Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vumerity gebruikers

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Santje

Vumerity gebruikers

Bericht door Santje »

Hoi allemaal , ik ben nieuw hier en heb een maand geleden de diagnose ms gekregen, nu ga ik aan medicatie beginnen , ik twijfel tussen Vumerity en Ponesimod, kunnen jullie mij misschien tips geven of je ervaring met mij delen?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vumerity gebruikers

Bericht door Toeter »

Beste @Santje

Ik heb geen ervaring met deze medicijnen. Wat ik weet is dat ponesimod iets meer infectiegevoeligheid geeft dan vumerity. Dat zijn bijv luchtwegvirussen, maar ik ken ook iemand bij wie het lichaam HPV niet opgeruimd krijgt en dus steeds onrustige cellen heeft.

En volgens mij wordt ponesimod afgeraden als er hartziekten of huidkanker in de familie zitten, omdat het een verhoogde kans geeft daarop.

Zelf slik ik het broertje van vumerity: tecfidera. Daarbij zijn minder heftige bijwerkingen bekend dan ponesimod. De stof voor tecfidera wordt ook al erg lang gebruikt door psoriasis patiënten en blijkt ook pp lange termijn veilig.

Sterkte met kiezen

Groetjes
Toeter
Klick

Re: Vumerity gebruikers

Bericht door Klick »

hoi @Santje
ik heb geen ervaring met de middelen die je noemt.
heeft je neuroloog je deze voorgesteld? waarom deze 2?
heeft je neuroloog een voorkeur?

zelf gebruik ik alweer een jaar of 5 tecfidera, voor mij was het bekend zijn van lange termijn bijwerkingen belangrijk.
mijn jaarlijkse mri laat al jaren geen verandering zien, ik ben stabiel. wel ga ik cognitief achteruit, maar dat schijnt bij alle middelen te zijn.

succes met kiezen, altijd spannend zoiets!
Santje

Re: Vumerity gebruikers

Bericht door Santje »

Hi, @Klick @Toeter ik kreeg verschillende opties van de ms verpleegkundige met uitleg en uit die soorten zijn deze 2 overgebleven vooral gekeken naar bijwerkingen, Vumerity is een vrij nieuw middel , de opvolger dacht ik van tecfidera maar met minder bijwerkingen zeggen ze , vandaar dat ik graag van gebruikers hun ervaringen zou willen weten
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Vumerity gebruikers

Bericht door Toeter »

Ik snap het!

Er zijn nog niet heel veel mensen die over hun ervaringen met vumerity hebben geschreven. Met de zoekfunctie kun je er een paar vinden. Ponesimod nog minder.

Ik hoop voor je dat er nog een paar mensen komen reageren!

Groetjes,
Toeter
Brigitte1987

Re: Vumerity gebruikers

Bericht door Brigitte1987 »

Hoi

Ik gebruik nu 1 jaar vumerity opzicht ben ik best tevreden ik heb geen shubs meer gehad. Enige bijwerking die ik heb is flushing mijn gezicht en oren worden warm en rood. Dat is niet elke dag ongeveer 2x in de week het is vervelend maar duurt ongeveer een half uurtje.
Voor wel medicijn heb je gekozen?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp