Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Overactieve blaas

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
tracy

Overactieve blaas

Bericht door tracy »

Ik heb last van dat ik regelmatig/vaak moet plassen, overactieve blaas. Daar kan ik mee dealen. Maar waar ik nu vaak last van heb is dat ik als ik uit het zwembad kom eigenlijk meteen moet plassen, en dan niet op tijd bij het toilet ben. Zijn hier MS-ers die dit probleem herkennen? En eventueel tips hebben om hier mee om te gaan.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Overactieve blaas

Bericht door Toeter »

Ik herken wel 'de nood' die ontstaat na een ogenschijnlijk willekeurige gebeurtenis. Ik heb het bijvoorbeeld ook wel als ik thuis kom.

Heb je al contact gehad met een uroloog of bekkenbodem fysio?

Bij mij helpt het om juist te ontspannen op dat soort momenten. De stress zorgt juist dat het gaat lopen, maar misschien is dat voor jou al niet meer genoeg en zou je beter geholpen zijn met medicijnen
Nessa

Re: Overactieve blaas

Bericht door Nessa »

Ik sluit me aan bij Toeter.

Laat eerst bij de uroloog onderzoeken wat er aan de hand is, en hoe je daarbij het beste geholpen kan worden. In veel gevallen kan de bekkenfysio ook helpen.

Net als Toeter herken ik de plasdrang in bepaalde situaties. Er zijn verschillende trucjes die je dan kunt inzetten, zoals het ontspannen van de buik, visualiseren dat je blaas ontspant, het aanspannen en weer ontspannen van de bekkenbodem. Ik draag ook regelmatig Tena omdat ik me anders zorgen maak dat het misgaat en die spanning zorgt juist voor plasdrang.
tracy

Re: Overactieve blaas

Bericht door tracy »

Bedankt voor de reacties.
Sara

Re: Overactieve blaas

Bericht door Sara »

Goed advies heb je al gekregen.

Uit de tijd dat ik nog regelmatig naar het zwembad ging herken ik de situatie zéker, en ik heb ook wel eens gegoogled wáárdoor dat nou kwam, dat echt enorm moeten plassen na het zwemmen.

En dan dat geworstel met een nat plakkerig badpak in zo'n wc-hokje, vreselijk!

Als wetenswaardigheid dus maar: "Door de druk van het water wordt je bloed naar het centrale gedeelte van je lichaam geduwd. Je bloedvaten en nieren denken dat er te veel water in je lichaam zit en je nieren gaan dit uitscheiden. Hierdoor moet je tijdens het zwemmen vaak plassen." vond ik op deze website
tracy

Re: Overactieve blaas

Bericht door tracy »

Sara bedankt voor je toelichting. De verklaring wist ik nog niet. Bedankt.
Jessicah

Re: Overactieve blaas

Bericht door Jessicah »

Ik ben net door mijn revalidatieteam doorgewezen naar de incontinentieverpleegkundige, die mij weer heeft doorverwezen naar de bekkenbodemtherapeut.
In ben dus (nog?) niet incontinent, maar ik kan wel binnen 1 minuut van lichte aandrang naar zo hoognodig dat ik op en neer spring om het op te houden en vervolgens niet meer op tijd ben om mijn broek naar beneden te krijgen.

Diagnose: overactieve blaas, komt door MS, maar wordt erger in bepaalde situaties:

1)Kan getriggerd worden door bepaalde aangeleerde gewoontes in bepaalde situaties zoals het hietboven genoemede uit het zwembad komen. De therapeut kan helpen om dat weer te doorbreken.

2)Bij veel mensen kan het getriggerd door bepaalde soort dranken. Caffeine of theine houdende dranken, maar het kan maar ook zo vruchtensap zijn , juist wel of niet met prik, enz. Minctielijst bijhoeden kan verhelderend werken.

3) Het kan ook verergerd worden door teveel te drinken. N.B. fruit, yoghurt, soep telt ook mee!
Of juist door te weinig drinken.

4) Kan verergerd worden door emotionele stress of angst het in je broek te doen en de aangeleerde gewoonte om al te gaan als je eigenlijk nog niet moet, maar uit angst dat het later ineens wel nodig wordt.

5) Er is eventueel wel medicatie voor als het van grote invloed word op je leven, maar eerste keus is meestal wel behandeling door een bekkentherapeut.

6)Oja, het kan ook nog komen doordat je niet genoeg uitplast, wat bovendien je bevattelijker maakt voor blaasontstekingen.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Overactieve blaas

Bericht door Qanuk00 »

5) Er is eventueel wel medicatie voor als het van grote invloed word op je leven, maar eerste keus is meestal wel behandeling door een bekkentherapeut.
De uroloog heeft twee jaar geleden aan de hand van een UDO (urodynamisch onderzoek) bij mij een overactieve blaas geconstateerd.
In eerste instantie was het 2x per dag katheteriseren en voor de rest zelf uitplassen.
Toen bleef ik last houden van blaasproblemen, waarna vorig jaar besloten is tot onderhoudsantibitioca - Furabid, 2x daags 1 capsule en dagelijks 1 tablet Betmiga.

Het is iets wat ik leer te herkennen en hoe ermee om te gaan. En warempel, zodra de 1e Furabid in mijn lichaam zit, houden alle blaasklachten op. Ik voel me dan nog wel wat ziek, maar de toiletgang is weer genormaliseerd. Het is gewoon :grrr: dat mij dit overkomt, maar goed ... ik ervaar het maar als "mijn nieuwe normaal".

@tracy Ik heb in die periode ook geregeld gezwommen, katheteriseerde direct voor en direct na het zwemmen. Ik ben inmiddels gestopt, omdat de overprikkeling (geluid, licht, bewegingen om me heen) me teveel werd.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Overactieve blaas

Bericht door Qanuk00 »

Gisteren mijn toiletpas ontvangen, wel heel erg blij mee.

Momenteel word ik weer overspoeld door blaas- en darmproblemen, het is bijna elke maand wel raak (nr5 dit jaar). Heb een Furabid onderhoudskuur die ik mag opstarten zodra het weer mis is.

Incontinent, kleine beetjes plassen, kramp bij plassen en darmen die ineens iets willen lozen. Ik word er echt maf van, of beter gezegd, ik ben er echt goed ziek van ... Wankelig op de benen en zodra ik in beweging kom, is het ook direct mis - weer een sprint trekken naar het toilet en hopen dat ik op tijd ben.

Herkennen jullie dit?
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Billy

Re: Overactieve blaas

Bericht door Billy »

Yep helaas wel, mijn blaas is graag de baas. Al gaat het met Toviaz overdag gelukkig redelijk goed.

AB heb ik hier ook standaard liggen, mag het zelf pakken wanneer ik denk dat het nodig is.

Erger vind ik mijn darmen (heb ik altijd al problemen mee gehad). Als je dan niet op tijd bent... Ik slik ook loperamide hiervoor met recept van de huisarts, maar dat is voor als ik van huis moet. En ik eet gewoon niet als ik nog met de taxi moet.

Ben je al bij de bekkenbodemfysio geweest?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp