Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Beterschap @Chuck!

En wat goed om te lezen @Klick! Rustig maar gestaag tegen die grens blijven duwen!
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

Toeter schreef: 31 mei 2023, 18:32 En wat goed om te lezen @Klick! Rustig maar gestaag tegen die grens blijven duwen!
@Steenbokje76 @Viridis @Chuck

zo voelt het ook en dat is precies mijn principe. heel mijn ms-tijd heb ik al tegen de grens aan geduwd. ik voel me er goed bij, het maximale uit mijn lijf halen. door de ms is mijn energie beperkt, mijn insteek is dat ik met conditie meer kan doen met die beperkte energie dus ben gaan lopen. iedere dag en liefst tot net iets over de grens. dat doe ik nog steeds, met het trainen en mn klussen hoop ik de spieren die het nog doen zo sterk mogelijk te houden en die het niet meer goed doen weer “op te trainen”.

gister en vandaag voor het eerst echt voelbaar waar de zwakte zit. spierpijn maar geen echte pijn, het doet dus nog reageren op de oefeningen! ik wil al de hele tijd dit voelen wat ik nu voel. de hele tijd dat ik rita gebruik, nu (pas) 4 maanden.

in die 4 maanden is er zo ontzettend veel veranderd! als ik terugkijk wat ik toen niet kon en nu wel weer. het begint allemaal weer heel gewoon te worden, maar besef me donders goed dat het zo gewoon helemaal niet is!

4 maanden, bijna op de kop af, maar 4 maanden en nu zelfs spierpijn in de spiergroepen waarvoor ik mijn evo heb. ik kan ze dus trainen is mijn conclusie :groots: :groots: nooit gedacht dit ooit mee te maken
Jelly

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Jelly »

@Chuck

Hoe gaat het met je?
Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Klick
in die 4 maanden is er zo ontzettend veel veranderd! als ik terugkijk wat ik toen niet kon en nu wel weer. het begint allemaal weer heel gewoon te worden, maar besef me donders goed dat het zo gewoon helemaal niet is!

4 maanden, bijna op de kop af, maar 4 maanden en nu zelfs spierpijn in de spiergroepen waarvoor ik mijn evo heb. ik kan ze dus trainen is mijn conclusie :groots: :groots: nooit gedacht dit ooit mee te maken
Super fijn voor jou zeg!
Ik ervaar het zelf iets anders. Rita geeft mij extra motivatie, maar merk geen verbetering in functies vanwege rita.

Ik train ook zonder rita op de hometrainer, want was daar ff mee gestopt ivm toename migraine.
Maar lag dus niet aan de ritalin.

Wat ik zelf wel echt een groot voordeel vindt is dat ik me niet zo stoor aan externe prikkels als ik ritalin heb ingenomen.
Minder snel irritatie voel ik dan en daardoor wellicht ook minder snel 'vol hoofd' .

merkte dat het weekend weer, zat op de achterbank tussen neefje (12) en nichtje (14) in en beiden begonnen mee te zingen met muziek.. OMG super hard. En stereo want ik zat dus in het midden :banghead: :tralala:
Maar moest er nu wel om lachen en trok de herrie veel beter dan zonder ritalin.

Dus qua prikkels is het wel echt een vooruitgang en ook wel qua motivatie om dingen aan te pakken of te ondernemen.

Ben wel benieuwd hoe het lopen en met Rita erbij is gegaan op vakantie?
3 is a crowd zeggen ze wel eens he :lol:
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Steenbokje76 schreef: 21 jun 2023, 09:54 Minder snel irritatie voel ik dan en daardoor wellicht ook minder snel 'vol hoofd' .
Dit realiseerde ik me de afgelopen dagen ineens.

Ik heb hele drukke kinderen met een korte aandachtspanne. Als ik zeg 'trek je schoenen maar vast aan, dan gaan we' en ik kom een paar minuten later in de garage, dan zitten ze daar standaard te spelen. Op hun sokken.

Het is soms net of je 2 stuiterballen probeert klaar te maken voor school.

En voorheen kon ik hun chaos en niet luisteren veel minder goed handelen. Nu heb ik veel meer rust. En als het toch even teveel wordt, dan is het minder heftig.

In het begin van de Rita ging mijn stemming nog alle kanten op. Van blij naar geïrriteerd. Dat uitstapje naar een ander merk ritalin was helemaal erg.

Nu ben ik redelijk standaard blij en relaxed. Ik kan veel meer hebben.

Ik merk het ook meteen als ik een pil vergeet. Dan voelt alles zwaar en raak ik snel overprikkeld.
Dango

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Dango »

ergens in augustus heb ik weer de jaarlijkse MRI een daarna een gesprek met de Neuroloog , nog tips om mijn motivatie te onderbouwen om ook een recept aan te vragen van Ritalin ? (of iets dergelijks)

Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Hmmm bij mij was er 2x vragen voor nodig.

Ik heb gezegd: ik wéét dat er in de studies geen significante verbetering van de energie aan te tonen is, maar ik heb een paar mensen gesproken die er toch baat bij hebben en ik wil het heel graag zelf proberen of het wat voor me doet.

Uiteindelijk heb ik niet superveel energie meer, maar het leven lijkt wat lichter, rustiger en beter te dragen. Ik heb meer motivatie en mijn hoofd blijft helder.
Dango

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Dango »


Toeter schreef:Hmmm bij mij was er 2x vragen voor nodig.

Ik heb gezegd: ik wéét dat er in de studies geen significante verbetering van de energie aan te tonen is, maar ik heb een paar mensen gesproken die er toch baat bij hebben en ik wil het heel graag zelf proberen of het wat voor me doet.

Uiteindelijk heb ik niet superveel energie meer, maar het leven lijkt wat lichter, rustiger en beter te dragen. Ik heb meer motivatie en mijn hoofd blijft helder.
bedankt , vooral die laatste punten spreken mij wel aan , leeg hoofd helderder , motivatie is geen probleem maar het hangt wel samen aan elkaar.

bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Steenbokje76

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Steenbokje76 »

@Toeter

Heel erg fijn dat je de prikkels van je kids beter trekt nu! Zullen zij (en je omgeving) vast ook (subtiel) merken bij jou.

Ritalin is zeker geen wondermiddel en werkt ook aanzienlijk minder (bij mij) als ik al veel pijn hebt of nog vermoeider ben dan normaal, maarr......
Uiteindelijk heb ik niet superveel energie meer, maar het leven lijkt wat lichter, rustiger en beter te dragen. Ik heb meer motivatie en mijn hoofd blijft helder.
Precies wat ik eerder schreef! Jij hebt het mooi samengevat in 1 overzichtelijke zin! Dank je :goed:
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Dango ik ben heel nieuwsgierig hoe je neuro hierop gaat reageren! hoop dat jij het ook mag proberen en dat het voor jou ook gaat brengen wat het mij geeft!

tips of motivatie vraag je?
ik heb vooral cognitie problemen door de ms en de balans/stilsta functie was zo goed als verdwenen.. was ja..
het maakt voor mij dat de prikkelverwerking weer goed gaat. veel meer rust in mijn hoofd, nauwelijks nog overprikkeld, het filter werkt weer.. ik kan mij weer redden in drukte van bijvoorbeeld een supermarkt. ook in “regel-situaties” gaat het goed en sla ik niet meer dicht. ik kan mijn verhaallijn vasthouden, weer deelnemen aan gesprekken met meer dan 1 persoon. ik kan ook weer een gesprek voeren terwijl naast me een ander gesprek gaande is. ik hou, doordat het hoofd-energielek, meer energie over. en ik slaap veel beter, wordt voor het eerst in jaren weer uitgerust wakker.
noodsituatie-stress (er was in verwarmingsbuis in de muur geboord, water spoot de kamer in) reageerde ik ook heel “opgeruimd nuchter en goed”.

doordat ik niet meer dat lek hoofd heb, hou ik meer energie over voor balans enz, mijn benen zijn verbeterd, ik sta rechter, ik loop steviger enz enz enz.

lotgenoten ervaringen met dit middel is je motivatie. dit middel geeft me mijn eigen hoofd terug, de mist is weg, de extreme ms moeheid ook verdwenen.

voordat ik eraan begon zou ik al getekend hebben voor alleen het weer gedeeltelijk functioneren van mijn filter, nu nog steeds heb ik soms tranen van geluk en kippenvel bij iets wat ik voorheen niet kon!!!
ik kan weer stilstaan! heb zelfs staand kunnen douchen!

vraag om methylfenidaat 5mg mylan, ook als blijkt dat je 10mg nodig hebt (dan gewoon 2 pilletjes) er zijn ervaringen (hier te lezen dat de 10mg van 1a pharma minder werkt, meer bijwerkingen)

mag ik je op de lijst zetten? (zie eerste post)

zie aan het begin van dit topic het dagboekje van mijn start met dit middel, ik kan je nu melden dat (al gaat het langzaam) ik nog steeds vooruit ga.
zelfs lezen en woordvinding gaat vooruit. focus voor technische hobby dingetjes.
ik kan nog steeds niet werken, maar gewoon leven.. zoveel aangenamer!! ik voel me weer mens en hang er niet bij.. geen ms-moe-dag..
ik kan zo nog wel even doorgaan, maar de essentie is wel duidelijk denk ik.

als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp