Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bang

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
dribbel77

Bang

Bericht door dribbel77 »

Ik ben vandaag voor controle bij de neuroloog geweest en die vond dat het niet echt goed ging met mij. Hij wil mij dan ook aan een pred-kuur hebben, dus ik moet het ziekenhuis in.

Nu heb ik nog nooit in het ziekenhuis gelegen en weet dus niet wat ik kan verwachten. Willen jullie je ervaring met mij delen?

Gelukkig heb ik het uit kunnen stellen tot na pinksteren en kan me zo voorbereiden op die spannende dagen.

Daarna ga ik aan de medicijnen en heb gekozen voor rebif.
Nu heb ik ook nog eens prikangst en ik hoop dat ik me daar overheen kan zetten. Heeft iemand daar nog tips voor?

Jullie zullen dus begrijpen dat ik superbang ben.
Ik lees graag jullie reacties.
vlindie

Bericht door vlindie »

Lieve Dribbel toch ....het is logisch als je nog nooit in het ziekenhuis hebt gelegen om daar je eerste kuur te krijgen dat dit heel spannend is..........weet je het valt reuze mee.......laat het over je heen komen dat is de makkelijkste weg......en achteraf denk je dan.........waar heb ik mij druk om gemaakt..........je kan het het .............:aai: :knuffel:

Prikangst kan ik niet van je wegnemen,maar gewoon wegkijken als ze de naald erin gaan zetten,en probeer aan iets anders te denken.
Veel liefs en sterkte:aai: :knuffel:

vlindie
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Ik ga mee in wat Vlindie zegt, laat het een beetje over je heen komen.

Doorgaans krijg je bij een klinische kuur, dus een complete opname, eerst een opname gesprek. Geef daarin gelijk al aan dat het je eerste opname is en dat je het eng/spannend vindt en (wat) nerveus bent, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

Heb je van je neuroloog ook maagbeschermers voorgeschreven gekregen, zo niet, dan zou ik daar wel nog even om vragen. En vraag ook aan de verpleegkundigen of ze de pred rustig willen laten inlopen, dat beperkt vaak de bijwerkingen.

Mijn eerste kuur heb ik klinisch gehad en ik moet zeggen dat me dat niet is tegen gevallen. Eerst het opname gesprek, gewoon rustig aangeven wat ze vragen (allergieën, dieet, gewicht, medicijngebruik dat soort dingen) en stel zelf ook vragen als je die hebt.

Als je moeilijk te prikken bent, geeft dat dan ook aan. Ik heb toen gezegd dat ze 2-3 keer mochten proberen, maar niet vaker, dat bespaard onnodig geprik in je lijf en onnodige blauwe plekken. Lukt het niet, dan kunnen ze door een anesthesist laten prikken, die doen het vaker en dan gaat het vaak net wat gemakkelijker.

Verder rustig blijven ademen. Muziekje meenemen, even informeren of er internetbeschikbaar is, dan kun je, als je die hebt, een laptop meenemen, wat te lezen mee en verder rustig aan veel drinken! Pred laat je vocht vasthouden en veel drinken hielp mij goed om dat binnen de perken te houden.

Succes!
Hilma

Bericht door Hilma »

het prikken kan ik je niet mee helpen, ik gebruik zelf niks, maar heb wel 2x een kuur gehad van 5 dagen.

Ik had allerlei horrorverhalen gehoord over prednisolon en hoe ziek je ervan wordt, dus ik was ook bang de eerste keer.

Maar het is mij toen allemaal ontzettend meegevallen. Ik had een kamertje voor mezelf en vond het eigenlijk wel heel fijn in het ziekenhuis;)

Ik had totaal geen last van de kuur, de enige bijwerkingen die ik had was vocht vasthouden en euforie( en dat is helemaal geen nare bijwerking hoor:D )

Dus maak je niet teveel zorgen, komt allemaal goed!
AngelNoa

Bericht door AngelNoa »

heel veel sterkte en succes kan ik je sowieso wensen!

prikangst heb ik ook...brrrr
ik gebruik zelf geen remmende meds, mede daardoor.

in september kreeg ik voor het eerst (en tot nog toe laatste klopaf-klopaf) infuuskuur. Ik zag daar ook enorm tegenop. Ik kwam op een speciale zaal waar mensen komen die om diverse redenen verschillende soorten infuus kregen. Omdat ik dat persoonlijk minder prettig vond, heb ik gevraagd of in elk geval met het inbrengen van het infuus de gordijnen rondom mijn stoel dichtkonden en dat hebben ze ook gedaan.

over het prikken zelf ben ik eerlijk; het deed mij inderdaad pijn. Maar toen ik het aangaf, hebben ze in elk geval wel een verdovingspleister gebruikt (alle beetjes helpen nietwaar! ;) ). En ik ben dan ook geprikt door een anesthesist (heet dat zo? en hoe schrijf je dat??), niet door de 'gewone' verpleegkundige. Als ik ooit nog een smoet, ga ik dat zéker weer aangeven!

het infuus zelf liep bij mij ook heel rustig door en ik heb echt nergens wat van gemerkt verder (beetje hyper de volgende dag). Ze lieten ook het infuus met een stop er op en verbandje er omheen zitten, zodat ik de volgende dag niet nog een keer geprikt hoefde te worden :goed:. Daarmee moet je wel een beetje mazzel hebben, want het kan dat het infuus dicht zit en dna moet je alsnog opnieuw geprikt. In mijn geval was het zelfs de 3e dag nog goed, dus hoefde ik niet nog eens geprikt.

heel veel sterkte en probeer tot die tijd toch te ontspannen!
loesepoes

Bericht door loesepoes »

De 1e kuur was ik zo stoned als een garnaal, alleen maar lachen, ze hadden het een beetje te snel in laten lopen.
Bij de volgende keren langzamer en geen last meer
wilirike

re:bang

Bericht door wilirike »

re:bang

het valt wel mee Dribbel ik ben net terug van de 2e dag van de 3daagse poliklinische kuur predisolon,
ben wel hyper maar gewoon rustig houden en op de bank hangen niets plannen voor die behandeldagen.

ik ben incl reistijd met 3 uur uit en thuis en heb verder weinig bij werkingen maar wel van mijn onderrugpijn af ;-)

en gewoon aangeven dat je bang ben voor prikken en anders vragen om emlazalf dat verdoofd de bovenste huidlaag vaak kun je het zelf al thuis opsmeren heeft 3 kwartier inwerktijd nodig.

sterkte het lijkt erger dan het is

groetjes wilirike*
Wilmie

Bericht door Wilmie »

Ik gebruik zelf de RebiSmart met rebif.3x per week spuiten.

Maar met dit apparaatje zie je de naald niet.

Naaldje is overigens superklein.

Het blijft niet leuk vind ik, jezelf spuiten, maar t went.

Je zult merken de ene dag voel je er niks van, de andere dag wat meer.

Maar het komt goed. Echt waar!

Sterkte met je ziekenhuisopname en je kuur.
marjandatbenik

Bericht door marjandatbenik »

Hallo

Ik ben net voor mijn eerste dag prednisonkuur in het ziekenhuis.
Hij is net klaar alleen nog even spoelen en dan mag ik naar huis.
Het eenigste waar ik last van heb is een klein beetje metaalsmaak in de mond maar dat verdwijnt snel weer en ik heb een beetje zuurbrand maar dat gaat ook wel weer over.

Moest vandaag naar de schubpoli ivm met klachten en het blijkt dat ik een schub heb, kreeg gelijk een 3 daagse kuur.
Morgen nog en Vrijdag nog.
Nu maar hopen dat het aan slaat.
Het valt mij reuze mee tot nu toe.
loesepoes

Bericht door loesepoes »

Fijn dat het goed gegaan is, maar vergeet de maagzuurremmer niet
(mogelijk dat je anders gaat hikken als je gaat eten)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp