Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Van geen meds, naar Rebif en weer terug...

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Sara

Bericht door Sara »

[QUOTE=DutchCheryl;840220]
Op het intake-formulier staat letterlijk, in het handschrift van de neuroloog, "mw weigert momenteel immunogloberende medicatie": dat moest ik even uitleggen. Maar yep, that's me. :giegel:[/QUOTE]

Hier is toch niks mis mee? Het geeft aan dat de neuroloog je medicatie aangeboden heeft, en dat je dat aanbod afgeslagen hebt. Ik zou er geen verwijt of afkeuring in lezen, persoonlijk :).
Blom

Bericht door Blom »

Zoals Sara schrijft denk ik er ook over trouwens. :)
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

[QUOTE=Sylvia1;840236]Ik vind het echt belachelijk dat een neuroloog zo iets opschrijft. Alsof er bewezen is dat medicatie MS geneest of de progressie van de invaliditeit remt. :???:[/QUOTE]
Ik vind het niet belachelijk - hij heeft namelijk helemaal gelijk! Ik weiger toch? Met die opmerking hangt hij er verder geen waardeoordeel aan, hij stelt alleen een feit vast. :cool:

Ik heb zelf het idee dat zelfs ook de arts en mijn msvp er alleen maar weer van leren als ik mijn eigen weg zoek. Zolang ik beargumenteren kan waarom ik het anders doe dan zij adviseren, want die argumenten zullen voor mijn behandelaars, alsook voor mezelf belangrijk blijven.

En eigenwijs staat al een tijdje in mijn profiel. :haha:
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=DutchCheryl;840315]Met die opmerking hangt hij er verder geen waardeoordeel aan, hij stelt alleen een feit vast.
[/QUOTE]

Voor mijn gevoel is er alleen sprake van 'weigeren' als je iets eigenlijk wel zou moeten doen. Een snoepje weiger je bijvoorbeeld niet, maar sla je af of neem je niet. Je kunt wel weigeren om iemand aan te kijken, omdat je dat eigenlijk wel zou moeten doen; het is namelijk niet netjes om iemand niet aan te kijken.

Daarom had ik een objectievere woordkeus gepast gevonden. Hij had bijvoorbeeld ook kunnen schrijven dat je geen medicatie neemt of gebruikt. Dat zou op mij objectiever overkomen.
Sara

Bericht door Sara »

[QUOTE=Sylvia1;840380] Dat zou op mij objectiever overkomen.[/QUOTE]

Die is grappig :D
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

[QUOTE=Sara;840382]Die is grappig :D[/QUOTE]

Ik snap je niet. Wat is grappig?
Sara

Bericht door Sara »

De combi subjectief ('overkomen') en objectief in 1 ultrakorte zin :)
Sylvia1

Bericht door Sylvia1 »

:)
Sara

Bericht door Sara »

Overigens mist jouw tekst-suggestie de helft van de oorspronkelijke inhoud, namelijk dat er wel medicatie is aangeboden. Da's impliciet bij de term 'weigeren'. Da's wel belangrijke informatie. Daarmee kan namelijk voorkomen worden dat andere zorgverleners meteen over remmende medicatie beginnen.

En het is ook zorgvuldig dat er 'momenteel' staat in de zin van de neuroloog. Geeft aan dat als de omstandigheden echt veranderen opnieuw over gesproken kan worden.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Als 2 neurologen, waaronder eentje verbonden aan een MS-centrum (waar ik ook letterlijk de vraag had neergelegd om te adviseren over medicatie), beiden adviseren om met medicatie te beginnen en ik ervoor kies om dit voor alsnog niet te doen, mag mijn neuroloog van mij best "weigeren" schrijven. :)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp