Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Contrastvloeistof??

MS onderzoek&studies
Daffiedaff

Contrastvloeistof??

Bericht door Daffiedaff »

Hallo allemaal,

Een vraag, ik heb donderdag mijn jaarlijkse mri. altijd met contrastvloeistof gehad maar nu zonder gevraagd omdat er nog nooit actieve laesies zijn gevonden.
Maar doe ik daar nou goed aan? Kan er meer gezien worden met contrastvloeistof of is het puur gewoon wat makkelijker te zien?

Gr
Daphnr
Andra

Re: Contrastvloeistof??

Bericht door Andra »

Hoi Daphne,

Misschien handig om te weten: bij ms-neuroloog waar ik bij zit (in Amsterdam), is het niet meer standaard om contrastvloeistof toe te dienen bij een jaarlijkse controle mri, omdat het belastend en ook niet helemaal zonder risico is (zie bijvoorbeeld https://www.vumc.nl/nieuws/nieuwsdetail ... middel.htm). Contrastvloeistof wordt nu alleen toegediend als er expliciet aanleiding is om te zoeken naar actieve ontstekingen.

Bij mijn jaarlijkse controle mri gaat het dus om de vergelijking met de vorige en dat geeft in mijn geval voldoende informatie.

Of dat voor jou ook zo is, is iets om te bespreken met je neuroloog of je ms-verpleegkundige, maar ik kan me voorstellen dat je er zo in staat, gezien het feit dat er nog nooit actieve laesies zijn gevonden en het toch ook belastend en niet helemaal zonder risico is.

Succes,
Andra
Steenbokje76

Re: Contrastvloeistof??

Bericht door Steenbokje76 »

@Daffiedaff

aanvullend op @Andra

het is zelfs beleid geworden in NL ziekenhuizen om niet meer standaard contrastvloeistof toe te dienen.
Heb er bij mijn laatste scan een heel gesprek over gehad met de radiologisch medewerker.

Pas als er t.o.v. de vorige scan afwijkingen gevonden worden of als er twijfel is, wordt je teruggeroepen voor nog een scan met contrastvloeistof.

Soms wordt de scan ter plekke al beoordeeld maar meestal is dit te omslachtig en zal dit direct niet gebeuren.

Als ziekenhuizen anders dan bovenstaande handelen wijken ze af van het beleid en mag je dit zeker ter sprake brengen.

Dit mag je sws altijd doen, het is jouw lijf waar het ingespoten wordt.

Contrastvloeistof is dus enkel om te zien of het momenteel om een actieve laesie gaat. Dus als je geen klachten hebt, en je bent al jaren (redelijk) stabiel op DMT/ms remmer kun je je afvragen wat de meerwaarde is van contrastvloeistof.

Succes alvast!
Daffiedaff

Re: Contrastvloeistof??

Bericht door Daffiedaff »

Dank dank dank..
In dit ziekenhuis was het nog niet aangekomen dat het beleid veranderd is maar heb de mri inmiddels gehad. Zonder contrastvloeistof. Dank!
Dango

Re: Contrastvloeistof??

Bericht door Dango »

Hallo , de laatste 3 of 4 jaar geen contrastvloeistof gehad tijdens de MRI , indien er nieuwe klachten zijn dan wordt er pas contrast vloeistof toegediend heb ik begrepen.

Jaren geleden werd 1x het contrast vloeistof toegediend maar werd te snel ingespoten en metteen was ik toen misselijk en heb ik een prullenbak vol gespuugd, dat is ook eenmalig gebeurd.

groet



Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk

Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp