Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bang voor ms?

Voor vragen en ervaringen omtrent het zoeken naar een/de diagnose
Gebruiker

Bang voor ms?

Bericht door Gebruiker »

Hallo allemaal,

Ik ben Rens, 22 jaar oud en heb sinds een flinke stress periode last van vage klachten.

De klachten zijn:
- veel stress
- zie met beiden ogen goed, alleen mijn rechter oog is af en toe wat gevoelig met draaien
- tintelingen in mijn benen en voeten
- rugpijn onderin die komt en gaat.
- slaap vaak slecht
- heel onrustig heel de dag
- vaak pijn in de zij (flankpijn)
- weinig eetlust
- opeens weinig tot geen libido
- met slapen elektrische schokjes

wat heb ik niet?
- geen uitvalsverschijnselen
- niet overdreven moe

In de tussentijd, heb ik meerdere bloedonderzoeken gehad (alles viel binnen de normen alleen was b12 wat verlaagd), MRI scan van hals en hoofd (was keurig in orde).

Ook ben ik bij de neuroloog geweest heeft mijn verhaal aangehoord, mri bekeken, testjes gedaan en die waren ook goed. Hij wist zeker dat ik geen ms heb.

Ik ben ten einde raad! Ik heb rare vage klachten en ben bang dat het ms is maar iedereen om me heen zegt van niet.

Kan iemand me helpen? Krijg er erg veel stress van.

Met vriendelijke groet,
Rens
Sara

Re: Bang voor ms?

Bericht door Sara »

Hi Rens,

eigenlijk zeg je het zelf al: stress en angst zijn je grootste problemen. Probeer daaraan te werken.

Ik zie in je rijtje klachten echt geen aanleiding om aan MS te denken. Probeer dat idee achter je te laten en te werken aan waar je zéker last van hebt. Zoek daar de juiste hulp voor, er is best veel mogelijk.

Heel veel sterkte!
Klick

Re: Bang voor ms?

Bericht door Klick »

@Gebruiker ook ik zie geen ms in jouw klachten. stress en angst kunnen veel narigheid in je lichaam veroorzaken.
Marina

Re: Bang voor ms?

Bericht door Marina »

Hallo Rens,

(Veel) stress hebben kan inderdaad zeker zorgen voor veel verschillende en vage klachten, alsook voor angsten (bijv. voor ziekte).

Van je lijst met klachten zie ik er slechts 2 die ook specifiek bij MS kunnen voor komen:
- Oog is af en toe wat gevoelig met draaien:
bij een oogzenuwontsteking kun je last hebben van pijn aan een oog tijdens het bewegen van je oog. Echter, er zijn dan ook klachten van het zicht, zoals bijv. wazig zicht of dubbelzien.
Aangezien jij aan geen van beide ogen zicht-klachten hebt is het onwaarschijnlijk dat dit door MS zou komen.

- Tintelingen in mijn benen en voeten:
Tintelingen in benen en/of voeten kunnen veel verschillende oorzaken hebben, waaronder ook stress.
Wanneer je veel last hebt van stress raakt je hormoonhuishouding van slag. Er wordt dan te veel cortisol aangemaakt, een stresshormoon. Wanneer je te veel cortisol in je lichaam hebt, kun je zowel mentaal als fysiek ontregeld raken. Een voorbeeld is dat je last krijgt van tintelingen in het lichaam.
Zie bijv. hier: https://ruudmeulenberg.nl/burn-out/stress-tintelingen/ of https://liberi.nl/tintelingen-stress/ of google eens op 'tintelingen en stress'.

Je hebt dus geen klachten die specifiek voor MS zijn. En als de MRI-scan goed is alsook de neurologische testjes zijn er eigenlijk geen redenen meer over om aan MS te denken.

Wat zegt je huisarts eigenlijk over je klachten en oorzaken?
Dango

Re: Bang voor ms?

Bericht door Dango »

perongeluk 2 letters in getikt dus verwijderd.....


Gebruiker

Re: Bang voor ms?

Bericht door Gebruiker »

Hi Marina, de huisarts zegt het is niks, en de neuroloog zegt dat er ook niks is. Het is eigenlijk begonnen sinds dat ik een keer thuis kwam met erge hoofdpijn en ook achter de ogen, duizeligheid etc. Ik moest toen denken aan een hersentumor. En heb ik bij zsm een MRI laten maken. Voordat ik terecht voor de MRI was ik dus ontzettend gespannen en angstig wat er uit de MRI ging komen. Dermate angstig dat ik elke dag zeker 3x oxazepam gepakt heb. Dat heeft een dikke week geduurd, na de MRI werd mij verteld dat er niks te zien was en daar ben ik wel rustig van geworden alleen sinds dien zijn eigelijk de klachten onstaan.
Marina

Re: Bang voor ms?

Bericht door Marina »

Hi Rens,
Gebruiker schreef: 02 sep 2023, 07:53...na de MRI werd mij verteld dat er niks te zien was en daar ben ik wel rustig van geworden alleen sinds dien zijn eigelijk de klachten onstaan.
Begrijp ik het goed dat je klachten, dus die op de lijst die je hierboven hebt geplaatst, pas zijn ontstaan na dat je bent onderzocht door een neuroloog en na dat er een MRI is gemaakt? En dat de MRI is gemaakt naar aanleiding van de klachten waardoor je bang was dat je een hersentumor had?

Gebruiker schreef: 02 sep 2023, 07:53 ..de huisarts zegt het is niks, en de neuroloog zegt dat er ook niks is.
Is dit door je huisarts en de neuroloog gezegd voor dat zij wisten van de klachten die op je lijst staan of daar na?

Als je huisarts dit zei voordat hij/zij van je laatste klachten af wist dan lijkt het me goed om de huisarts te bezoeken om deze klachten te bespreken/te (laten) onderzoeken. Alleen al voor je eigen gemoedsrust.
Heeft je huisarts gezegd dat er niks is na dat zij van je laatste klachten op de hoogte was, dan is het misschien goed om nog eens met je huisarts te gaan praten en te vragen of hij/zij je duidelijk kan uitleggen waarom hij/zij denkt dat er niets aan de hand is en wat dan de oorzaak van je klachten kan zijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp