Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Dango

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Dango »


Klick schreef:wauw [mention]Dango[/mention] goed nieuws! goeie mri en rita :feest:
welkom bij de rita-club :)

heb je recept voor 5mg per keer? vraag 10mg van Mylan.
er zijn leveringsproblemen… probeer mylan te krijgen die werken voor de meeste van ons het beste.

neem de eerste dagen gewoon je dagelijkse dosis en laat je lijf eraan wennen.
je kan er later mee spelen, maar je moet in het begin wennen (eerste dagen)
succes!
ik ben benieuwd naar je ervaring!
volgens mij heb ik hem dat merk horen zeggen en volgens mij ook de 10 mg.

Morgen weet ik meer Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Viridis

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Viridis »

@Dango
Ha gaaf, ik ben erg benieuwd!
Hoop dat het je goed gaat doen :)
Klick schreef: 17 aug 2023, 20:51 neem de eerste dagen gewoon je dagelijkse dosis en laat je lijf eraan wennen.
je kan er later mee spelen, maar je moet in het begin wennen (eerste dagen)
Ik zou dit advies wel aannemen idd, je hersenen moeten echt even wennen aan de andere manier van verwerken en ook het uitwerken van de medicatie kan in het begin wat heftig zijn. Dat bereik je het snelst door het een aantal dagen achter elkaar te gebruiken.

Succes! :D
Dango

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Dango »

Net opgehaald en heeft een langdurige werking binnen 1 a 2 uur en het werkt ongeveer 8 uur lang ()

Medikinet CR capsule mga 10 mg

Ik zie wel pittige bijwerkingen staan die kunnen (!) voorkomen , ik ga ze hier niet allemaal opnoemen maar de reden waarom ik ze wil proberen is wat meer structuur in mijn hoofd meer energie en ondersteuning van mijn "defecte" filter.

Vandaag is niet de dag dat ik mij een van de eventuele bijwerking kan veroorloven dus ik moet even kijken in de aankomende week wat een goede dag is want vanaf morgen moet ik 6 dagen werken.


Ik meld me weer als ik wat meer info over de werking bij mij heb.


groet




Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Dango schreef: 17 aug 2023, 20:29
ik heb ook een recept voor Methylfenidaat gekregen om het te proberen op dagen dat ik het nodig denkt te hebben.

Hey dango,

Gefeliciteerd met je goede mri! En wat fijn dat je neuroloog je het laat proberen.

Ik pik dit zinnetje er even uit. Naar mijn persoonlijke ervaring werkt Ritalin niet zo fijn als incidentele medicatie.

Mijn hersenen en lichaam moesten echt wennen. De eerste 6 weken had ik last van fysieke en cognitieve bijwerkingen: lage bloeddruk, hartkloppingen, gejaagd gevoel, stemmingswisselingen.

Ik merkte ook wel meteen wat positieve effecten, maar door de bijwerkingen dacht ik 'hmmm ik weet niet of ik dit wel zo fijn vind'

Na 6 weken trokken de bijwerkingen weg en werd het allemaal een stuk fijner om te gebruiken.
Dango

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Dango »

Toeter schreef: Hey dango,

Gefeliciteerd met je goede mri! En wat fijn dat je neuroloog je het laat proberen.

Ik pik dit zinnetje er even uit. Naar mijn persoonlijke ervaring werkt Ritalin niet zo fijn als incidentele medicatie.

Mijn hersenen en lichaam moesten echt wennen. De eerste 6 weken had ik last van fysieke en cognitieve bijwerkingen: lage bloeddruk, hartkloppingen, gejaagd gevoel, stemmingswisselingen.

Ik merkte ook wel meteen wat positieve effecten, maar door de bijwerkingen dacht ik 'hmmm ik weet niet of ik dit wel zo fijn vind'

Na 6 weken trokken de bijwerkingen weg en werd het allemaal een stuk fijner om te gebruiken.
Okay bedankt voor de terugkoppeling, Ritalin beviel dus niet zo? , ik ben benieuwd naar mijn recept , 8 uur lange werking is wel handig denk ik , alleen als je er "slecht" op gaat dan zijn 8 uren wel een lange tijd , op een vrije dag proberen lijkt mij het best maar daar moet ik nog even voor wachten Afbeelding



Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Dango slim dat je je start moment laat afhangen van wat je vanaf die dag op de planning hebt. het is niet iets wat je er even bij doet.
in het begin komt het echt ff aan. je hele prikkelverwerking wordt anders, dus je hoofd voelt raar. maar dat duurt niet lang, bij mij was het geloof ik maar 2 dagen wennen.

fijn dat je het hebt kunnen bemachtigen met al die leveringsproblemen!
Medikinet CR capsule mga 10 mg
dat merk ken ik niet.
ik heb overigens de bijwerkingen niet gelezen, ik weet dat het geen snoepjes zijn..
Viridis

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Viridis »

@Dango
Jij bent de eerste onder ons die langwerkend Methylfenidaat gaat proberen, ik ben benieuwd!
Er valt voor beide vormen wat te zeggen.
Daarom, een interessante casus :)
op een vrije dag proberen lijkt mij het best maar daar moet ik nog even voor wachten Afbeelding

Zou ik persoonlijk wel doen idd.

@iedereen, volgens https://farmanco.knmp.nl/search/methylfenidaat heeft Mylan geen tekorten meer! Vandaag iig bijgewerkt. Nu de apotheken nog.
We gaan het zien, zou fijn zijn :D

@Chuck
Hoe gaat het met jou?
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Dango ( @Viridis @Toeter )
sorry ik had je reactie niet gelezen, het typen van mijn berichtje was “onderbroken” en dus duurde lang en toen had je net een berichtje gepost.

oww het is langwerkend… ik ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig hoe die je gaat bevallen. was er een reden dat je neuro hiervoor koos? (ik heb voor mijn recept voor kortwerkend geen reden gehoord, maar ben wel nieuwsgierig wat de afweging is.
je schrijft
op een vrije dag
. werk je? doet me denken aan: autorijden zou ik in de eerste week niet doen.. (ik rij niet meer, maar was toen niet verantwoord geweest… nu trouwens veeeel beter als voor rita! veel scherper, geen mist.. ik ben blij dat ik mijn rijbewijs nog heb)

@Viridis
volgens https://farmanco.knmp.nl/search/methylfenidaat heeft Mylan geen tekorten meer! Vandaag iig bijgewerkt. Nu de apotheken nog.
We gaan het zien, zou fijn zijn :D
hehe dat duurde lang.. ik ben nieuwsgierig naar de eerste berichten dat het ook weer verkrijgbaar is 🙏
Dango

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Dango »


Klick schreef:[mention]Dango[/mention] ( [mention]Viridis[/mention] [mention]Toeter[/mention] )

oww het is langwerkend… ik ben eigenlijk wel erg nieuwsgierig hoe die je gaat bevallen. was er een reden dat je neuro hiervoor koos? (ik heb voor mijn recept voor kortwerkend geen reden gehoord, maar ben wel nieuwsgierig wat de afweging is.
je schrijft . werk je? doet me denken aan: autorijden zou ik in de eerste week niet doen.. (ik rij niet meer, maar was toen niet verantwoord geweest… nu trouwens veeeel beter als voor rita! veel scherper, geen mist.. ik ben blij dat ik mijn rijbewijs nog heb)
ik weet niet waarom hij daarvoor gekozen heeft , ik heb hem sinds vorig jaar als Neuroloog , hij zei dat hij het middel nog nooit had voorgeschreven bij iemand met MS maar stond wel open voor mijn verhaal welke ook aansluit aan dit forum.

Langwerkende omdat je dan misschien 1 pilletje hoeft te nemen op een dag waarbij dat nodig is , verjaardag dagje efteling les geven etc.

Ja ik werk nog steeds alleen ik draai geen nachtdiensten meer.

in 2015 de diagnose gestopt met nachtdienst en 2016 certificaat cursus praktijk instructeur gevolgd en geslaagd , verder een volledige werk week met wisselende diensten als monteur en praktijk instructeur.







Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Dango schreef: 18 aug 2023, 16:20 Okay bedankt voor de terugkoppeling, Ritalin beviel dus niet zo?
Zeker wel hoor. Ik merkte meteen positieve effecten, maar als de bijwerkingen waren gebleven, weet ik niet of ik het langdurig zou blijven gebruiken.

Gelukkig zijn de bijwerkingen weggetrokken.

Ik heb een vriend met ADHD en die herkende ook dat je lichaam en hersenen moeten wennen aan Ritalin.

Ik bedoelde alleen dat als je af en toe een pilletje neemt, heb je niet het volledige positieve effect.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp