Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zorgboek MS

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

:) Dan snap ik je!
Ik denk ook steeds hersteld te zijn, maar heel stiekem merk ik (als ik eerlijk ben...) dat ik van bijna elke schub wel restschade heb... :(

Ik denk dat ik mijn MSVPK volgende week zie, zal er dan eens om vragen. Dank je!
E.R.

Bericht door E.R. »

[QUOTE=leeuwtje-nl;840227]:) Dan snap ik je!
Ik denk ook steeds hersteld te zijn, maar heel stiekem merk ik (als ik eerlijk ben...) dat ik van bijna elke schub wel restschade heb... :(
[/QUOTE]
[COLOR="Blue"]Ja, hier ook![/COLOR]
Blom

Bericht door Blom »

Hier ook elke keer restschade. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook veel mensen zijn met de RR vorm en die meerdere schubs hebben gehad en er geen hinder meer van hebben. Of geen restklachten hebben.

Ik merk ook zo goed als ik moe ben dat al mijn schub klachten licht weer terug komen. Gevoelsstoornissen zijn er elke dag zeker de rest hangt er van af hoe druk ik het heb gehad, hoe erg ik de restklachten 's avonds voel.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Nuja, ik heb dus nog geen restschade volgens mij.

Heel soms dènk ik dat er weer een tintel in mijn gezicht is, maar die is dan in 5 minuten weer weg. En soms dènk ik dat typen vroeger makkelijker ging, maar dat is moeilijk te zeggen...

Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die nog geen blijvende gevolgen ondervinden. Vast wel, maar op het forum (en in de folders, en in het boek) lees je daar niet veel over.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb geen hele duidelijke restschade. Mijn arm gaf een tijdje een coördinatiestoornis en dat is met Pred helemaal weggegaan. En tóch, als ik een glas hoog uit mijn keukenkastje pak, voel ik dat ik me beter moet concentreren. En mijn oog doet bij stress tóch ineens pijn...

Echt restschade wil ik het niet noemen, maar stiekem denk ik dat het wel zo is. ;) Ik had hier namelijk nooit last van voordat ik de betreffende schub had...
Blom

Bericht door Blom »

[QUOTE=leeuwtje-nl;840353]En tóch, als ik een glas hoog uit mijn keukenkastje pak, voel ik dat ik me beter moet concentreren. En mijn oog doet bij stress tóch ineens pijn...

[/QUOTE]
Precies, dat merk ik ook, als ik me er niet op concentreer laat ik met links erg veel vallen.

Ook merk ik veel gevoelsstoornissen, elke dag en een dronkengevoel elke dag.

Ik noem het meestal restverschijnselen of ja rest schade.
M&MS

Bericht door M&MS »

[QUOTE=DutchCheryl;840316]Nuja, ik heb dus nog geen restschade volgens mij.

Heel soms dènk ik dat er weer een tintel in mijn gezicht is, maar die is dan in 5 minuten weer weg. En soms dènk ik dat typen vroeger makkelijker ging, maar dat is moeilijk te zeggen...

Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die nog geen blijvende gevolgen ondervinden. Vast wel, maar op het forum (en in de folders, en in het boek) lees je daar niet veel over.[/QUOTE]

Tuurlijk wel, Bij Benigne (goedaardige) MS heb je nooit restschade, Bij RR kan je helemaal genezen van een schub. Alleen als er een P in de vorm komt, hou je altijd restschade.
Arual

Bericht door Arual »

Bij mij zijn de echte uitvalsverschijnselen wel weggetrokken. Mijn gevoelsstoornissen in mijn linkerarm/hand heb ik wel overgehouden na een flinke schub in 2009.

Eigenlijk zijn alle functies wel terug maar heb wel last van de vermoeidheid en zenuwpijn (benen, ontstaan 2009). Ook mijn kracht is niet wat het ooit is.

De meest belemmerende klachten die ik ondervind zijn de vermoeidheid en concentratieproblemen.
Ik heb wel het idee dat ik van de laatste 2 schubs helemaal hersteld ben (waar ik uiteraard erg blij mee ben).
M&MS

Bericht door M&MS »

[QUOTE=DutchCheryl;840211]Ik heb dat boek gekregen van de MS-verpleegkundige bij mijn diagnose in november.

Inderdaad, als je net de diagnose hebt (en pas 2 shubs hebt gehad zoals ik), is het hoofdstuk over euthanasie wel erg confronterend. Verder is het boek voor mijn gevoel erg gericht op mensen die al uitvalsverschijnselen hebben, niet zoals ik de RR variant.

Maar ach, inderdaad ligt het nu ergens in een laatje, misschien heb ik er in de toekomst nog eens wat aan. :)[/QUOTE]

Je kan het ook gebruiken als je RR hebt. Je moet het alleen niet lezen als een boek, maar gewoon als naslagwerk.

Ik heb dat, wat zegt het boek erover. Het boek verwijst altijd door, maar als je vraag is beantwoord, hoef je niet verder te kijken.

Ik heb het boek al in 2004 gekocht. Ik denk niet dat ik het gehele boek al heb gelezen.

Daarom vind ik de computerversie eigenlijk veel handiger.
Saskia18

Goed nieuws

Bericht door Saskia18 »

Goed nieuws

Het is al weer enige maanden geleden dat ik schreef over het verkrijgen van het Zorgboek MS via het Zilveren Kruis. Het was er niet, het zou niet bestaan en meer van dat soort ongein volgens deze ziektekostenverzekeraar.

Twee weken geleden zocht ik naar iets op de website van het ZK. Tot mijn grote verbazing las ik dat je als verzekerde bij het ZK éénmaal per jaar kostenloos een zorgboek mag aanvragen . . . Zorgboek MS stond ook in dit rijtje!!!

Ik heb het boek (druk 2009) via het digitale formulier aangevraagd en kreeg dit binnen een week keurig toegestuurd!

Wil je dit boek in je bezit hebben, maar ben je niet aangesloten bij het ZK . . . wellicht ken je iemand die wél bij het ZK is aangesloten, dan kan die persoon het aanvragen.

Groetjes,

Saskia
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp