Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lioresal/baclofen

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Marina

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Marina »

@Viridis dank voor de link naar de blog van prof. Giovannoni.

Goed om daar in te lezen dat je na een periode van stoppen met baclofen je weer opnieuw moet opbouwen :thumbup:. Dit wist ik nl. niet zeker. Ben net een tijdje gestopt en pas weer begonnen (met halve dosis) dus deze info komt goed van pas!

Viridis schreef: 15 dec 2023, 14:18 Doseringsadvies van mijn neuroloog was btw niet per se die 3 tabletten netjes verdelen over de dag, maar meer naar gelang de hinder die ik ervaar. Mocht het zo uitkomen dat ik 2 tegelijk moet innemen dan is dat ook goed.
Dat is inderdaad wat mijn neurologe ook adviseerde.

Overigens merk ik bij tizanidine juist minder van het "zombie-effect" dan bij baclofen. Heb je die al eens geprobeerd Viridis?
Viridis

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Viridis »

Marina schreef: 15 dec 2023, 16:52 Overigens merk ik bij tizanidine juist minder van het "zombie-effect" dan bij baclofen. Heb je die al eens geprobeerd Viridis?
Nee nooit geprobeerd, ga ik aankaarten bij mijn neuroloog.
Dank voor de tip! :D
Jrs77

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Jrs77 »

Ik had de overstap van Lioresal naar tizanidine graag eens willen proberen. Er was helaas een lastig probleem; Ik heb helaas af en toe een urineweginfectie, wat bij mij een heftige reactie op de MS geeft. Het antibioticum ciprofloxacine is dan mijn enige redding. En ciprofloxacine mag je niet tegelijk met tizanidine gebruiken.
sukkelaar

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door sukkelaar »

Jrs77 schreef: 24 dec 2023, 11:07 ciprofloxacine mag je niet tegelijk met tizanidine gebruiken.
eerste wat ik ervan hoor
huisarts, neuro en uroloog hebben hier nooit iets van gezegd
Jrs77

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Jrs77 »

sukkelaar schreef: 24 dec 2023, 23:14 eerste wat ik ervan hoor
huisarts, neuro en uroloog hebben hier nooit iets van gezegd
Meer info: https://www.farmacotherapeutischkompas. ... ofloxacine
Ciprofloxacine is een sterke remmer van CYP1A2 en kan hierdoor leiden tot een verhoogde (toxische) serumconcentratie van gelijktijdig toegediende middelen die door dit enzym gemetaboliseerd worden, zoals theofylline (xanthinederivaat), clozapine, olanzapine, rasagiline, ropinirol, duloxetine en agomelatine; gelijktijdig gebruik met tizanidine is daarom gecontra-indiceerd.
Nessa

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Nessa »

sukkelaar schreef: 24 dec 2023, 23:14 eerste wat ik ervan hoor
huisarts, neuro en uroloog hebben hier nooit iets van gezegd
Op deze site staat dezelfde informatie als Jrs77 herft gepost. Dezelfde waarschuwing bij zowel ciproflaxine als tizanidine.
https://www.apotheek.nl/medicijnen/cipr ... -gebruiken
https://www.apotheek.nl/medicijnen/tiza ... -gebruiken

Je artsen zouden in principe moeten weten dat deze middelen niet samen kunnen. En de apotheker zou er zeker op aan moeten slaan...
Gebruikersavatar
Qanuk00
Berichten: 531
Lid geworden op: 25 apr 2020, 15:53

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door Qanuk00 »

Je artsen zouden in principe moeten weten dat deze middelen niet samen kunnen. En de apotheker zou er zeker op aan moeten slaan...
Ik draag zelf een farmacogenetisch paspoort bij me (pasje), naast mijn medicijnpaspoort. Dit overzicht staat ook in mijn medische dossiers.

Met de toenemende vergrijzing en het aanhoudende personeelstekort in de zorg maak ik me hier overigens wel veel zorgen om. Ik heb de afgelopen jaren toch wel wat hiaten in de zorg mbt tot dit onderwerp opgemerkt, je moet echt alert blijven! Zorg dus vooral goed voor jezelf!
Accept what is,
Let go of what was,
Have faith in what will be.
sukkelaar

Re: Lioresal/baclofen

Bericht door sukkelaar »

Nessa schreef: 25 dec 2023, 17:05 Je artsen zouden in principe moeten weten dat deze middelen niet samen kunnen. En de apotheker zou er zeker op aan moeten slaan...
nooit gebeurt
heb eind vorig jaar/begin 2023 2 of 3x een kuur cipro genomen (blaas)
nooit last gehad en netjesirdalud blijven doornemen zonder problemen

sinds pasen onderhoudskuur furadantine en 2 maand geleden botoxinspuiting
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp