Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Viridis

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Viridis »

@Steenbokje76
Als ik alcohol drink is dat 4 uur na mijn laatste Rita inname, doe dat nooit tijdens, ik vind dat zonde.
Meestal drink ik dan net als @Toeter maximaal 3 glazen bier, afgewisseld met water.
Vlak voor het slapen drink ik niet, dan slaap ik te warrig.
Verder ben ik denk ik inmiddels een beetje in een soort van stabiele relatie beland met rita. :giegel:
De ene dag heb ik meer profijt van dan de andere dag.
heb wat meer motivatie vanwege Rita om dingen aan te pakken en ook wat meer energie.
Regelmatig kan ik dingen wel langer volhouden dan voor rita.
Hier ook hoor. Alles wat je doet en extra doet komt echt uit jezelf, het is niet Rita die dat doet. Maar Rita kan wel dat extra stukje ondersteuning en duwtje geven om een dag net wat soepeler en minder zwaar te laten lopen.
@Viridis Hoe is het met je?? Hoe is de pred.kuur gegaan? :bloem:
Goed! Ik heb je een bericht gestuurd :)
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick , @Toeter, @Viridis en andere lezers,
@Steenbokje76 als je een slechtere dag hebt, heb je de dag ervoor ook iets gegeten of gedronken wat dat kan veroorzaken?
zoals bij mij de chocolade?
Nee merk geen verschil in mijn ms klachten na eten of drinken van specifieke dingen.
Uiteraard is suiker geen goed iets met ontstekingen maar ja ik eet het toch (met mate) als ik er zin in heb.
Bijv. lekker stukje chocolade of een heerlijk stukje kersenvlaai met slagroom :-)

Er zit ook zoveel verborgen suiker in producten.. probeer altijd de gezondste keuze te maken.
Bijv. geen suiker in (kant en klare) pasta sauzen, ketchup, geen frisdrank met suiker, etc.

Bij mij hangt een slechte dag vaak samen met meer pijn, spasmen of vermoeidheid , zonder duidelijke aanleiding.
het is soms toch abracadabra bij MS waar de klachten ineens weer vandaan komen. :confused:

Voel me momenteel oke bij mijn stabiele relatie met rita. Geen pieken en geen dalen op het moment.

Neem ongeveer 4x per week maar 2 x de dagdosis (2x 5mg) en de rest van de week 3x de dagdosis.
Als ik meer energie of juist concentratie nodig heb/ wil.

Maar de 3e dagdosis nooit later dan 16u ,als ik iig uiterlijk 1.00u in slaap wil zijn.

Heb geen gevoel meer nu dat rita acuut uitwerkt na paar uur. Dat was echt alleen in het begin.
Nu is het gewoon meer een geleidelijk gevoel. Heel fijn!
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Steenbokje76 @Klick @Viridis @Toeter weten jullie hoe het met @Chuck gaat het is zo stil...
Chuck

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Chuck »

Hallo allemaal

Geen zorgen om mij, ik lig nu weer met een longontsteking :hmmm:

Het volgt elkaar op met ziek zijn, de koorts steeds put me uit :hmmm:

Later krijgen jullie een uitgebreidere update van mij :ja:

:knuffel: voor jullie allen, en hopelijk tot snel :knuffel:
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Chuck Ik wens je ontzettend veel beterschap :bloem:

Het zit je niet mee momenteel, fijn dat je even wat liet horen ik was een beetje bezorgd.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Chuck wat vervelend.. pfff hoop dat je snel weer opknapt!!
beterschap!!
Viridis

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Viridis »

Beterschap @Chuck!

Hou je taai :bloem:
Marina

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Marina »

@Chuck He bah wat naar dat je zo geplaagd wordt door ziekte de laatste tijd :hmmm: ! Hopelijk is het nu snel gedaan met het ziek zijn voor je! Het moet toch eens een keer overgaan.. Houd moed :knuffel:! Veel beterschap gewenst :bloem: !
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Chuck

Ik ga er vanuit dat je onder de goede zorgen staat van je huisarts mattie. :-)

Beterschap!!
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Viridis @Steenbokje76 @Chuck @Toeter

heel langzaam ga ik nog steeds vooruit. of het door het weer komt of door het trainen van mijn benen weet ik niet.
wel is het een erg fragiele balans tussen trainen en overbelasten, met vooral mijn goeie been. ik probeer dagelijks oefeningen te doen, behalve als ik last heb van spierpijn die echt pijn doet.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp