dit nu niet meer, dit had wel bij 2x5mg. Die dosering werkte voor maar steeds max 2 uur.
Ik zit nu, na een week gebruik en overleg huisarts, op 2x 10 mg per dag (werkt nu zo'n 4-6 uur per tabletje) en voel me daar goed bij.
Dit is voor mij in combi met inslaapstoornis wellicht de juiste dosis.

Ben ook aan het stoppen ben met 3 jaar gebruik van slaapmedicatie (10 mg Temazepam) en daardoor al 4 nachten gebrekkige nachtrust
dus die extra vermoeidheid kan ik ook direct tackelen. Zo fijn.

Ik herken veel van @Steenbokje76 : koude vingers en tenen, vaker plassen, maar ook: enorm rode wangen! Heel warm hoofd.
Warm hoofd heb ik zelf niet. De rest wel.
En mijn spierspanning is toegenomen. Mijn ms-hug voel ik wat duidelijker en spierspanning in mijn bovenrug.
Dat is balen! En ik hoop ook maar een tijdelijk iets!

De spierspanning is bij mij ook toegenomen, in mijn benen, maar ook wel wat in arm en de bovenrug.
Ik kon deze pijn gisteren wel bestrijden met 2 paracetamol.
De pijn is er bij mij met name als de ritalin is uitgewerkt 's avonds.

Maar dit kan bij mij ook komen doordat ik gestopt ben met de temazepam, dit is nl. een spierontspanner.
En toename van spierspanning wordt omschreven bij stoppen temazepam.

Sluit echter ook niet uit dat het door de ritalin komt.
Er staat ook wel een en ander te lezen over spierpijn, toename spierspanning bij gebruik van stimula van het czs.

Ik houd het gewoon beetje in de gaten.

@Toeter Wanneer voel jij de spierspanning? De hele dag?
En geluid doet pijn aan mijn oren. Dat heb ik vaak als ik te ver over mijn grenzen ben gegaan, maar nu heel duidelijk na innemen van de pil. Hopelijk wordt dat nog minder want de enthousiaste stemmetjes van mijn kinderen... auw!
Dat herken ik niet. Ik vind het heerlijk om nu juist de radio wat harder te zetten.
Kinderstemmen heb ik geen ervaring mee in mijn omgeving haha. Maar hoop dat dit dan minder onprettig wordt voor je.
Ik kan me beter concentreren. Bijvoorbeeld boeken uitzoeken in de bieb gaat veel makkelijker. Ik kan echt inzoomen op een titel in plaats dat een stuk of 5 titels voor mijn ogen dansen. Gesprekken gaan ook fijner.

Ik loop bizar snel ineens. Voor mijn gevoel geef ik evenveel kracht, maar ik loop echt aanzienlijk sneller. Trap op gaat ook soepeler.
Superfijn voor je!!! Dit is zeker herkenbaar! Betere concentratie en fysiek een winst.

En die mist is gewoon weg, dat is zooooo fijn!!!!

Ik hoop dat je je ervaringen net als nu blijft delen, ook mbt de spierspanning.

thanks.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp