Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Ja , dat gevoel heb ik ook .
Mijn hoofd is helderder. Ik borduur ook heel veel en soms maakte ik fouten en blokkeerde nu maak ik ook ineens geen fouten meer omdat ik me beter kan focussen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klick

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

@irini daar begint het mee, dat soort kleine momentjes die je opvallen.
als je meer ruimte in je hoofd krijgt omdat je de achterstand wegwerkt ga je nog meer merken.
zelf kreeg ik opeens weer zin in mn hobby (al jaren geen energie en focus voor).
het is echt fijn je weer een beetje mens te voelen!
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Zeker , heb zo’n moeilijke tijd gehad…
Kon niets meer!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Met mij gaat het inmiddels goed met de ritalin medikinet.
Kan veel beter nadenken ben rustiger en merk als ik een nacht niet geslapen heb niet meer helemaal kapot ben daarna! Ik ben er heel blij meeik denk dat ik pas na langere tijd wat van kan zeggen ….
Maar mij valt ook op dat ik toch veel beter loop ook .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Trouwens wie is Chuck?
Ook net beginnen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marina

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Marina »

@irini

Wat fijn dat Rita ook voor jou goed werkt tot zover :goed: !
En dat je ook na een (slapeloze) vermoeiende nacht minder vermoeid bent dan voor Rita-gebruik. (Er zijn nl. ook gebruikers die dan minder van de werking merken.)

Kun je misschien ook benoemen wat er precies beter gaat met het lopen?
Loop je sneller? Soepeler? Kun je het langer volhouden? Loop je stabieler, of iets anders?


Chuck was inderdaad ook begonnen met Rita en merkte ook verschil, maar het ging later niet zo goed met hem. Dat had overigens niets met de Rita te maken voor zover ik heb begrepen.
Ik hoop dat het inmiddels misschien wat beter met je gaat, @Chuck :bloem: ?
irini

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door irini »

Hi, ja ik loop dan sneller en merk dat ik minder op mijn stok leun! Loop wat rechter en stabieler . Maar mijn hoofd is ook rustiger , minder negatieve opdringerige gedachten en kan ze ook beter van me afzetten! Dus cognitief gebeurd er ook veel bij me…ik kan dingen beter uitleggen als ik ergens mee zit . Ik denk doordat mijn hoofd minder belast is het lopen ook beter gaat dat ik de boel dan beter kan aansturen…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klick

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Klick »

inmiddels is het 6 maanden dat ik mijn evo niet meer gebruik!! :feest: :feest:

@Marina
Kun je misschien ook benoemen wat er precies beter gaat met het lopen?
Loop je sneller? Soepeler? Kun je het langer volhouden? Loop je stabieler, of iets anders?
mijn hele houding is verbeterd, ik sta rechter op, loop zekerder, ik weet waar mijn voet is, loop sneller, kan in de verte kijken tijdens het lopen, gesprekje voeren tijdens het lopen en kan ook weer stil staan!!
ik ben ook niet meer gebonden aan rustmomenten, kan prima na een wandeling van een half uur door naar de supermarkt en weet dan bij de kassa nog wat logisch is 😂 dat kon ik voor februari van dit jaar echt niet! dan moest ik minimaal een half uur zitten om überhaupt naar de super te kunnen en was na het groente schap een zombie die alleen maar pakte wat nodig was en niks kon zoeken of snuffelen.
er is zoveel veranderd, zoveel verbeterd :groots:

ik heb ook een tijd gedacht dat ik extra spierspanning in mijn goeie been had. dit was niet zo, het deed pijn (hele been) omdat mijn slechte steeds wiebeliger en slechter werd. waardoor mijn goeie been teveel moest opvangen en dus pijn ging doen. zelfs met evo. nu is het weer helemaal ok.
ik doe zelfs oefeningen om mijn benen te trainen (had er nooit energie voor, nu wel) en mijn slechte been kon ik in het begin met veel pijn en moeite 3x wiebelig met al mijn kracht die oefening. nu doe ik diezelfde oefening stabiel en easy 15x dan ben ik het zat maar kan nog wel door. een wereld van verschil (oefening mountain climber, lekker zwaar.. dan ben ik snel klaar 😂)

@irini fijn dat je al die verbeteringen voelt. heerlijk een keer verbeteringen ipv al die verslechteringen 😊

na een nacht slecht slapen merk ik wel een groot verschil. misschien jij niet omdat je langwerkende rita gebruikt 🤷‍♀️ of omdat je nog niet gewend bent aan een opgeruimder rustiger hoofd. het is nl. wel zo dat na een slechte nacht mijn mentale vermoeidheid achterstand (waardoor mijn hoofd vol was) minimaal is, ik heb wat incasseringsvermogen.. dan werkt de rita niet geeft me geen energie, maar voel me dan nog altijd beter als voordat ik rita kende. toen liep mijn hoofd continu over, mijn mentale vermoeidheid-achterstand bleef erbij komen..
Nessa

Re: cognitie problemen en vermoeidheid? ervaringen met methylfenidaat / ritalin

Bericht door Nessa »

Ervaren jullie ook effecten van de Rita op je eetlust en/of gewicht?

Dat is bij ADHD-ers namelijk wel het geval en ik merk zelf dat ik sindsdien ik Fampyra gebruik érg makkelijk gewicht verlies.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp