Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Dango
een volledige werk week met wisselende diensten als monteur en praktijk instructeur.
dan zou ik me tijdelijk ff ziekmelden, even een weekje je lijf laten wennen. misschien heb je de volledige week niet nodig hoor, no worry.. bij mij duurde het echte vreemde maar een dag of 2…
het maakt je hoofd even “raar” dat is omdat je hoofd gewend is dat alles hard binnen komt. alles waar je je hoofd bij moet gebruiken is dan lastiger (als je gewend bent gaat het weer veeeeel beter..)
gun het jezelf!

als je volle werkweek werkt kan dat ook een overweging zijn van je neuro om voor langwerkend te kiezen. dan zit je er tijdens je werk niet mee.
1 pilletje hoeft te nemen op een dag waarbij dat nodig is
als je gewend bent kun je rustig een keertje overslaan, maar die zou ik dan wel zo zien en niet als “af en toe neem ik het” (andersom) want ik weet niet of dat werkt.
hoe ik het zie? waarom zou je iets waarbij je vooruitgang voelt maar af en toe nemen? waarom zou je jezelf dat aandoen?
Dango

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Dango »

Klick schreef:[mention]Dango[/mention] dan zou ik me tijdelijk ff ziekmelden, even een weekje je lijf laten wennen. misschien heb je de volledige week niet nodig hoor, no worry.. bij mij duurde het echte vreemde maar een dag of 2…
het maakt je hoofd even “raar” dat is omdat je hoofd gewend is dat alles hard binnen komt. alles waar je je hoofd bij moet gebruiken is dan lastiger (als je gewend bent gaat het weer veeeeel beter..)
gun het jezelf!

als je volle werkweek werkt kan dat ook een overweging zijn van je neuro om voor langwerkend te kiezen. dan zit je er tijdens je werk niet mee.
als je gewend bent kun je rustig een keertje overslaan, maar die zou ik dan wel zo zien en niet als “af en toe neem ik het” (andersom) want ik weet niet of dat werkt.
hoe ik het zie? waarom zou je iets waarbij je vooruitgang voelt maar af en toe nemen? waarom zou je jezelf dat aandoen?
midden in een vakantie periode me ziek melden? , niet collegiaal dus dat doe ik niet en is ook niet mijn stijl , er zijn weken dat ik 6 dagen moet werken en weken dat ik er 3 hoef te werken , dat gaat helemaal goed komen Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

@Dango ik snap je dilemma… (ik was ook zo…) :knuffel:
Dango

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Dango »

Klick schreef:[mention]Dango[/mention] ik snap je dilemma… (ik was ook zo…) :knuffel:
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk


Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

ik reageer even hier op
Lotsi schreef: 21 aug 2023, 22:32 Lees net dat je methylfenidaat niet moet gebruiken bij hartafwijkingen en laat ik die nu net wel hebben. Ik werd al helemaal enthousiast van jouw ervaringen. Ik ga het gewoon voorleggen aan de cardioloog en neuroloog en hoor wel wat zij ervan denken. Heel fijn dat het voor jou (en ook anderen hier) zo goed werkt! Weet hoe rampzalig het is om continu van alles en iedereen overprikkeld te raken. Het is doodvermoeiend!
dat klopt, maar “we” gebruiken maar een heel lage dosering.
misschien doet 5mg 2x per dag voor jou al genoeg. zeg dat er vooral bij als je gaat overleggen.

bij mij is nooit iets gevraagd over mijn hart of hartproblemen in de familie (die zijn er wel).
Miss Peacock

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Miss Peacock »

Mijn neuroloog is er geen voorstander van. Ik moet eerst een hoge dosis vit. B proberen.
Klick

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Klick »

Miss Peacock schreef: 22 aug 2023, 10:05 Mijn neuroloog is er geen voorstander van. Ik moet eerst een hoge dosis vit. B proberen.
wat jammer.. waarom is je neuro geen voorstander?
ik gebruik zelf al sinds 2015 hoog gedoseerd B12. dat geeft wel iets (als je te laag zit in je waarde), maar niet te vergelijken met rita.

andere B vitamine kan je ook teveel van hebben! B6 is bijvoorbeeld een heel vervelende als je die teveel hebt. gebruik dus geen b-complex of multivitamine.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Klick schreef: 22 aug 2023, 07:20
bij mij is nooit iets gevraagd over mijn hart of hartproblemen in de familie (die zijn er wel).
Bij mij wel!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Toeter »

Miss Peacock schreef: 22 aug 2023, 10:05 Mijn neuroloog is er geen voorstander van. Ik moet eerst een hoge dosis vit. B proberen.
Hoe voel je je daaronder?

Blijkt uit je bloeduitslagen dat je b tekort hebt?

Ik had ooit een natuurarts die me hoogedoseerde b1 had voorgeschreven voor de vermoeidheid. Toen kreeg ik na een paar weken ineens een rare reactie ik werd helemaal rood van top tot teen. Bleek daardoor te komen.

Voor de vermoeidheid deed het bij mij helemaal niets overigens.
Lotsi

Re: Ervaringen met methylfenidaat / ritalin voor cognitie en vermoeidheid

Bericht door Lotsi »

Hoi allemaal,

Door de tip van klick aandachtig mee gaan lezen. Heel veel momenten van herkenning wat betreft de vermoeidheid en cognitieve beperkingen. Het werkt zo verlammend ... Ben ook al langere tijd aan het zoeken naar oplossingen. Zoals jullie het hier beschrijven klinkt gewoon bijna te mooi om waar te zijn.

Wat ik me nou af vroeg, is jullie vermogen om gesprekken te voeren, woordvinding, lezen van net iets langere en meer ingewikkelde teksten en het kunnen volgen van films/ tvprogramma's ook toegenomen? Misschien is dat allang beschreven en ben ik gewoon nog niet zo ver met lezen ... zeg het dan ook gerust dan lees ik op een later moment eerst geduldig verder. 😉

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp