Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

bekkengebied

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Tonia1981

bekkengebied

Bericht door Tonia1981 »

Hi allemaal,

Ik heb een steeds meer aanwezig probleem, die ik niet direct onder MS plaats maar ook niet van voor mijn ms tijd herken. Ik draai al wat jaren mee in ms land en heb drie kinderen waarvan de oudste inmiddels 18 en de jongste 9.

In mijn beginstadium heb ik veel de bekende vermoeide heupen gehad. Later raakte dit op de achtergrond of zelfs weg
Mijn ms is link meer aanwezig dan rechts en dit is volgens de ms pleeg normaal. Een dominantere kant.

2/3 jaar al last van mijn bekkengebied bij langer zitten. Heftig pijn kan ik dit zelfs noemen. Constant verzitten en dan als ik eenmaal sta, de eerste meters moeizaam loop er weer snel van verlost.
Maar nu heb ik sinds een jaar denk ik, klachten aan mijn linker bekken bij lopen. Alsof ik er doorheen zak. Het probleem word dus erger want lopen gaat hierdoor soms moeizaam.
Door de zwangerschappen lijkt mij onlogisch want de laatste zwangerschap is inmiddels dus 9 jaar geleden.
Als MS klacht heb ik het niet eerder gehoord dus lijkt mij ook sterk. Voor ik naar huisarts of neuroloog ga, wil ik toch even vragen of er mensen zijn die dergelijke zwakte in bekken kmisschien herkennen in combinatie of door MS.

Groetjes, Antoinet
Klick

Re: bekkengebied

Bericht door Klick »

hoi @Tonia1981
ik herken het niet echt gelijk, maar dat kan ook komen doordat het bekkengebied groot is. wat bedoel je precies? is het steeds dezelfde plek?

is het aan de zijkant bij je heupen?
is het aan de onderkant bij je lies?
of zit het meer midden op aan de voor of achterkant?

ik heb zelf wel door verkeerde houding steeds last van mijn SI gewrichten en hoewel die vaak lage rugpijn geven kan je het ook in de lies voelen. een fysio zou daar naar kunnen kijken. sws zou ik het niet gelijk op ms schuiven, het kan, maar voor hetzelfde geld is er wel wat aan te doen.
een fysio kan ook je loop en zit controleren.

door mijn evo en het geklooi met wel hakje geen hakje toch een hakje maar dan bij mijn goeie been.. heb ik veel last van mijn heupen gehad, ook dat voelde ik bijna in heel mijn bekken. nu de houding goed is is de pijn ook verdwenen.
Tonia1981

Re: bekkengebied

Bericht door Tonia1981 »

@Klick ik verwacht ook niet dat het MS gerelateerd is inderdaad.
De heupen wel. Dat schijnt veel voor te komen. Mijn klacht zit hem voornamelijk meer naar de kleine bekken/liesstreek.
In het gekste geval misschien door spierzwakte.

Ik was laatst al bij de huisarts voor Iers waarvan ik dacht dat het volledig los stond van MS (syncope) maar dit leek stiekem wel door de MS veroorzaakt te worden in mijn geval. Ik voel me een beetje een piepert om nu dit weer bij de huisarts neer te leggen, al ma je dat niet zo voelen natuurlijk.

Dank je wel voor je reactie.
Klick

Re: bekkengebied

Bericht door Klick »

@Tonia1981 het is haar/zijn werk…
anders vraag je het eerst aan je fysio? ik denk dat de ha in eerste instantie zegt dat je naar de fysio moet. of je vraagt het je reva? die kan onderzoeken wat door spierzwakte of iets komt, maar als het goed is kan je fysio dat ook.

misschien loop je verkeerd.. ik ben 1.5jr terug uit eigen beweging naar de reva gegaan (via neuroloog), liep toen 2-3km per dag. toch zwakte ontdekt toch evo en ben 25%! sneller gaan lopen, beter ook qua houding enz. ik had het zelf niet door, tot de evo het in 1 klap verbeterde..
Tonia1981

Re: bekkengebied

Bericht door Tonia1981 »

Klick schreef:[mention]Tonia1981[/mention] het is haar/zijn werk…
anders vraag je het eerst aan je fysio? ik denk dat de ha in eerste instantie zegt dat je naar de fysio moet. of je vraagt het je reva? die kan onderzoeken wat door spierzwakte of iets komt, maar als het goed is kan je fysio dat ook.

misschien loop je verkeerd.. ik ben 1.5jr terug uit eigen beweging naar de reva gegaan (via neuroloog), liep toen 2-3km per dag. toch zwakte ontdekt toch evo en ben 25%! sneller gaan lopen, beter ook qua houding enz. ik had het zelf niet door, tot de evo het in 1 klap verbeterde..
Dat is waar. Ik moet volgende maand naar de neuroloog. Ga verder niet naar een fysio of revalidatie. Wellicht toch maar doen nu. Dank je wel voor het meedenken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk

Klick

Re: bekkengebied

Bericht door Klick »

@Tonia1981 zelf ga ik daar ook niet zo makkelijk heen.. maa ze kunnen je bijna altijd wel helpen, als je pijn hebt zou ik geen maand gaan wachten omdat je dan toch je neuro ziet.
neuro kan je alleen doorverwijzen.. ik zou morgen de fysio bellen als ik jou was!
Tonia1981

Re: bekkengebied

Bericht door Tonia1981 »

Klick schreef:[mention]Tonia1981[/mention] zelf ga ik daar ook niet zo makkelijk heen.. maa ze kunnen je bijna altijd wel helpen, als je pijn hebt zou ik geen maand gaan wachten omdat je dan toch je neuro ziet.
neuro kan je alleen doorverwijzen.. ik zou morgen de fysio bellen als ik jou was!
Moet ik inderdaad eens afleren. Uitstellen uit schaamte... of het idee dat ik zeur.
Ik bel morgen!
Dank je

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk

Klick

Re: bekkengebied

Bericht door Klick »

@Tonia1981 👌👍 helemaal goed
Tonia1981

Re: bekkengebied

Bericht door Tonia1981 »

Inmiddels contact gehad met de ms verpleegkundige. Na overleg met de neuroloog vertelde ze dat mijn klachten lijken op een probleem met de Nervus pudendus.
Dit wordt nog onderzocht bij de fysieke afspraak.
Ik tref wel de gekke kantjes van MS. Wegrakingen, problemen met deze zenuw....

Voor mensen die dit wel herkennen of benieuwd zijn naar deze problematiek:


https://nl.perifit.co/pages/content-wha ... -neuralgia

Waarom MS dit kan veroorzaken, geen idee. Dat zal ze mij vast uitleggen. Zij gaat uit van MS maar ik las dat het zou ook kunnen dat gynaecologische operaties of trauma dit hebben veroorzaakt. Ik ben met alle drie bekend.

Geniet van het mooie weer

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk


Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp