Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Zwanger en schub

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Evelien

Zwanger en schub

Bericht door Evelien »

Goedemorgen,
Ik ben 13 weken zwanger en ben eigenlijk al jaren schubvrij. Nu heb ik sinds gisteren gevoelsstoring in mijn rechterbeen. Aanraking voelt vervelend en doet soms zelf pijn, water op mijn been voelt warmer dan het is. Kan ik deze schub zelf terug draaien en zo niet kan ik bv methylprednisolon krijgen tijdens mijn zwangerschap. Ik denk zelf eigenlijk van niet.
Ik maak me behoorlijk zorgen omdat ik ook niets wil doen dat dit baby'tje in buik te schaden....
Weet iemand raad?
Groetjes,
Evelien
Patricia H

Bericht door Patricia H »

Hoi evelien,

ikzelf heb ook een schub gehad in mijn zwangerschap. Omdat het baby'tje verder af was (organen etc) kreeg ik in week 32 prednison.
de neuroloog vertelde toen dat dat alleen kon als de baby "volgroeid" was in de buik. Dus eerder niet.
Omdat jij net in het begin van de zwangerschap zit, denk ik dat er niks anders opzit, dan heeeel veeeel rusten, zodat het uiteindelijk wegtrekt.

Ik zou wel de neuroloog raadplegen...
Sara

Bericht door Sara »

Evelien,

da's schrikken, als je ineens tijdens je zwangerschap nieuwe MS-klachten krijgt, dat snap ik.

Een gevoelsstoornis zoals je nu hebt is in het algemeen geen reden voor een prednisonkuur. En heel vaak staat een gevoelsstoornis op zich. Het kan heel goed zijn dat er helemaal geen extra klachten bijkomen nu. Die gevoelsstoornis verdwijnt of vermindert dan waarschijnlijk op den duur weer, of misschien ook wel niet.

Als er toch meer narigheid bijkomt, en je een prednisonkuur overweegt, gewoon heel goed met je neuroloog overleggen, en eventueel met andere deskundigen! Een prednisonkuur is geen wondermiddel, dus kiezen voor geen prednison is vrijwel altijd een optie.

Soms wordt een prednisonkuur tijdens de zwangerschap wel gedaan. In [url=http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=28874][b]dit topic[/b][/url] vind je de afwegingen van iemand in een soortgelijke situatie.

Ondertussen: blijven ademen, natuurlijk, en heel veel succes en plezier met je zwangerschap verder!
Fia

Bericht door Fia »

Hoi Evelien,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Balen dat je nu een shub heb.

Neem je rust en overweeg goed de voor en nadelen van een kuur. Ook met het oog op de kleine. (heb je eerder een kuur gehad, hoe reageerde je daar toen op, welke bijwerkingen had je toen enz.. in mijn geval had ik zoveel bijwerkingen bij een eerdere dat ik toen ik na de zwangerschap in een shub raakte besloten heb geen kuur te toen).

Hou ook in je achterhoofd dat een kuur voor sneller herstel kan zorgen, maar niet voor meer herstel.
In het topic waar Sara een link naar heeft geplaatst heb ik ook gereageerd.

Wens je veel succes met je beslissing.

Liefs,

Fia
Evelien

Dank jullie wel

Bericht door Evelien »

Dank jullie wel

Bedankt voor jullie snelle reacties, gevoel in mijn linkerbeen word erger en af en toe echt pijnlijk. Ik heb vanmorgen de assistente van de neuroloog aan de telefoon gehad, hij zou vanmiddag terugbellen. Ik heb nog niets gehoord.

En wat is heel veel rusten? Ik slaap nu elke middag twee uur en probeer om 20:00 met de kinderen naar bed te gaan. Maar overdag zorg ik nog wel voor de kinderen en ik werk twee ochtenden in de week. Moet ik dat ook laten, of maakt dat niet zoveel uit.

Alle advies is heel erg welkom!
Goetjes,
Evelien
Sara

Bericht door Sara »

Evelien,

als je 't gevoel hebt dat je 't volhoudt, gewoon doorgaan zou ik zeggen :).

Volgens mij is nooit bewezen dat 'extra' rust helpt, behalve natuurlijk als je uitgeput bent!

Sterkte ermee, verder hoor!
Evelien

rust

Bericht door Evelien »

rust

Goedemorgen,

Gisteren iets voor zes toch nog de neuroloog aan de telefoon gehad. Hij raad wel rust aan, even niet werken en proberen de kinderen (ik heb er al drie) een beetje uit te besteden, en mijn sociale leven op een laag pitje.
Dat ga ik dan maar doen vanaf vandaag, en hopen dat dat effect heeft. Ook heb ik morgen een afspraak bij een acupuncturist, wie weet help dat ook nog wat.

Methyl is in ieder geval voorlopig nog een optie en ook niet iets wat ik graag in mijn lijf zou willen hebben tijdens mijn zwangerschap. Een kuur heeft me bij vorige schubs altijd wel goed geholpen, maar nu gaan we eerst maar eens andere wegen bewandelen.

Ik hou jullie op de hoogte!
Evelien
Blom

Bericht door Blom »

Hoi Evelien,

Dit precies zeggen mijn neuroloog en de MS verpleegkundigen ook altijd ( neuroloog in Leeuwarden).

Naar mijn mening kan het echt wel een schub laten afzakken of voorkomen.

Momenteel moet ik erom denken dat ik extra rust neem, ik voel ook teveel wat ik niet moet en wil voelen.

Succes en sterkte, probeer zoveel mogelijk rust te pakken, al zal dat moeilijk zijn, weet er alles van, namelijk zelf ook drie schoolgaande kinderen.

Ik hoop voor je dat de klachten weer snel zullen afzakken.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp