Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Angst voor MS

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Jaapie2

Angst voor MS

Bericht door Jaapie2 »

Hi all,

Intussen heb ik sinds drie weken last van ‘rare’ onderarmen. Vanaf de elleboog. Ze voelden als eerst een beetje ‘zwak’ en diezelfde nacht werd ik wakker met gigantisch verkrampte/verdoofde onderarmen. Dit is vervolgens iedere nacht zo doorgegaan. Hier kwamen later ook mijn onderbenen (vanaf de knie) bij. Telkens in paniek wakker. Ook een aantal keer wakker geworden met overal spiertrillingen, maar ook nachten zonder spiertrillingen maar wel strak en ‘dove’ armen. Wel nog kracht en gevoel.

Als ik dan even wakker ben is het wat minder, maar mijn onderarmen blijven zo ‘zwak’ aanvoelen. De gehele dag. Als ik mijn tanden poets dan verzuren ze ook super snel of als ik mes en vork gebruik. Dat zwakke gevoel is erg hinderlijk en eng. Mijn onderbenen zijn overdag een stuk beter, wel een aanwezige tintel in mijn rechteronderbeen en af en toe een soort ‘voorkrampje’. Vooral in rust merk ik die tintel in mijn rechteronderbeen. Maar soms ook totaal geen last van mijn benen. In mijn onderarmen merk ik ook meer in rust (soms is hoe ik lig ook belangrijk), maar ook hoe ik ze gebruik. Als ik wandel met mijn armen naar beneden voelen ze minder verzuurd, heel gek. Als ik in slaap val in een verkeerde positie dan is het weer raak. Als ik helemaal recht lig een stuk minder, maar ook wel wat stijver/dover. Dat rare/zwakke zenuw gevoel blijft 24/7, maar fluctueert dus in of en hoe ik ze gebruik en hoe ik ze positioneer als ik bijvoorbeeld lig in bed of op de bank (soms zelf even het gevoel alsof het helemaal ‘weg’ is, maar dat is dan weer snel verleden tijd).

Als ik mijn kracht test heb ik wel nog kracht, dus dat is gek. Gevoel ook. Maar alles kost veel meer moeite. In mijn benen heb ik naar mijn gevoel nog wel gewoon veel kracht, maar mijn onderarmen voelen stijf aan alsof er zenuwen knel zitten ofzo en daarom ook mijn handen en polsen zwak aanvoelen. Als ik bijvoorbeeld mijn telefoon vasthou om te typen voelt dat echt super vermoeiend. Zeker als ik blijf belasten dan verzuren ze echt helemaal. Dan worden kleine beweginkjes zoals typen ook wat lastiger, maar het lukt wel nog. Gevoel van telefoonbotje. Kan ook niet even ‘lekker’ liggen, want dan voel ik ze. Alsof ze gaan slapen, maar nooit helemaal gevoelloos of krachtloos. Ook als ik in paniek wakker word met die stijve, ‘dove’ onderarmen en onderbenen dan kan ik me nog wel gewoon opdrukken bijvoorbeeld en als ik mezelf prik heb ik ook altijd nog gevoel.

Terugkijkend ben ik al heel lang moe (best wel extreem) en met name ook als het warmer is, maar daarbij gezegd slaap ik ook al heel lang slecht (chronisch slaaptekort) en heb ik stressvolle perioden achter de rug. De klachten met mijn armen en onderbeen zijn wel uit het niets ontstaan voor m’n gevoel.

Mijn huisarts heeft me doorverwezen naar de neuroloog. De neuroloog (die ook met MS patiënten werkt) heeft lichamelijk onderzoek gedaan en zag geen neurologische afwijkingen (goede reflexes, geen spierzwakte etc.) en zegt dat ik aan mijn angst/stress/verkeerd ademhalen moet werken. Geen verder onderzoek nodig gaf hij aan en geen tekenen voor MS/ALS etc.

Toch maak ik me nog zorgen. Wat denken jullie? Afgaan op het advies en uit m’n hoofd zetten?

De afgelopen drie weken sta ik doodsangsten uit. Ik wil de neuroloog graag geloven, maar de symptomen zijn te heftig om het bij wijze van te ‘vergeten’. Wellicht dat jullie me gerust kunnen stellen.
Klick

Re: Angst voor MS

Bericht door Klick »

hoi @Jaapie2
welkom hier!

wat vervelend dat je die klachten hebt!

als ik (geen arts) je verhaal zo lees dan denk ik niet aan ms.
als ik je goed begrijp heb je de klachten aan beide kanten van je lichaam?

stress, angst en slaaptekort kunnen heel veel narigheid veroorzaken. is er iets wat je kan doen je stress te verminderen? je vermoeidheid lijkt me veroorzaakt door je slaaptekort.

ook vitamines en mineralen kunnen vervelende dingen doen.
is je bloed al onderzocht op alle vitamines en mineralen? heb je de waarden van de uitslag? gebruik je een multivitamine?

wat zegt je huisarts ervan dat de neuroloog niks kon vinden?
Jaapie2

Re: Angst voor MS

Bericht door Jaapie2 »

Hey Klick,

Bedankt voor je reactie!

Het is inderdaad zo dat ik de klachten aan beide onderarmen (uitstralend naar pols/handen) ervaar. Bij mijn onderbenen alleen rechts overdag (‘s nachts ben ik wel eens met een strak linkeronderbeen wakker geworden, maar overdag nooit last van). Rechts wel, die tintelt veel meer dan normaal. Maar van dat rechterbeen heb ik veel minder last dan van mijn onderarmen.

Die vermoeidheid is zo extreem in de hitte, dat maakt het zo gek. En de klachten in mijn armen en been zijn zo plots ontstaan, vandaar dat ik nogal in paniek raakte. Elke dag hoop ik dat het weer weg is, maar nu ik aan het typen ben voel ik alweer mijn onderarmen stijf/zwak zijn.

Mijn bloed is niet getest nee. Ik heb wel al vitaminepotjes gekocht (B12, D3, Magnesium, Zink) etc.

Mijn huisarts vond er eigenlijk niet zoveel van. Die zei dat ik eventueel een second opinion zou kunnen aanvragen als ik dat zou willen en heeft een traject aangeboden met eventueel fysiotherapie en een psycholoog.
Klick

Re: Angst voor MS

Bericht door Klick »

hoi @Jaapie2

bij ms is het zo dat het (wat het ook is) aan 1 kant van het lichaam zit. een ontsteking in het hoofd rechts geeft links in het lichaam problemen.

ik zou als ik jou was meerdere sporen tegelijk inzetten, als het opgelost kan worden wil je het zsm en anders wil je weten wat er aan de hand is.

de psycholoog kan je helpen met het stressniveau. daar zou ik hoe dan ook heen gaan! (ik heb ook altijd gedacht dat het niks voor mij zou zijn, nu 2 trajecten verder denk ik daar anders over)

laat je bloed testen, neem iig alle vitamines en mineralen en alles waar je huisarts aan denkt bij deze klachten mee

de 2nd opinion kun je doen als je twijfelt over de conclusie van deze neuroloog.
denk je zelf dat je stress angst en slaaptekort een oorzaak kunnen zijn? of zijn deze klachten de oorzaak van alle stress angst en slaaptekort? die volgorde maakt nogal wat uit.
Jaapie2

Re: Angst voor MS

Bericht door Jaapie2 »

Dat slaaptekort en stresserige had ik al voor de klachten. Dan verweet ik mijn vermoeid altijd aan het chronische slaapgebrek en de stress.

Alleen de klachten met mijn onderarmen zijn eigenlijk plots ontstaan, waardoor ik na Googlen extra in de stress ben geschoten. Mijn hersenen kunnen deze symptomen zo moeilijk matchen met slaaptekort/stress/chronische hyperventilatie. Die klachten houden nu al bijna 4 weken aan en telkens ook in die onderarmen en rechteronderbeen.

Mijn neuroloog was erg stellig na zijn onderzoek. Ik wil hem graag geloven, maar de klachten zijn zo gek (en plots ontstaan) dat ik het lastig vind om hem te geloven. Maar goed, hij ziet natuurlijk zoveel MS patiënten, dus wellicht moet ik het wat tijd geven.
Marina

Re: Angst voor MS

Bericht door Marina »

Jaapie2 schreef: 12 aug 2023, 09:27 Mijn hersenen kunnen deze symptomen zo moeilijk matchen met slaaptekort/stress/chronische hyperventilatie.
Er kunnen veel verschillende mogelijke oorzaken zijn voor klachten als doof gevoel, stijfheid, tintelingen, zwakte(gevoel) en spiertrillingen, waaronder stress.
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aa ... ingen.html

(Langdurige) stress kan (vastgezette) spanningen in de spieren veroorzaken. Die gespannen spieren, bijv. in de nek of rug, kunnen op hun beurt zorgen voor verdrukking/beknelling van de zenuwen. Afhankelijk van waar een beknelling zit, kun je dan last krijgen van bijv. je armen/handen of benen. Dit kan dove gevoelens, tintelingen, pijn/kramp en/of zwakte veroorzaken. Klachten door een verdrukte zenuw komen vaak 's nachts voor.

Spiertrillingen veroorzaakt door stress en angst tasten mogelijk elke spier in het lichaam aan. Wanneer het stresssysteem is geactiveerd, is ons lichaam bereid om een dreigend gevaar af te weren. Als reactie op dit gevaar gedraagt het zenuwstelsel zich anders. De zenuwimpulsen die verantwoordelijk zijn voor de spieren, doen de spieren namelijk soms trillen, met spiertrillingen tot gevolg.
Maar ook o.a. een tekort aan kalium, calcium of magnesium kan spiertrillingen veroorzaken.

Zie bijv:
https://www.gezondheidenwetenschap.be/r ... ndoeningen
https://www.bodystressrelease.nl/tintel ... n-vingers/
https://www.bodystressrelease.nl/tintel ... -en-tenen/


Je neuroloog zag blijkbaar geen redenen tot nader onderzoek. Ik zou daarom zijn advies volgen en kijken of dat invloed heeft op je klachten. Zoniet, dan kun je altijd weer terug naar je huisarts gaan of eventueel een second opinion aanvragen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp