Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Concerta/Ritalin

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
annekepanneke

Concerta/Ritalin

Bericht door annekepanneke »

Al dik een jaar heb ik last van een voor mij compleet onaanvaardbare vermoeidheid, incl problemen met focussen en concentratie. Ik voer eigenlijk haast niks meer uit.

Heb ook een flinke depressie erbij gekregen, voor mijn gevoel doordat ik zoveel Fante-eigenschappen en hobby's ben kwijtgeraakt. Hiervoor slik ik nu al een paar maand Effexor en ik heb het gevoel dat dit wel wat helpt.

Voor de vermoeidheid heeft de MS Psych mij na een aantal MS meds (Modafinil en Amantadine) overgeschakeld op medicijnen uit de Stimulanten hoek.

Zo ben ik een maand geleden begonnen aan de Dexedrine (simpel gezegd Speed) maar hiervan viel ik in slaap 8-P en nu sinds bijna 3 weken aan de Concerta (een long acting Ritalin). Opgebouwd van de laagste dosering naar nu sinds 5 dagen 54 mg.

Ik merk mssch ietsjes maar ben nog niet juichend. Ik had gehoopt op een soort van "huppekee lekker aan het werk" effect. Je leest weleens van die mensen die helemaal stuiteren na maar een dag! Ik heb gelukkig geen bijwerkingen. Bloeddruk, hartslag alles is okay.

Hoelang duurt het voordat ik iets zou moeten werken? Zou ik beter kunnen overstappen op de gewone Ritalin?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik gebruik het niet zelf Annekepanneke maar ik denk dat de werking van Concerta en de gewone Ritalin het zelfde is.

Voordeel van de Concerta is dat je het maar één keer per dag hoeft in te nemen en Ritalin meerdere keren. De Concerta verdeelt de af te geven hoeveelheid werkzame stof over de hele dag dus dat is wat makkelijker in te nemen.

Hoe lang het duurt voordat je er het maximale resultaat van zou kunnen merken weet ik niet, misschien even navragen bij de arts zodst je, mocht het niet het gewenste effect geven er ook mee kunt stoppen en het niet "onnodig" slikt.

Sterkte
Anet

Bericht door Anet »

Ritalin is veel goedkoper dan
Concerta. Bij concerta moet je bijbetalen en bij ritalin niet.
Ik vond de bijbetaling nogal pittig.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ritalin werkt maar heel kort. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar gebruikers die ik gesproken heb ervaarden elke 3 a 4 uur een dip.

Nou waren dat adhd-ers en ik heb dus geen idee hoe dat uitpakt met ms, maar het lijkt me heel erg voelen alsof je drugs neemt. Steeds een inkakker en dan na de volgende pil weer speedy.
Anet

Bericht door Anet »

Ik heb ook alleen ervaring met ADHD-er. Ritalin is inderdaad kortwerkend 3 tot 4 uur klopt. Concerta heeft een gereguleerde afgifte en dus langwerkend.
Degene die ik ken gebruikte het om rustiger te worden en te kunnen concentreren. Daardoor werd ze minder moe en viel niet meer overal in slaap. Concerta werd aanbevolen omdat ze altijd alles vergat en nu maar een keer per dag eraan hoefde te denken.
Ik zou zelf voor ritalin kiezen ivm de kosten. Toendertijd bijna 200 euro per recept. Ik weet niet meer of dat voor een of twee maanden was.
annekepanneke

Bericht door annekepanneke »

Ik ben een geluksvogel, hier in Canada betaal ik niks voor mijn Concerta.
Door mijn MS heb ik ook een gastroparesis (maagverlamming) waardoor het eten veels te lang in mijn maag blijft zitten en er ook malabsoptie ontstaat v bijv sommige vitamines. Ik heb vanochtend al ingesproken bij de nurse vd kliniek om te zien of zij weten of dit een effect heeft op de opname vd Concerta.
Claudia*

Bericht door Claudia* »

Mijn partner heeft MS en hij gebruikt ritalin.
Hij ervaart het zeker niet als drugs waar je toe bent aan je volgende pil voor de kick.

Hij doseert het naar gelang hij het gevoel heeft dat het nodig is. Hij voelt zich meer geconcentreerd als hij het neemt en de vermoeidheid is minder heftig. Hij merkt wel dat de werking af neemt naar verloop van tijd maar afhankelijk van waar hij mee bezig is besluit hij dan om de volgende pil te nemen of niet.
Hij werkt 4 uur per dag en dan is 1 pil voldoende. Daarna is het niet zo dat hij enorm in kakt maar de concentratie wordt wat minder.

Als we naar een verjaardag gaan waar hij normaal vaak afdwaalt en afgeleid is wil zo'n pil wel helpen zijn aandacht er wat bij te houden.
Hij zegt dat het niet het effect is wat hij gehoopt had maar het verzacht de kwaal een beetje.
annekepanneke

Bericht door annekepanneke »

Nu het avontuur "uppers" lijkt afgesloten. Vrijdag was ik overgegaan naar de "normale" Ritalin (die gelijk wordt opgenomen) en ook dat helpt niks, evenals de Concerta zelfs niet op de hoogste waardes. Ik heb ook enorme huilbuien sinds een paar weken, als ik terugreken is dat ong. begonnen toen ik een week ofzo met de Concerta begonnen was en nu sinds de Ritalin is het helemaal dweilen met de kraan open.

Ik schoof het eerst op de teleurstelling maar vlgs man, die mij (de nieuwe ik) ondertussen beter kent als ikzelf, ik snap helemaal niks meer van dat rare wezen op de bank.

I.i.g. heb ik nu het volgende rijtje afgewerkt tegen de vermoeidheid:
- Amantadine
- Modafinil
- combi Prozac met Modafinil
- combi Effexor met Modafinil
- combi Effexor met Dexedrine
- combi Effexor met Concerta
- combi Ritalin met pure Ritalin (IR)

Effexor alleen helpt wel tegen de depressie. Maar de eerste 2 traditionele MS achttien moeheidsmeds hielpen totaal niks, en de laatste 3, de Uppers, hielpen ook helemaal niks. Bij de laatsten merkte ik wel dat ik alsmaar verdrietiger werd en enorme huilbuien kreeg.

Morgen dus maar weer naar de psych. 't Is niet anders.

Ik las nog ergens iets over schildkliermedicijnen? Ook als er niks in het bloed afwijkend is? Ik heb ooit, zo'n 5 jaar geleden een periode Grave's gehad, ben hier niet voor behandeld omdat tegen de tijd ik eindelijk een afspraak met de endocrinoloog had was alles alweer goed. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Groetjes maar weer van een druilerige An in een zonnig Calgary.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp