Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Esther1992

Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Bericht door Esther1992 »

Hoi, eind deze maand loopt mijn contract af (heeft niks met MS te maken dat het niet verlengd is). Ik zal dus een nieuwe baan moeten gaan zoeken en moeten solliciteren. Mijn MS klachten zijn inmiddels toegenomen. Ik zit op een punt waarop ik het eigenlijk wel zou moeten vertellen, denk ik.
Ik krijg waarschijnlijk weer een kantoorbaan. Als ik een arboproof werkplek heb met een sta-zit bureau en een ergonomische muis, valt het op de meeste dagen mee. Een hele dag typen geeft me altijd krampen in mijn vingers en is dus eigenlijk niet meer te doen. Ook autorijden is erg onprettig, dus ik ga opzoek naar een baan waarbij dat niet hoeft ;) En soms is m'n energieniveau gewoon heel laag (dat zullen jullie vast herkennen).
Op dit forum las ik al heel veel negatieve ervaringen met werkgevers zodra je ze verteld dat je MS hebt. Wat adviseren jullie in deze situatie? Eerlijk zijn of me er doorheen bluffen?
En als je het je werkgever vertelt, wat en hoe zeg je zoiets dan tegen je werkgever? Wat werkt en wat niet? Alle tips zijn meer dan welkom :)
Klick

Re: Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Bericht door Klick »

hoi @Esther1992
welkom hier!

tsja zoiets blijft lastig.
je bent niet verplicht het te zeggen, maar open zijn kan ook voordelen hebben.
ook nadelen..

ik kan je aanraden dicht bij jezelf te blijven. er zijn ook werkgevers die er niet van schrikken.
Jelly

Re: Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Bericht door Jelly »

Hoi @Esther1992

Ik vind dat ook lastig, je ervaart momenteel meer klachten.

Een goeie werknemer kan samen met je gaan kijken naar evt aanpassingen om je werk zolang mogelijk dragelijk te maken.

Dit hangt echt van de werkgever af, ik zou in jouw geval het melden dat je ms hebt.
Dan is het aan de werkgever of hij je wel of niet aanneemt. Mocht hij je aannemen dan krijg je waarschijnlijk ook meer begrip vanuit de werkgever wanneer het niet gaat...

Heb je al een sollicitatiegesprek staan?
Jetteke

Re: Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Bericht door Jetteke »

Ik heb het wel steeds gezegd. Mijn laatste sollicitatie ging om telefoniewerk, bij mijn eigen zorgverzekeraar nota bene. Ik heb eerlijk gezegd dat ik met eerder telefoniewerk ben afgerekend op mijn targets omdat ik wat meer tijd nodig had om de telefoongesprekken in het systeem te verwerken. Later werd dat bevestigd bij een neuropsychologisch onderzoek.

Maar die baan ging niet door, want ze waren bang dat de collega's dan meer op zich zouden moeten nemen. Inmiddels zit ik in de ziektewet en wacht ik op een uitnodiging van het UWV voor een gesprek met de UWV-arts. Misschien dat zij via bemiddeling iets kunnen betekenen. Ik heb nog een klein baantje als vertaler dat ik vanuit huis kan doen, desnoods vanuit bed.
Esther1992

Re: Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Bericht door Esther1992 »

@Jelly op dit moment heb ik nog geen sollicitatie staan.
De vraag is natuurlijk ook of ik uberhaupt bij een bedrijf zou willen werken die slecht reageert op het nieuws, dus dat is wel een reden om het wel te vertellen.
AngelNoa

Re: Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Bericht door AngelNoa »

@Esther1992 precies daarom zou ik het gewoon vertellen. En bovendien kunnen ze naderhand niet moeilijk doen mocht je een terugval krijgen; ze wisten er immers van.
Jelly

Re: Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Bericht door Jelly »

@Esther1992

Hoe gaat het met solliciteren?
Nathalie

Re: Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Bericht door Nathalie »

Ik heb het na het eerste gesprek gezegd. Dacht dat ik nog een gesprek zou krijgen, maar werd gelijk aangenomen. Heb toen ook veel stress gehad om het alsnog te zeggen, maar het gaf me nog meer stress bij het idee om het niet te zeggen. Dus de telefoon gepakt en HR leek er weinig om te geven. Ik ervaar geen problemen met mijn werk. Telefonie bij mijn eigen zorgverzekeraar. (Jij dus afgewezen @Jetteke , ben benieuwd waar jij verzekerd bent dan) Ik werk er al bijna 2 jaar nu en kreeg na 9 maanden al een vast contract. Zo blij mee en fijn dat iedereen op de hoogte is. Mijn ziekteverzuim is volgens mij het laagste van het hele team, hahaha. Doe waar jij je goed bij voelt.
Jetteke

Re: Hoe en wat zeg je over MS tijdens sollicitatie?

Bericht door Jetteke »

@Nathalie Bij een regionale zorgverzekeraar. Ik had eerlijk gezegd dat ik bij een eerdere telefoniebaan meer tijd nodig had om gesprekken in het systeem te verwerken (multitasken, met verschillende systemen werken) en daar dus ben afgerekend op mijn targets. Toen zeiden ze dat collega's dus meer moesten oppakken en dat zou niet fair zijn. Ik heb daarna een neuropsychologisch onderzoek gehad waarin dit ook werd bevestigd.

Aan ziekteverzuim zal het bij mij trouwens ook niet liggen. Ik heb hooguit met die extreme warmte van vorige zomer een paar keer reden gehad om het wat rustiger aan te doen en dagen met meer (fysieke en mentale) actie wat meer te doseren. Ik heb nog een klein baantje, dat is vanuit huis werken, maar op oproepbasis. Vanuit het UWV zijn ze nu aan het meekijken naar mogelijkheden om meer van dit soort werk te vinden, maar dat ligt uiteraard niet voor het oprapen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp