[URL="http://www.nu.nl/economie/2676333/natio ... t-uwv.html"]Nationale Ombudsman haalt uit naar UWV [/URL]
DEN HAAG - De Nationale Ombudsman heeft donderdag stevig uitgehaald naar het UWV.
De uitkeringsinstantie kampt, gezien de honderden klachten, met structurele problemen, maar is niet in staat uit te zoeken hoe dat komt, aldus ombudsman Alex Brenninkmeijer in een rapport.
Het UWV moet zijn klanten beter bedienen, klachten beter afhandelen en beter luisteren naar de burger. UWV moet mensen goede informatie geven, in begrijpelijke taal en toegeven als er fouten worden gemaakt.
Brenninkmeijer vindt het ook erg dat UWV niet in staat blijkt op korte termijn te garanderen dat brieven met gevoelige, persoonlijke informatie van het juiste adres worden voorzien.
Klachten
De ombudsman stelde een onderzoek in naar acht veel voorkomende klachten over onder meer de informatieverstrekking en de onderbouwing van terugvorderingen. Brenninkmeijer beklaagt zich ook over de medewerking van UWV aan het onderzoek.
''Het UWV moet de burger én mij beter bedienen. Mijn onderzoek mag niet worden gefrustreerd door trage of zelfs onjuiste informatie.''
Nationale Ombudsman haalt uit naar UWV
[URL="http://economie.nieuws.nl/670418/ombuds ... p_klachten"]Ombudsman: UWV reageert slecht op klachten[/URL]
Uitkeringsinstantie UWV behandelt klachten slecht en frustreert onderzoek hiernaar door trage en zelfs onjuiste informatie te geven. Dat schrijft Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer in een rapport over de overheidsinstantie dat donderdag is gepubliceerd.
Ombudsman: UWV reageert slecht op klachten
De ombudsman heeft de afgelopen periode honderden klachten over het UWV ontvangen. Naar aanleiding daarvan onderzocht Brenninkmeijer acht veel voorkomende gevallen, variërend van slechte en onbegrijpelijke informatie over uitkeringen tot dossierbeheer en de onderbouwing van terugvorderingen.
Brenninkmeijer concludeert uit zijn onderzoek dat het UWV niet het vermogen heeft om uit te zoeken waar problemen ontstaan, dit uit te leggen aan de burger en toe te geven dat er een fout is gemaakt. "Het UWV moet de burger en mij beter bedienen", zegt de ombudsman.
Hij stoort zich aan de tegenwerping dat het in miljoenen gevallen goed gaat. "Daarmee toont het UWV zich blind voor de ellende waar mensen in terechtkomen als het misgaat."
Brenninkmeijer ontdekte bijvoorbeeld dat brieven met gevoelige en persoonlijke informatie van de burger van onjuiste adressen werden voorzien. Het UWV kon tegenover de ombudsman niet garanderen dat dit op korte termijn kan worden verbeterd.
Daarnaast constateerde de ombudsman dat het UWV zich vaak beroept op informatie uit de computer. "Het UWV moet serieus naar de burger luisteren en hem een begrijpelijk antwoord op zijn vragen geven." De uitkeringsinstantie komt daarnaast terugbelafspraken vaak niet na.
Het rapport van de ombudsman is inmiddels voorgelegd aan het UWV. Dat is verzocht met structurele oplossingen te komen. De raad van bestuur van de uitkeringsinstantie heeft toegezegd constructief mee te werken aan verbeteringen. Zo is beloofd dat het nakomen van terugbelafspraken wordt verbeterd.
Uitkeringsinstantie UWV behandelt klachten slecht en frustreert onderzoek hiernaar door trage en zelfs onjuiste informatie te geven. Dat schrijft Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer in een rapport over de overheidsinstantie dat donderdag is gepubliceerd.
Ombudsman: UWV reageert slecht op klachten
De ombudsman heeft de afgelopen periode honderden klachten over het UWV ontvangen. Naar aanleiding daarvan onderzocht Brenninkmeijer acht veel voorkomende gevallen, variërend van slechte en onbegrijpelijke informatie over uitkeringen tot dossierbeheer en de onderbouwing van terugvorderingen.
Brenninkmeijer concludeert uit zijn onderzoek dat het UWV niet het vermogen heeft om uit te zoeken waar problemen ontstaan, dit uit te leggen aan de burger en toe te geven dat er een fout is gemaakt. "Het UWV moet de burger en mij beter bedienen", zegt de ombudsman.
Hij stoort zich aan de tegenwerping dat het in miljoenen gevallen goed gaat. "Daarmee toont het UWV zich blind voor de ellende waar mensen in terechtkomen als het misgaat."
Brenninkmeijer ontdekte bijvoorbeeld dat brieven met gevoelige en persoonlijke informatie van de burger van onjuiste adressen werden voorzien. Het UWV kon tegenover de ombudsman niet garanderen dat dit op korte termijn kan worden verbeterd.
Daarnaast constateerde de ombudsman dat het UWV zich vaak beroept op informatie uit de computer. "Het UWV moet serieus naar de burger luisteren en hem een begrijpelijk antwoord op zijn vragen geven." De uitkeringsinstantie komt daarnaast terugbelafspraken vaak niet na.
Het rapport van de ombudsman is inmiddels voorgelegd aan het UWV. Dat is verzocht met structurele oplossingen te komen. De raad van bestuur van de uitkeringsinstantie heeft toegezegd constructief mee te werken aan verbeteringen. Zo is beloofd dat het nakomen van terugbelafspraken wordt verbeterd.
Ik denk niet dat ze daartoe in staat zijn, nadat ze al een hele bubs in de uitvoering hebben moeten ontslaan van de regering, moeten ze nu in nog een ronde 33% de laan uitsturen, ook weer door de regering bepaald.
1 op de 3 die er nu nog werkt komt straks als klant bij het UWV. Een deel van die groep kan terecht komen bij de Gemeente.
1 op de 3 die er nu nog werkt komt straks als klant bij het UWV. Een deel van die groep kan terecht komen bij de Gemeente.
Nationale ombudsman haalt uit naar inspectie
Nationale ombudsman haalt uit naar inspectie
[url]http://www.trosradar.nl/index.php?id=812[/url]
melden kan hier
[url]http://www.trosradar.nl/index.php?id=812[/url]
melden kan hier