Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lumbaalpunctie

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Gildan

Lumbaalpunctie

Bericht door Gildan »

Hallo Allemaal,
Mijn naam is Ine en ik ben een 40 jarige moeder bij wie er misschien wel MS als diagnose kan zijn.
Nu zit het zo: morgen moet ik naar een endocrinologe en daarvoor heeft de huisarts gisteren mijn bloedwaarden afgeprint zodat ik die kan meenemen.
Per ongeluk heeft hij er een deel van de uitslag van de lumbaalpunctie bijgedaan. Nu ben ik heel benieuwd en omdat zowel mijn huisarts als mijn neurologe op vakantie zijn, zou ik hier dus de vraag willen stellen:
Is er iemand die weet wat er zichtbaar moet zijn in het hersenvocht???
Alvast bedankt,
Groetjes Ine
Sara

Bericht door Sara »

Oei Gildan,

om te beginnen: hartelijk welkom op het forum.

Ik begrijp dat je brandt van nieuwsgierigheid... maar om als leek, en op afstand te communiceren over het afschrift dat je huisarts heeft meegegeven, dat lijkt me wel een heel grote verantwoordelijkheid, zeker nu het over een deel van de uitslag gaat, schijnbaar.

Daarnaast: de uitslag van de MRI speelt ook nog een grote rol.

Heeft je huisarts geen vervanger die ook in je dossier kan kijken? Dan zou ik geloof ik daar liever heen gaan.

In ieder geval, sterkte en succes!
Gildan

Bericht door Gildan »

Hallo Sara,

Het is idd een hele verantwoordelijkheid, maar ik dacht misschien is er hier iemand die ook de uitslag nog bij de hand heeft en die me kan zeggen wat er bij hem of haar te hoog of te laag was???

Weet ook heel goed dat het een indicatie is en dat de definitieve diagnose gesteld moet worden door een neurologe, maar ik wilde effe informeren.

Zal het ook niemand kwalijk nemen hoor als het anders zou zijn, maar ik ben benieuwd of de waarden die ik heb kunnen wijzen op MS

Liefs
gerda L

Bericht door gerda L »

goedemorgen

alllereerst van harte welkom hier

ik zou de uitslag aan een neuro of huisarts over laten

ik begrijp heel goed dat je benieuwd ben naar de uitslag dit zijn dingen die een arts moet beoordelen

nu zijn we hier wel profs :p op het bebied van MS
maar deze dingen kunne wij niet hoor, en persoonlijk vind ik dit een beetje te gewaagd om hierover uitspraken te doen

maar zoals Sara zegt..kan je niet naar een vervanger gaan?
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Gildan,

ik kan je wel zeggen dat als 't om een waarde gaat, een getal dus, dat je daar echt niet aan kan zien of ie bij MS past of juist niet.

Dat afschrift van je huisarts gaat je dus niet helpen op zoek naar informatie over wel/geen MS.

Ik hoop dat je snel nieuws krijgt, en wel goed nieuws natuurlijk!

En blijf vooral schrijven als je wil :).
M&MS

Bericht door M&MS »

Bij de diagnose van MS is de MRI van belang. De LP is er eigenlijk alleen om andere aandoeningen uit te sluiten.

Natuurlijk is er wel wat te zien wat wijst op MS, maar dat is niet zaligmakend.
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=Gildan;840809]Het is idd een hele verantwoordelijkheid, maar ik dacht misschien is er hier iemand die ook de uitslag nog bij de hand heeft en die me kan zeggen wat er bij hem of haar te hoog of te laag was???[/QUOTE]

hebben jullie die uitslag op papier gehad dan..??
mij is alleen verteld dat de waardes heel veel afweken van wat het zou moeten zijn...
gerda L

Bericht door gerda L »

neee hoor die hebben normaal alleen maar de artsen

ik heb die ook niet gezien, maar is me alleen maar verteld over het teveel van eiwit bandjes

je mag maar een aantal eiwit bandjes hebben in je liquor,en daar bazeren ze de uitslag op

het zou een beetje raar zijn dat ieder al de uitslagen thuis heeft
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

[QUOTE=gerda L;840919]neee hoor die hebben normaal alleen maar de artsen

ik heb die ook niet gezien, maar is me alleen maar verteld over het teveel van eiwit bandjes

je mag maar een aantal eiwit bandjes hebben in je liquor,en daar bazeren ze de uitslag op

het zou een beetje raar zijn dat ieder al de uitslagen thuis heeft[/QUOTE]

aha ik dacht ook al; ik heb niet eens zwart op wit staan dat het bij mij RRMS is :)
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik heb de uitslagen wel hier thuis.

Als patiënt heb ik volledig recht op inzage van mijn dossier en ik vraag afschriften van alle brieven die de artsen naar elkaar sturen.

Verder kan ik er op die manier ook zicht op houden dat mijn huisarts wel alle stukken heeft.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp