Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Warme weer

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
ronnie1969

Warme weer

Bericht door ronnie1969 »

Goedendag allemaal.

Ik merk dat ik veel last heb met warm weer.
Linker arm en been bewegen moeizaam. Heb minder kracht en zak sneller door mijn benen.
Hebben jullie dat ook?
AngelNoa

Re: Warme weer

Bericht door AngelNoa »

jep. Voor mij hoeft het niet warmer dan 20 graden...maar er zijn ook mensen met MS bij wie de warmte heel fijn is.

ik heb echt warmte-intollerantie dus ik doe deze dagen vrijwel niks, behalve in de ochtend een beetje.

ik zeg altijd; kou en vocht verstijft me en geeft pijn, warmte verlamt me en brengt zenuwpijn.

sterkte...
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Warme weer

Bericht door Toeter »

Hey @ronnie1969

Dat fenomeen staat bekend als het Uthoff syndroom.

Het is hoe ze vroeger de diagnose MS stelden. Door patiënten afwisselend in warme en koude baden te leggen en te kijken wat dat deed met hun symptomen.

Veel mensen met MS hebben er last van, maar veel ook niet.

Het is dus niet alleen bij warm weer, maar ook bij koorts, warm douchen etc.

Wat wel helpt is koelen! Ik heb zo'n koelmat voor honden. Kan echt lekker zijn daar af en toe op te gaan liggen. Waterijsjes eten, koude natte handdoek in je nek. Alles wat je kan bedenken om te koelen, kan helpen.
Jrs77

Re: Warme weer

Bericht door Jrs77 »

ronnie1969 schreef: 17 jun 2022, 19:44 Hebben jullie dat ook?
Yep, ik heb daar erg veel last van. Als voorbereiding donderdag vast de benodigde boodschappen gedaan, en sinds vrijdagochtend zit ik binnen, alles dicht & airco aan. Bij mij worden dan ook alle MS-klachten heftiger; weinig sturing en kracht in mijn armen, meer spasmen, enorm moe.
Een koelvest is ook een aanrader.
Steenbokje76

Re: Warme weer

Bericht door Steenbokje76 »

Ik heb helaas ook veel meer last van spasmen en verhoogde spierspanning met heel warm weer of juist met heel koud weer. Die extremen.
Het is nu al lekker aan het doorwaaien en vanaf morgen weer wat normaler weer.
Gelukkig heb ik ook airco op boven etage.
Klick

Re: Warme weer

Bericht door Klick »

@ronnie1969 ik heb het juist andersom. ik heb last van koeler weer en vooral van vochtigheid.

wat ik wel altijd draag bij dit soort dagen is mijn cobber, dat koelt je halsslagader en houd mijn hoofd helderder. die kan ik je echt aanraden!
Klick

Re: Warme weer

Bericht door Klick »

Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Warme weer

Bericht door Qanuk00 »

Hier ook vorige week de nodige voorbereidingen voor dit soort dagen getroffen. Zwembad staat inmiddels voor dit seizoen weer op, deze dagen ook dankbaar gebruik van gemaakt.

Ik ben deze dagen ineens weer een hyperactieve elektriciteitsfabriek, bij elke beweging (inderdaad ook stijve en lamme spieren) schieten de tintelingen dan weer door me heen en moet ik gaan liggen om het weer weg te krijgen.

Ik kan wel zeggen dat ik nu in het 3e jaar na de diagnose wat begin te wennen aan dit klachtenpatroon ... ik neem het meer voor lief.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp