Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onderzoek naar beleid gemeenten bij Wmo

Alles omtrent werk en uitkeringen
Ruitje † 17-03-2019

Onderzoek naar beleid gemeenten bij Wmo

Bericht door Ruitje † 17-03-2019 »

[I][B]Onderzoek naar beleid gemeenten bij Wmo [/B]

HILVERSUM - Stichting de Ombudsman begint een onderzoek naar inkomensgrenzen en andere financiële voorwaarden die gemeenten hanteren bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat zei Paula Breedveld van de stichting zaterdag in het tv-programma Kassa.

De Wmo regelt dat mensen met een beperking de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Het gaat bijvoorbeeld om een scootmobiel, deeltaxi, traplift of werkster.

Volgens het VARA-programma hanteren sommige gemeenten in strijd met juridische uitspraken nog steeds een inkomensgrens. Ook zouden gemeenten verschillende eigen bijdragen vragen voor dezelfde soort ondersteuning[/I]

[url]http://www.telegraaf.nl/binnenland/1139 ... binnenland[/url]
joge

Bericht door joge »

Goed zo! Ze moeten zich gewoon aan de wet houden! Die is duidelijk genoeg. En als ze het niet snappen krijgen ze de deksel op hun neus bij de rechter, als iemand in beroep gaat.

Desondanks zijn er nog steeds hardleerse gemeenten. Prima deze actie! Er wordt al genoeg stiekem beknibbeld (minder Valys kilometers, hoger eigen risico, lagere vergoedingen bij de ziektekostenverzekering etc.)

Hier in mijn gemeente is het kwartje gevallen; de voorgenomen inkomensgrens en vermogenstoets zijn uit de regels gehaald. Een mailtje was genoeg! :ogen:
myriamm

Bericht door myriamm »

Hier in mijn gemeente is het kwartje gevallen; de voorgenomen inkomensgrens en vermogenstoets zijn uit de regels gehaald. Een mailtje was genoeg! :ogen:[/QUOTE]

Joge, ik neem aan dat er toch wel een eigen bijdrage betaald moet worden?
joge

Bericht door joge »

Jawel, die blijft bestaan.

Maar ze wilden sommige mensen zomaar uitsluiten. Op zich begrijp ik hun denkwijze wel; ze zoeken naar manieren om redelijk kosten te besparen. Ze worden immers van bovenaf gekort. Maar dat betekent niet dat ze zich niet aan de wet (WMO) hoeven te houden. Dus ze moeten het spel spelen binnen de regels.
M&MS

Bericht door M&MS »

Hier is een enkel mailtje niet genoeg en de eerste uitspraak van de rechter ook niet.

Men zei dat een andere gemeente in hoger beroep was gegaan en dat ze het tot die uitspraak lekker zouden hanteren.

De CG-Raad zegt ook dat je voor de EB niet moet kijken naar het bruto salaris, maar naar besteedbaar inkomen en daar kan ik mij wel in vinden.
joge

Bericht door joge »

Wat een brutale rakkers, daar in dat gehucht in Utrecht. Tot die tijd kun je altijd in bezwaar en beroep gaan. In beroep win je altijd, want de rechter kijkt of ze de wet toepassen; en dat doen ze niet...

Wel jammer dat ze zich niet wat netter opstellen.
june

Bericht door june »

Inderdaad M&MS, wat is dat voor een rare gemeente van jou?
M&MS

Bericht door M&MS »

Een fusie-gemeente die van iedere gemeente schulden opgeteld kreeg.:ogen:

Ze moeten in 3 jaar 11 mln. bezuinigen, anders komen ze onder curatele. Het is de op 2 na grootste gemeente van prov. Utrecht.

Ze bezuinigen overal dit jaar 10 % op en maken de WMO kapot.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp