Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Paroxysme en/of TIA

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Chrissy33

Paroxysme en/of TIA

Bericht door Chrissy33 »

Graag wil ik mijn verhaal doen en hoop op herkenning bij sommigen.

In oktober 2011 heb ik op een avond opeens een halfzijdige verlamming gekregen. Ik was alleen thuis met mijn toen 11 maanden oude dochtertje.

Ik heb in paniek 112 gebeld en er is een ambulance mijn kant opgekomen. De halfzijdige verlamming was toen alweer weggetrokken en het ambulance personeel hield het op hyperventilatie.

De dag erna ben ik bij de huisarts geweest en die vertrouwde het niet en nog een dag later zat ik bij de neuroloog alwaar een CT scan op dat moment de ergste zaken als een bloeding of tumor uitgesloten heeft.

De aanvallen van halfzijdige verlammingen kwamen gedurende 2,5 week bijna iedere dag 1 keer en verdwenen opeens weer na die 2,5 week.

Ik ben later voor een MRI scan geweest en kreeg enkele dagen daarna te horen dat ik waarschijnlijk MS had. Flink schrikken, vooral omdat mijn man al sinds 1995 in een rolstoel zit vanwege een dwarslaesie en we dus een meisje hadden van op dat moment 11 maanden.

In januari 2012 nog een keer een MRI scan en die bleek ongewijzigd ten opzichte van die uit oktober. Dus ik moest het er maar op houden dat ik MS heb, maar dat dat per toeval ontdekt was.

Er werd besloten niet te starten met medicijnen (omdat ik waarschijnlijk meer last zou hebben van de bijwerkingen dan van de MS zelf) en er werd geen vervolgafspraak gepland.

Na die 2,5 week met die aanvallen van een halfzijdige verlamming die zo'n 2 minuten duurden, had ik verder weinig klachten. Af en toe wat tintelingen in mijn linker wang, linker arm en af en toe kramp in mijn linker been.

Toch had ik het idee dat het beleid wat afgesproken was niet de juiste keuze was en ik heb een second opinion aangevraagd bij de neuroloog van het ms centrum in het MCL.

Ik heb mijn medisch dossier opgevraagd en las toen dat die aanvallen die ik had gehad een naam hebben, paroxysme.

Net voor de second opinion kreeg ik weer meer last van tintelingen en kwamen de aanvallen van half zijdige verlammingen weer terug. In 1 week tijd 4 aanvallen en toen verdween dat weer. Ik heb nu dus weer geen aanvallen.

Alle aanvallen verlopen iedere keer nagenoeg identiek. Mijn linker arm begint te slapen, daarna mijn linker been en al snel tintelt de hele boel en kan ik het gedurende een minuut of 2 niet bewegen. Dan ineens komt het normale gevoel weer terug en is de aanval over.

De neuroloog in het MCL heeft mijn verhaal aangehoord en wat neurologische testjes gedaan en kwam toen met zijn eerste diagnose "het klinkt niet als ms".

In het verleden heb ik 3 miskramen gehad en hij denkt dat ik aanvallen van TIA's heb en dat er sprake is van een bloedstollingsprobleem. Volgende week krijg ik weer een MRI scan, vooral voor het nakijken van mijn bloedvaten en er loopt een bloedonderzoek om te kijken of ik een gendefect heb wat bloedstollingsproblemen oplevert.

Al met al zit ik nu met nog meer vragen dan voordat ik voor de second opinion ging. De vraag is nu weer ... wat is er met me aan de hand en hoe ben ik er daadwerkelijk aan toe.

Ik was net wat klaar met verwerken van de diagnose MS en nu kan je misschien weer van voor af aan beginnen.

Maar goed, mijn vraag is wie is er bekend met paroxysme en/of TIA's en kan me vertellen hoe het verloop bij hun is? En wat zijn jullie ervaringen met eventuele medicatie die je ertegen gebruikt.

Ik heb zelf het idee dat een TIA nooit identiek verloopt omdat het er maar net aan ligt welk bloedvaatje dicht gaat zitten, terwijl bij MS schade 1 kluwe zenuwbanen beschadigd is en daar de "stroomstoring" steeds ontstaat.

Ik weet natuurlijk ook wel dat ik zoek naar het antwoord op de vraag welke diagnose kan ik verwachten, maar ik verwacht niet dat jullie doktertje spelen. Maar ik wil straks goed geïnformeerd weer om tafel gaan zitten bij de neuroloog.

Oh ja, de vervolgafspraak is over een week of 5 als alle uitslagen binnen zijn.
Blom

Bericht door Blom »

Hoi Chrissy,

Paroxysme is een hevige aanval van een ziekte ( google).

Heb je ook een lumbaaalpunctie gehad?

Jou aanvallen doen me wel denken aan de aanvallen die ik ineens had jaren terug. Ik ben toen na drie keer in drie weken een aanval te hebben gehad van zo'n twee minuutjes in de molen terecht gekomen.

Eerst was er na CT en MRI scan verdenking van een herseninfarct.

Goed dat je een second opinion hebt laten doen, hopelijk krijg je iets meer zekerheid.

Het zal mischien ook iets anders kunnen zijn of later pas MS kunnen worden.
Of een eenmalig reeks van iets.

Ik ken hier in het dorp twee vroegere schoolvrienden die een soortgelijke aanval hebben gehad. Beide geen diagnose ergens van en leven vrolijk en gezond door.
Mien

Misschien

Bericht door Mien »

Misschien

Migraine?? Van migraine kun je ook deze klachten krijgen/hebben..

Goed dat je een second opinion krijgt en dat ook stollingsonderzoek is ingezet, al denk ik dat een TIA of infarct wel degelijk zichtbaar is op een MRI..

Paroxysmaal is eigenlijk gewoon een ander woord voor het ´in aanvallen optredende symptomen´ ..
Elin

Bericht door Elin »

Hoi Crhissy,

Wat spannend en stresvol hè dat afwachten en niet precies weten wat je hebt.

Ik heb ook de diagnose possible ms en heb ook een tia of klein infarct gehad.

De neuroloog wil nu ook weer afwachten en als ik weer uitval heb mag ik me melden.

Er was wel een kleine witte stof afwijking bij gekomen op de mri.

Als je zoekt op internet dan lees je dat een tia niet terug te vinden is op een ct scan of mri

[url]http://www.hartstichting.nl/hart_en_vat ... 3godEGEshg[/url]

Heel veel sterkte meid en schrijf hier maar lekker van je af!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp