Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Oceans of Hope 2023

Hier kun je contacten leggen, uitjes organiseren of geplande uitjes onder de aandacht brengen.
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Oceans of Hope 2023

Bericht door Qanuk00 »

Afgelopen week heb ik genoten van een zeilweek met Oceans of Hope, een intiatief van het Nationaal MS Fonds Nederland.

https://oceansofhope.co.uk/
https://nationaalmsfonds.nl/oceans-of-hope/

De voorbereidingen kostten me al een hele hoop energie, maar het was alle moeite waard!!! Wat hebben we een geweldige leuke week gehad met een zeer enthousiast, maar ook kundig team om ons heen, bestaande uit de schipper en twee matrozen, drie organisatoren (met MS) en 6 vrijwilligers (zonder MS).
We voeren met twee klippers, waarvan 1 aangepast voor rolstoelen en mindervaliden. Dat maakte het eigenlijk alleen nog maar leuker en er ontstond dan ook heel gauw een warm contact onderling.

Waar ik alles voor onmogelijk achtte, bleek toch mogelijk - mijn passie voor de watersport bereikte de voorgrond en alle problemen die ik in het dagelijks leven ervaar, waren werkelijk als sneeuw voor de zon verdwenen.

Zijn er meer mensen op het forum die hier aan meegedaan hebben dit jaar?
Bijlagen
Webversie boten.jpg
Webversie boten.jpg (124.14 KiB) 1388 keer bekeken
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Dave22

Re: Oceans of Hope 2023

Bericht door Dave22 »

Mooi hoor, en blijven nagenieten 😀👍
Marina

Re: Oceans of Hope 2023

Bericht door Marina »

Super dat je zo'n goede en leuke ervaring hebt gehad en dat het schijnbaar onmogelijke toch mogelijk werd voor je en je je passie weer kon uitleven :D!

Waar ik benieuwd naar ben wat betreft de klipper die aangepast is voor rolstoelen en mindervaliden: hoe zien die aanpassingen er uit, met name die voor MS-ers die gebruik maken van krukken of rollator?
Ik zou graag nog eens zeilen of kanoen maar wat mij weerhoudt is dat het instappen en uitstappen bij een kano (door balans-, kracht- en stijve spieren-problemen) te instabiel en lastig is geworden. En dat het lopen over een deinend, varend schip/boot ook te instabiel is. Of geldt dat wellicht niet voor deze grote stabielere schepen?
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Oceans of Hope 2023

Bericht door Qanuk00 »

@Marina
Hier de link naar een van de klippers die was ingezet bij onze tocht. We verbleven 5 dagen lang op het water en trokken van de ene overnachtingsplaats naar de andere.

https://sailwise.nl/nl/accommodaties/lutgerdina
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Marina

Re: Oceans of Hope 2023

Bericht door Marina »

Bedankt voor de link @Qanuk00!
Je krijgt zo een wat beter beeld, door de foto's. (Wat een prachtig beeld trouwens van de vlakke, ondiepe waddenzee en de mensen die daar met hun rolstoelen in staan :zon:!)

Ik neem aan dat ze een liftje hebben om in/uit de kajuit te kunnen komen?
En dat de bovenste bedden van de stapelbedden niet worden gebruikt?
Hoe heb jij zelf de deining van het schip ervaren/hoe stabiel is het i.h.a.?
Als ik het goed zie zijn er overal railingen waar je je aan vast kunt houden? Krijg wel de indruk dat je voor de stabiliteit nog het beste van een rolstoel gebruik kunt maken bij het voortbewegen. Heb jij dat zelf ook gedaan of hoe heb je je op het schip voortbewogen?
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Oceans of Hope 2023

Bericht door Qanuk00 »

De hutten van de Lutgerdina waren zo ingedeeld, dat de mensen met een beperking beneden sliepen, de begeleiding boven.
Om vanuit de hut naar buiten te kunnen, is er een lift aanwezig en natuurlijk de begeleiding die ondersteunt. Ook was er van de boot naar de kade toe steeds een brede steiger uitgeklapt. Met behulp van de begeleiding konden de mensen in een rolstoel gemakkelijk op de kade komen. De boot met de rolstoelaanpassingen lag steeds aan de directe walkant, het andere schip lag tegen de Lutgerdina aan.

Zelf zat ik op de andere boot, voor mindervaliden maar wel enigszins mobiel. Ons schip meerde ook steeds tegen de Lutgerdina aan, wij konden dan via een loopsteiger en de Lutgerdina aan wal komen. Alles op het gemakje ... er is geen haast en overal werd tijd voor genomen. Je kunt je idd altijd overal goed aan vasthouden, maar ook hier gold dat er begeleiding aanwezig was om een handje te helpen.

De begeleiding bestond uit een aantal coaches (van Oceans of Hope, met MS) en een aantal begeleiders (zonder MS). Daarnaast had je de schipper en zijn/haar twee "matrozen".

Ik ben erg onder de indruk geraakt van hoe gemakkelijk alles verliep, ondanks de beperkingen die ik momenteel heb. Gewoon rustig langs de hoge kant (waar de zeilen op dat moment niet uitstaan) naar het voordek bewegen, of anders op je billen over het dek schuiven :p . Fijne was dat ik deze week echt weer van mijn vrije buitenleven kon genieten.
Hoe heb jij zelf de deining van het schip ervaren/hoe stabiel is het i.h.a.?
Dit vraag je wel aan iemand die altijd op het water heeft gezeten, en weer en wind gewend is ... Dit schip is enorm stabiel!! De schipper houdt daar ook wel rekening mee overigens.
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Marina

Re: Oceans of Hope 2023

Bericht door Marina »

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Qanuk :thumbup: !
Klinkt goed allemaal en ik kan me zo voorstellen dat dit mensen die nog twijfelen over de streep kan trekken.
Heerlijk dat je weer van het vrije buitenleven hebt kunnen genieten :D :knuffel: !
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Oceans of Hope 2023

Bericht door Qanuk00 »

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Qanuk :thumbup: !
Oooops sorry, beetje erg enthousiast :ogen: :haha:
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
Marina

Re: Oceans of Hope 2023

Bericht door Marina »

Nee, geen sorry nodig hoor :), is juist prettig en handig :ja: :thumbup:!
Zijn of A-zijn

Re: Oceans of Hope 2023

Bericht door Zijn of A-zijn »

Ook ik heb deelgenomen aan de zeilreis afgelopen september. Deelnemen aan deze zeilreis kan ik alleen maar aanraden; de begeleiding en organisatie was top, de deelnemers goed gemutst, de sfeer tip/top en de veiligheid om je grenzen te verleggen of uit je normale doen te geraken gegarandeerd. De inschrijvingen voor 2024 zijn geopend. Een absolute aanrader.
Nieuwsbrief OOHC NL november 2023.pdf
(193.52 KiB) 38 keer gedownload

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp