Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Waarden LP

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Marina

Re: Waarden LP - Diagnose MS

Bericht door Marina »

@Loulie

Fijn dat je wat aan de reacties hebt (en graag gedaan)!

Goed dat ze de MRI-scans nogmaals gaan bekijken!
Het komt op me over, ook door de diverse onderzoeken, als dat ze heel zorgvuldig te werk gaan in het stellen/uitsluiten van de diagnose. Het duurt misschien wel langer, maar wel belangrijk om verkeerde diagnoses (met alle vervelende gevolgen van dien) te voorkomen.
Het is wel belangrijk om snel met MS-medicatie te beginnen (indien van toepassing en mocht je daar voor kiezen), maar dat 'hangt' ook niet op een paar weken/maanden.

Vervelend dat je zo kort slaapt :hmmm:. Ik heb zelf nooit prednison gebruikt (daarvoor waren de klachten te mild of was het te laat) maar weet wel dat het een bekende bijwerking van prednison is helaas: slecht/kort slapen en/of een opgejaagd gevoel.
Die bijwerking zou wel al vrij snel weer moeten verdwijnen na de kuur.
Misschien kun je bijv. Valeriaan gebruiken. Ik las dat dat wel hielp bij mensen die hier last van hadden tijdens een stootkuur prednison.
De werking van de kuur zou ook snel moeten beginnen.
Laatst gewijzigd door Marina op 11 nov 2023, 14:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Marina

Re: Waarden LP

Bericht door Marina »

@Loulie
Merk je inmiddels iets van de werking van de prednison en slaap je, hopelijk, alweer wat beter?
Loulie

Re: Waarden LP

Bericht door Loulie »

Hi Marina,

Lief dat je informeert!
Mijn oog lijkt te verbeteren alleen zijn mijn handen, arm en rechterbeen erger geworden nog. Heel vervelend, ik heb sinds donderdagavond steken vanuit mijn onderrug/heupen mijn been in. Die tintelt en ik voel “stroompjes” door mijn been gaan. Ik loop ook moeilijker.

Donderdag terug naar de neuroloog. Ben benieuwd!

Ik slaap wel beter, ben ook ontzettend moe. Wil het liefste om 19.00 u al naar bed 😅
Maar vanwege ons dochtertje slapen we sowieso niet top (ze is 2,5 en spookt de laatste tijd snachts).
Marina

Re: Waarden LP

Bericht door Marina »

Hoi Loulie,

Fijn dat het met je oog wel de goede kant op lijkt te gaan en dat je weer beter slaapt! Dat zijn toch belangrijke zaken, je zicht en je slaap.
Het kan misschien zijn dat de prednison (nu) geen invloed heeft op de gevoelsstoornissen in je handen en arm. Ik las, helaas, (op dit forum) dat het niet altijd werkt tegen gevoelsstoornissen.

Die pijn in je onderrug/heupen die uitstraalt naar je been zou ook nog een klacht met een andere oorzaak kunnen zijn. Het klinkt, zoals je het beschrijft althans, als een ischias-achtige klacht of zenuwpijn (steken, tintelingen, "stroompjes"). Zou daar in ieder geval even naar laten kijken, zeker als je daar niet eerder last van had. En wie weet is daar wel wat aan te doen (dan).

Ben benieuwd wat je neuroloog gaat zeggen.
Sterkte en succes morgen met het gesprek!
Loulie

Re: Waarden LP

Bericht door Loulie »

Hi Marina,

Dat las ik inderdaad ook, dat de gevoelsstoornissen het minst reageren op prednison.

Ik ben wel nerveus voor morgen, ik voel me lichamelijk namelijk toch echt niet goed.. hopelijk morgen nog meer duidelijk en een plan!

Eind deze maand ga ik nog naar Amsterdam voor een second opinion.
Ik wil gewoon goed advies krijgen..
Marina

Re: Waarden LP - Diagnose MS

Bericht door Marina »

Hoi Loulie,

Begrijpelijk dat je nerveus bent/was. Fijn dat je vandaag die afspraak hebt/had en ik hoop voor je dat je meer duidelijkheid hebt gekregen?!
Hoe is de afspraak verder gegaan bij de neuroloog? Heb je nog die klacht van steken in je onderrug/heupen die je been in gaan gemeld en zoja wat zei de neuroloog er over?

Goed dat je naar A'dam gaat voor een second opinion. Ik neem aan bij het VUMC MS Centrum(?). Ze hebben daar o.a. heel veel kennis op het gebied van de diagnose MS. Ik heb er zelf een goede ervaring gehad met een second opinion. De diagnose is toen door een uitgebreidere anamnese veranderd van PPMS in SPMS. Belangrijk o.a. in verband met het mogen gebruiken van (bepaalde) MS-medicatie.
Laatst gewijzigd door Marina op 11 nov 2023, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Loulie

Re: Waarden LP

Bericht door Loulie »

Hi Marina,

Ik heb vandaag te horen gekregen dat de diagnose toch definitief MS is.
Er is nog een laesie in mijn hersenen gevonden. In totaal nu 3 dus.

Aangezien hij (nog) niet weet welke vorm het is en er toch wel verdenking is op ppms krijg ik elke 6 maanden Ocrevus infuus. Tijd moet uitwijzen welke vorm het is..

Het valt toch wel zwaar die definitieve diagnose.. geen weg meer terug.
Onzekerheid voor de toekomst, ik ben nog best jong (vind ik zelf, net 39) 4 jonge kids.. ik wil toch echt graag een fitte mama blijven maar ben nu al niet meer wie ik 6 maanden geleden was..

Fijn dat je een goede ervaring hebt in Amsterdam, ik hoor hele goede dingen erover gelukkig. Hoe lang heb jij de diagnose en welke medicatie? Sorry misschien heb ik het al gevraagd maar ik onthou zo weinig..
Marina

Re: Waarden LP - Diagnose MS

Bericht door Marina »

Hoi Loulie,

Het is fijn dat je nu wel duidelijkheid hebt, al is het natuurlijk niet wat je hoopt te horen en dat spijt me voor je. Ik kan me voorstellen dat het je toch zwaar valt en ook de onzekerheid wat de toekomst gaat brengen, zeker als je ook jonge kinderen hebt.
Het betekent niet dat die toekomst er niet meer is, maar dat die er anders uit zal zien. En zekerheid over de toekomst heb je in feite eigenlijk nooit, ook zonder MS.. Je zult een aantal zaken en je verwachtingen misschien moeten aanpassen/bijstellen. Je kunt daar zonodig wel begeleiding bij krijgen. Op dit forum zijn meerdere mensen met nog jonge kinderen waarbij leven met MS en het opvoeden van kinderen, met aanpassingen en hulp, toch te doen is.

Ik zou Klick, een andere forumdeelneemster, willen citeren: al heb je nu de diagnose MS, er is feitelijk niet iets (plotseling) veranderd daarmee. Vermoedelijk heb je de MS al een tijd, alleen ben je je er nu van bewust dat het MS is. En nu kun je ook beginnen met een behandeling.
Goed dat dat ook direct wordt opgepakt door je neuroloog.

Ocrevus is inderdaad een medicijn dat bij PPMS wordt voorgeschreven. En ook als 2e lijnsmedicatie bij SPMS en bij RRMS wanneer er ondanks 1e lijnsmedicatie toch te vaak schubs zijn of er teveel nieuwe laesies bij komen.
Het is medicatie met ernstiger mogelijke bijwerkingen, maar het is wel gemiddeld (veel) effectiever dan de 1e lijnsmedicatie.
Wellicht dat er met de second opinion meer duidelijkheid komt ook over de vorm en de daarbij mogelijke medicatie.

Het is overigens ook zo dat er de laatste tijd ontwikkelingen zijn op het gebied van nieuwe medicatie. Zo zijn er al vergevorderde studies m.b.t. BTK-remmers, waarvan de resultaten veelbelovend zijn. Deze remmers werken niet enkel om acute ontstekingen/schubs tegen te houden, zoals alle huidige medicatie, maar hebben ook juist effect op het "smeulende" proces van ontsteking bij MS dat onafhankelijk van schubs plaats vindt. Dit is een belangrijke verbetering t.o.v. de huidige medicatie.

Hoe lang heb jij de diagnose en welke medicatie? Sorry misschien heb ik het al gevraagd maar ik onthou zo weinig..
Dat geeft niets, ik heb zelf ook problemen met dingen onthouden.
Ik heb de diagnose (eerst PPMS, maar na de second opinion SPMS) nu 6 jaar. Nadat er ca. 2,5 jaar geleden een nieuwe laesie bij is gekomen ben ik Zeposia (ozanimod) mogen gaan gebruiken. Tot nu toe heb ik geen nieuwe laesies meer gekregen, alleen recentelijk een milde oogzenuwontsteking. Zeposia is overigens 1e lijnsmedicatie.

Sterkte Loulie! En mocht je nog vragen hebben, aarzel niet om ze te stellen of om dingen te delen die je kwijt wilt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp