Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

genen

Alles omtrent voeding en supplementen
aleida

genen

Bericht door aleida »

Ik pieker al erg lang over het feit dat er genen gevonden zijn die mensen gevoelig maken voor het krijgen van ms.
Is het niet mogelijk om die genen bij mensen met ms uit te schakelen?




Of stel ik nu een heel erg domme vraag?


Aleida
Giechel

Bericht door Giechel »

er bestaan geen domme vragen.
ik denk dat onderzoekers al aan het proberen zijn hoe die genen uit te schakelen.
merel

Bericht door merel »

Hoi Aleida,

In [URL="http://www.nu.nl/gezondheid/2587291/ms- ... genen.html"]dit artikel[/URL], gedateerd 11 augustus 2011, kun je wat meer lezen over gen-onderzoek bij MS.

Wat stukjes daaruit:

[QUOTE]Multiple sclerose (MS) wordt veroorzaakt door immuunfalen. Dat blijkt uit onderzoek van een internationale groep wetenschappers.
De groep ontdekte 29 nieuwe types genen die de kans op de ziekte verhogen. [/QUOTE]

en:

[QUOTE]Dat MS een auto-immuunziekte is, werd al langer vermoed. Deze ontdekking brengt zekerheid. Bij immuunfalen valt het afweersysteem het eigen lichaam aan.

De wetenschappers onderzochten het bloed van zowel MS-patiënten als ‘gezonde’ mensen. Ze ontdekten 29 voorheen onbekende gentypes die het risico op de ziekte verhogen. Daarmee breidden ze de lijst van risicogenen flink uit: van 23 naar 52.[/QUOTE]

en als laatste:

[QUOTE]De ontdekking schept nieuwe mogelijkheden voor behandeling. MS-patiënten zouden baat kunnen hebben bij bepaalde stoffen uit kankermedicijnen schrijft Reuters.[/QUOTE]

Het gen-onderzoek is nog in een pril stadium en ik verwacht op korte termijn geen grote doorbraken in behandelmogelijkheden.

Groet,
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp