Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

spierpijn/overbelast goede been

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

Hi @EnnasNL

Om bijlagen toe te voegen: Klik op "plaats reactie". Onder het tekstvak en de knoppen 'Bewaar' 'concept Voorbeeld' 'Verstuur' vind je de tabbladen "Opties" en "Bijlagen". Klik op "Bijlagen" en daarna op "Bestanden toevoegen".
Ik probeer het meteen even uit...
Edit: helaas niet gelukt en bij jou zo te zien ook niet.
@Toeter of @Qanuk00: is het nog mogelijk om bestanden toe te voegen of heb ik misschien iets niet goed gedaan voorzover jullie weten?
Zie viewtopic.php?t=7875


Dat er geen nieuwe ontsteking of laesie(?) is gevonden is natuurlijk goed nieuws.
Maar ik snap dat je benieuwd bent naar de veranderingen. Jammer dat het niet lukt (kennelijk) om een bijlage te sturen.
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 28 apr 2023, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verwijzing vraag toegevoegd
EnnasNL

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door EnnasNL »

Poging nummer twee… blijkt dat het bestand te groot is.

Heb de tekst gekopieerd vanuit de app. Meer iets hernia-achtigs, maar dingen blijken wel verergerd tov de vorige mri.

PROCEDURE:
MRI Totale Wervelkolom met contrast.

REDEN VOOR ONDERZOEK:
Met contrast! eerder clinically isolated syndrome (thoracale laesie) nu nieuwe klachten rechter been, nieuwe myeum laesie?

VERSLAG:
MRI totale wervelkolom met contrast, ter vergelijking MRI CWK TWK van 20/1/2023.
De conus medullaris bevindt zich op niveau L1. Normale signaalintensiteit van het afgebeelde myelum.
Th9/Th10: Links paramediane discusherniatie (image 9 serie 20).
Niveau L5/S1: Modic type 2 veranderingen van dek en sluitplaat L5/S1. Bekende discusherniatie rechts paramediaan tot foraminaal, toegenomen ten opzichte van eerder onderzoek aankleuring van de discus en verplaatsing van de voorsorterende wortel S1 rechts (image 14 serie 2). Geen aankleurende laesies. Lipoom van het filum terminale.


Conclusie:
Geen myelopathie.
Toenemende HNP op niveau L5/S1 rechts met verplaatsing van de voorsorterende wortel S1 rechts.
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

@EnnasNL
Voorzover ik kan zien zijn er inderdaad geen nieuwe actieve ontstekingen (geen aankleuring), laesies of schade/ziekte in je ruggenmerg (myelopathie) gevonden.

Ik weet niet zeker of een herniatie hetzelfde is als een hernia..
In ieder geval: op het niveau Th9/Th10 heb je een discusherniatie. Je had al een discusherniatie elders die t.o.v. eerder onderzoek is toegenomen.
Een discushernia is een scheur in de kraakbeenring van de tussenwervelschijf (discus) waardoor de gelei-achtige kern uitloopt, met druk op de zenuwwortel, het ruggenmerg en omliggende structuren tot gevolg (waardoor je klachten kunt krijgen zoals pijn, krachtsverlies, verminderd gevoel).
Zie voor een afbeelding van de wervelkolom en de niveaus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kyfose#/m ... _01_07.jpg

Toenemende HNP.
HNP=Hernia Nuclei Pulposi. Dat wil zeggen: een toenemende uitstulping van de tussenwervelschijf.

Verplaatsing van de voorsorterende wortel op niveau S1: waarschijnlijk gaat het hier om een zenuwwortel maar dat weet ik niet zeker helaas.

Lipoom van het filum terminale: zie https://radiopaedia.org/articles/lipoma ... -terminale
Laatst gewijzigd door Marina op 30 apr 2023, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

Niveau L5/S1: Modic type 2 veranderingen van dek en sluitplaat L5/S1.

Modic veranderingen zijn pathologische veranderingen in de wervels.
Vooral het lagere niveau van de lumbale wervelkolom wordt het vaakst aangetast - L5 / S1.
Bij type 2 is er sprake van vetinfiltratie in het beenmerg met vervanging van het oorspronkelijke beenmerggehalte. Dus het vet vervangt het weefsel dat daar zou moeten zijn.
Onderzoek heeft een verband gevonden tussen modische veranderingen en lage rugpijn (spit).

Zie: https://www.vondt.net/nl/modic-forandri ... -2-type-3/ en
https://rugportaal.nl/oorzaak/modic-type-1/
EnnasNL

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door EnnasNL »

Bedankt Marina voor jouw reacties.
Ik heb nu al een aantal keren gehad dat er iets verergerd was of dat er iets reeds bekend was, terwijl ik daar zelf nooit iets over gehoord heb. Zo ook met deze uitslag weer…
Of dat de ene neuroloog zegt dat er geen plekjes in de hersenen zijn gevonden, maar dat er door de neuroloog bij mijn second opinion gezegd wordt die wel degelijk te zien zelfs op een MS-specifieke plek. Vervolgens wordt dat door een neuroloog weer ontkracht en is het ineens a-specifiek.
Zo helder allemaal 😂
Marina

Re: spierpijn/overbelast goede been

Bericht door Marina »

EnnasNL schreef: 01 mei 2023, 06:07 Ik heb nu al een aantal keren gehad dat er iets verergerd was of dat er iets reeds bekend was, terwijl ik daar zelf nooit iets over gehoord heb.
Wat zou kunnen, waarom je er niets over gehoord hebt, is dat het (op dat moment) misschien (nog) niet relevant was. Bij mij is ook niet altijd op elk punt van een verslag ingegaan door de neuroloog, bijv. omdat ik er geen klachten door had/het verder geen kwaad kon.
Radiologen vermelden elke afwijking die ze zien, heb ik weleens gelezen, ook al heb/krijg je er geen klachten door.
Maar misschien dat het de komende keer anders is als je de neuroloog spreekt over de uitslag omdat je deze keer wel klachten had/hebt die (m.i.) door hernia zouden kunnen komen?
Ik ben benieuwd wat je neuroloog deze keer gaat zeggen!
Of dat de ene neuroloog zegt dat er geen plekjes in de hersenen zijn gevonden, maar dat er door de neuroloog bij mijn second opinion gezegd wordt die wel degelijk te zien zelfs op een MS-specifieke plek. Vervolgens wordt dat door een neuroloog weer ontkracht en is het ineens a-specifiek.
Zo helder allemaal 😂
Ja dat is zeker verwarrend :roll:.. En als je nu vraagt aan je huidige neuroloog waarom precies er laatst niet aan MS werd gedacht bij die plekjes in je hersenen? Of had je dat al gedaan misschien?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp