Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

AI inzetten bij beoordeling mri scan - contrast overbodig in toekomst?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Job

Re: AI inzetten bij beoordeling mri scan - contrast overbodig in toekomst?

Bericht door Job »

Steenbokje76 schreef: 20 jul 2023, 12:07 @Toeter





Snap die gedachte op zich wel, maar laesies kleuren echt maar kort aan, niet eens een maand en gemiddeld maar 2 weken (!) volgens

dus je moet maar net een aankleurende laesie 'vangen' op het moment van de mri.
Het merendeel 'vang' je niet, wat dus niet wil zeggen dat je niet recent een aankleurende laesie hebt gehad.. mss net een week voor MRI uitgedoofd of zelfs enkele dagen daarvoor.. dat weet niemand en kan ook niemand met zekerheid zeggen.

De kans lijkt dus best klein dat je toevallig net een aankleurende laesie ziet tijdens de mri.

Dat zou je misschien denken, maar toen ik ongeveer een half jaar Copaxone gebruikte, kleurden een aantal laesies nog steeds aan. Ik citeer uit mijn poli brief uit september 2017:
" Er worden multiple aankleurende laesies gezien op de T1 na toediening van gadolinium. Ter vergelijk opname van 15 februari 2017 alwaar ook multipele aankleurende laesies deze laesies zijn deels nog steeds zichtbaar. Er zijn ook nieuwe lasies zoals links pariëtaal en rechts frontaal.Conclusie: nieuwe laesies die aankleuren daarnaast ook bekende laesies die aankleuren. Progressieve ziekte." Einde citaat.

Laesies kunnen dus langer aankleuren en bestaande laesies kunnen ook opnieuw aankleuren. Dit alles was onder copaxone. Ik moest destijds zo snel mogelijk over op zwaardere remmers.
Steenbokje76

Re: AI inzetten bij beoordeling mri scan - contrast overbodig in toekomst?

Bericht door Steenbokje76 »

@Job

ja zo zie je maar wat er allemaal mogelijk is met contrast! Het is toch wel echt enorm van belang zo'n mri met contrast middel.

contrast is ook om diverse patronen van aankleuring van een laesie te kunnen onderscheiden en eveneens andere dingen in de scan beter zichtbaar te maken.. ze kunnen er toch veel meer uit afleiden dan ik dacht.
zo heb ik de laatste dagen zelf helaas ook moeten ervaren. Wist dit ook allemaal niet...

maar hierover zal ik in een andere post iets meer vertellen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp