Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Medicijnonderzoekers houden resultaten achter.

Alles omtrent voeding en supplementen
Lief Leeuwtje

Medicijnonderzoekers houden resultaten achter.

Bericht door Lief Leeuwtje »

Van [URL="http://www.nu.nl/binnenland/2831131/med ... chter.html"]nu.nl[/URL]

AMSTERDAM - Negatieve resultaten van onderzoeken naar medicijnen worden vaak achtergehouden. Daardoor slikken mensen soms pillen die niet werken of zelfs meer kwaad dan goed doen.

Dat zeggen althans deskundigen tegen RTL Nieuws. Volgens hen worden miljoenen euro's aan onderzoeksgeld van donateurs en belastingbetalers verspild.

Wetenschappers zouden het eigen succes vaak boven het belang van de patiënt stellen. Ze zijn eerder geneigd positieve artikelen naar buiten te brengen dan negatieve, zegt voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde Henk Jan Out.

Onderzoekers staan volgens hoogleraar Huub Schellekens onder grote druk om met successen te komen. "Ze kunnen vaak de verleiding niet weerstaan en gaan dan maar heel selectief publiceren wat ze gevonden hebben. Dat is de patiënt neppen", zegt hij.

Avandia

RTL Nieuws haalt als voorbeeld het diabetesmedicijn Avandia aan. Het medicijn mag vanaf 2010 niet meer in Europa verkocht worden, toen bleek dat groepen patiënten die het middel slikten risico liepen op ernstige hartklachten.
Het medicijn was toen al tien jaar voorgeschreven aan tienduizenden patiënten in Nederland. Er zouden aanwijzingen zijn dat bewust bijwerkingen zijn achtergehouden.

Best wel schokkend he.
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Mwa, schokkend vind ik een groot woord. Althans, het bericht kwam voor mij niet als een schok, omdat ik al zo mijn eigen vermoedens had en volgens mij meerdere mensen hier op het forum.

Eerlijk gezegd verbaast het me helemaal niets. Er gaat veel geld om in de farmaceutische industrie en je krijgt medicijnen natuurlijk beter aan de man/vrouw als je meer positieve dan negatieve resultaten in de strijd gooit.

Dat er willens en wetens met levens wordt gespeeld, vind ik echter wel misdadig!
Sylvia1

'Medicijnonderzoekers houden resultaten achter'

Bericht door Sylvia1 »

'Medicijnonderzoekers houden resultaten achter'

Bron: [url=http://www.nu.nl/wetenschap/2831131/med ... chter.html]nu.nl[/url]

[QUOTE]
[B]Negatieve resultaten van onderzoeken naar medicijnen worden vaak achtergehouden. Daardoor slikken mensen soms pillen die niet werken of zelfs meer kwaad dan goed doen.[/B]

Dat zeggen althans deskundigen tegen RTL Nieuws. Volgens hen worden miljoenen euro's aan onderzoeksgeld van donateurs en belastingbetalers verspild.

Wetenschappers zouden het eigen succes vaak boven het belang van de patiënt stellen. Ze zijn eerder geneigd positieve artikelen naar buiten te brengen dan negatieve, zegt voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde Henk Jan Out.

Onderzoekers staan volgens hoogleraar Huub Schellekens onder grote druk om met successen te komen. "Ze kunnen vaak de verleiding niet weerstaan en gaan dan maar heel selectief publiceren wat ze gevonden hebben. Dat is de patiënt neppen", zegt hij.
Avandia

RTL Nieuws haalt als voorbeeld het diabetesmedicijn Avandia aan. Het medicijn mag vanaf 2010 niet meer in Europa verkocht worden, toen bleek dat groepen patiënten die het middel slikten risico liepen op ernstige hartklachten.

Het medicijn was toen al tien jaar voorgeschreven aan tienduizenden patiënten in Nederland. Er zouden aanwijzingen zijn dat bewust bijwerkingen zijn achtergehouden.
[/QUOTE]
joge

Bericht door joge »

Sinds ik het boek [U]A Short History of Nearly Everything[/U] heb gelezen, heb ik weinig illusies meer over de integriteit van Wetenschappers, commercieel of niet.

In het boek wordt veel uitgelegd over natuurkundige fenomenen, in het grote (heelal) en het kleine (de cel, atomen). Maar ook de persoonlijke geschiedenis van veel wetenschappers uit het verleden komt aan bod. Je broek zakt af. Fraude, list, bedrog, moord en doodslag. Alles voor de wetenschap? Echt niet! Ikke, ikke... Er werd en wordt (lees de krant maar) wat afgerotzooid.
jossi

Bericht door jossi »

:huh:
Cocoontje † 29-06-2012

Bericht door Cocoontje † 29-06-2012 »

Hier kun je het boek lezen A Short History of Nearly Everything (pdf)
[url]http://www.huzheng.org/bookstore/AShort ... ything.pdf[/url]
loesepoes

Bericht door loesepoes »

En de schuldigen worden niet gestraft, onbegrijpelijk!!!!!!!!!:boos:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp