Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Lymfedrainage/voetreflexologie

Alles omtrent voeding en supplementen
MsApocalyps

Mailtje terug van de voetreflexologe!

Bericht door MsApocalyps »

Mailtje terug van de voetreflexologe!

[QUOTE]Dank je wel voor je mailtje.



Allereerst en als allerbelangrijkste wil ik vooropstellen dat voetreflex M.S. niet kan genezen!

Voetreflex is alleen een van de vele manieren en therapieën die kunnen bijdragen aan een verlichting en/of

vermindering van de klachten.

Denk hierbij bijv. aan ontspanning.

M.S patiënten staan vaak bloot aan een hoge mate van stress.

Dit heeft wederom zijn weerslag op het lichaam

en zal eventuele klachten helaas nog kunnen verergeren.



Dus een heerlijke ontspanningsmassage kan in dit geval al wonderen doen.

Je kunt je even overgeven en alles laten voor wat het is, lekker ontspannen en genieten.

Een weldaad voor lichaam en geest.

Uit ervaring weet ik dat er vaak verbetering is bij volgende klachten:

- stress
- uitputtingsverschijnselen
- slaapstoornissen
- spijsverteringsklachten
- geestelijke vermoeidheid.
- blokkades in de benen, slechte doorstroming

Nogmaals, het geneest niet, maar het zet wel iets in werking en kan je beter laten voelen!

Hopelijk ben ik je met deze informatie voldoende van dienst geweest.

[/QUOTE]

Ik vind het alleszins erg goed dat ze benadrukt dat het niet geneest, ik kreeg van haar folder de indruk dat ze dat wel kon vandaar mijn sceptici. Kinesist voor de lymfedrainage ga ik morgen even bellen met wat geluk kan ik er deze week nog terecht! Maar ik denk dat beide dingen wel iets zijn om een kansje te geven! Ik ga de topictitel veranderen denk ik gezien ik het niet enkel meer heb over lymfedrainage :haha:
MsApocalyps

Bericht door MsApocalyps »

[QUOTE=imkerman;856380]hallo , voor België is een mogelijke omzeiling om van het ziekenfonds terug te trekken voor lymfedrainage .
Je spreekt af met de kinesist (die de drainage doet) om de arts de toegestane beurten van kine voor te schrijven waar men een deel terug betaald wordt.

Dan naar de arts om voorschrift te krijgen voor kine drainage .
Dan heb je met terugbetaling van een zeker deel je drainage .

Maar of het voor MS nuttig is , betwijfel ik.

Ook kan men op deze wijze voetreflex laten doen bij een kine die dat gestudeerd heeft , men ondergaat de behandelingen onder kine inschrijving .
Dit is een tip voor belgen die willen kosten drukken voor alternatieve behandeling

De vraag of het helpt bij MS , of schadelijk is, wel , drainage zal weinig de zenuwen beïnvloeden , maar men ontgift wel het lichaam beter , dat kan een beter gevoel geven .

groetjes[/QUOTE]

Dus ik vraag aan de kine dat ze zoveel sessies geeft die terugbetaalbaar zijn en moet dan ook aan mijn neuroloog melden dat ik dit doe? Gaat een moeilijke worden denk ik omdat het onder de noemer homeopatisch valt en dokters daar toch meestal niet achter staan?

En ja waarom ik het wil doen is om allerlei zooi weg te halen van oa de medicatie die ik allemaal neem. Denk dat dat sowieso wel goed zal doen na een aantal sessies. En het kunnen ontspannen natuurlijk. Dank voor je reactie!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Fijn dat je het even deelt! Ik snap nu op welk gebied ze iets kan doen.

Het valt niet onder de noemer "homeopathie", maar wel onder "alternatieve geneeswijzen". Op homeopathie wordt al snel afgehaakt, maar massages zijn sneller te bespreken.

Mijn neuroloog staat er niet achter, maar zou er denk ik wel aan mee willen werken als ik er vertrouwen in heb.

Succes, en fijn als je brlijft schrijven!
Jildau

Wat is lymfedrainage?

Bericht door Jildau »

Wat is lymfedrainage?

[COLOR="Purple"]
Wat is lymfedrainage?

Het menselijk lichaam bestaat voor 2/3 deel uit vocht.
Dit vocht bevindt zich in en rondom alle lichaamscellen, de bloedbanen, lymfebanen en de hersenbanen.

Zeer veel processen verlopen via dit lichaamsvocht.
Onder meer het vervoer van zenuwprikkels, hormonen of schadelijke stoffen en het uitwisselen van stoffen of van gassen.

Deze processen via het lichaamsvocht noemen we de waterhuishouding. Het lichaam is in een optimaal evenwicht als de waterhuishouding in een optimale conditie verkeert.

Het lymfestelsel (lymfevaten en lymfeknopen) speelt een belangrijke rol bij het scheppen en onderhouden van de ideale leefomgeving voor onze lichaamscellen.

Het is namelijk de lymfe die daar een voedende, zuiverende en drainerende rol vervult. Lymfedrainage is dus een normale, natuurlijke functie in ons lichaam.

Deze functie kan echter bemoeilijkt worden als gevolg van een ongeval, ziekte of stress.


In dit geval kan de drainage van de lymfe manueel geoptimaliseerd worden.

Behandelbare klachten
- Zwellingen (oedemen)
- Bloeduitstortingen
- Spierpijnen en spierletsels
- Dystrofieen
- Reuma
- Slijtage
- Klachten van het zenuwstelsel
- Klachten als gevolg van stress
- Keel-, neus- en ooraandoeningen
- Huidproblemen
- Longaandoeningen
- Bloedcirculatiestoornissen
- Orgaanklachten

Wat is oedeem?

Oedeem is een vochtophoping in een deel van het lichaam. Dit uit zich in een gevoel van spanning of stuwing van de huid, pijnlijk of tintelend gevoel en toename van de omvang van het lichaamsdeel.

Lymfoedeem is een vochtopeenhoping ten gevolge van een onvoldoende functionerend of een defect lymfesysteem.

Dit kan zijn door een operatie waarbij er lymfeklieren zijn weggenomen of door bestraling.

Dit wordt secundair lymfoedeem genoemd.

aangeboren : dan wordt het primair lymfoedeem genoemd.

Anatomie
Het lymfesysteem loopt door het hele lichaam, voert onder andere afvalstoffen en eiwitten af en heeft een afweerfunctie.

Het systeem bestaat uit lymfebanen die het vocht transporteren en lymfeknopen die een zuiverende werking hebben.

Als het lymfevocht gezuiverd is, komt het in het halsgebied weer terug in de bloedbaan.
[B]
Met name in de oksels, liezen en in de hals zitten veel lymfeknopen.[/B]

Hoe kunt u lymfoedeem herkennen?

Lymfoedeem begint meestal met een toename van spanning op de huid; het lichaamsdeel voelt zwaarder aan.

Daarna zal er ook een toename van de omvang plaatsvinden.
Dit hoeft niet altijd pijnlijk te zijn maar zal u wel hinderen in uw dagelijkse bezigheden.

Behandelmogelijkheden
Zwachteltherapie: Om de afname in omvang zo snel mogelijk te realiseren zal er in de meeste gevallen gezwachteld worden.

Deze zwachtels zijn vervelend maar een belangrijk onderdeel van de therapie.

Als het overschot aan vocht weg is, zal er meestal een therapeutische elastische kous worden aangemeten om het effect van de therapie te behouden.
Manuele lymfedrainage: Dit is een massagetechniek gericht op stimulering van de afvoer van lymfevocht en het bevorderen van de functie van niet-aangedane lymfevaten c.q. knopen.


Oefentherapie: In veel gevallen bestaat er naast het lymfoedeem ook een bewegingsbeperking in het operatiegebied. Ook kan bewegingsomvang en spierkracht afgenomen zijn, mede door het lymfoedeem.

Door de oefeningen die u krijgt van uw therapeut kunt u de functie van uw ledemaat verbeteren.

Ademtherapie: Specifieke oefeningen met betrekking tot uw ademhaling verbeteren de afvoer van lymfevocht.

Lymftaping: Hierbij wordt gebruik gemaakt van een specifieke tape die een liftende werking heeft.
Hierdoor kan de onderhuidse circulatie verbeteren en de afvoer van lymfevocht bevorderd worden.


Kosten
Voor mensen boven de 18 jaar zit manuele lymfedrainage en oedeemtherapie in het aanvullende pakket. Raadpleeg uw polisvoorwaarden om te zien welke vergoeding voor oedeemtherapie u krijgt en of uw verzekering de screening vergoedt. Veel verzekeraars vergoeden een bepaald maximum aantal behandelingen per jaar. Voor manuele lymfedrainage en oedeemtherapie geldt tevens een apart tarief. [/COLOR]
MsApocalyps

Bericht door MsApocalyps »

@Leontien: Dinsdag krijg ik de Tysabri weer zal het eens voorleggen aan de assistente die mij komt checken. Men vriend gaat dan hopelijk mee, dan heb ik iets meer ballen om het te zeggen (ben vrij verlegen alleen) :D

Bedankt Jildau die info had ik online al gevonden, maar dat zegt weinig over de behandeling voor MS. Verder zitten lymfen overal en proberen ze elke lymfe waar je klachten hebt te masseren. Ben mezelf aan het amuseren door op Youtube "lymph drain massages" te bekijken :haha:
Jildau

Bericht door Jildau »

[COLOR="Purple"]
Ik heb was erg blij dat de fysiotherapeut me verwees
naar de huidtherapie. Naast het oedeem in mijn
voeten, reageerde de darmen, nieren ook goed
Het is jammer genoeg nog niet algemeen bekend
Mijn visie is dat MS een naam is en je met je
klachten naar een behandeling moet gaan zoeken;)
Deze press gebruik ik thuis

[IMG]http://www.huidtherapie-stadskanaal.nl/ ... 535959.jpg[/IMG]
[/COLOR]
MsApocalyps

Bericht door MsApocalyps »

Welke huidtherapie krijg jij dan juist Jildau? En waarvoor is die press?
Jildau

Bericht door Jildau »

[COLOR="Purple"]
Ik had problemen met vochtophoping
blaas en stilliggende/verstopte darmen

Door deze behandelingen reinigde mijn lichaam
dwz.weg masseren de knopen in de lymfeklieren,
de chronische problemen o.a. met de blaas darmen
worden zo ondersteund.

De therapeute heeft me geleerd hoe ik dit zelf kan doen.
Het geeft mij een reiniging van mijn lichaam
door het zelf te doen een blijvend effect gegeven


De press is voor de benen, voeten
stuwd vanaf de tenen naar de liezen
tegelijkertijd masseer ik de buikknoop.
[/COLOR]
imkerman

Bericht door imkerman »

[QUOTE=leeuwtje-nl;856386]Imkerman: mag je dan wel via voetreflex lymfemassage doen? Er is mij geleerd dat dit niet mag bij auto-immuunziektes. Of is er dan verschil tussen lymfemassage en lymfedrainage via de voeten? Misschien dat je met het eerste ook het afweersysteem verbetert, wat juist ongewenst is?

Daar ben ik dan wel heel nieuwsgierig naar! ;)[/QUOTE]

Sorry ik was een beetje onduidelijk ;hier een beetje duidelijker .

Men kan een aantal beurten voetreflex bij een kine laten doen,maar men schrijft zich in via voorschrift van arts om kine behandelingen.
Zo kan men een gedeelte terug betaald krijgen.

Heeft niks te maken met lymfe drainage .

Met een voorschrift van de arts kan men ook i p v kine behandelingen ; drainage laten doen , in samenspraak en recupereert men ook een gedeelte geld .
Dat was wat ik bedoelde .

Maar met voetreflex behandeld men alles dacht ik , automatisch word alles geactiveerd .


Trouwens waarom lymfedrainage? toch omdat men vocht ophoudt?
Beter de vraag stellen , waarom men vocht op houdt.

Dan kom je natuurlijk op andere domeinen terecht ,en daar moet men dan extra aandacht aan besteden, als men de voeten behandeld !


Wat auto auto-immuunziekte betreft , "als voetreflex niks helpt en tussen de oren zit of placebo is ":) , kan het toch geen kwaad die behandeling te doen ?.

Alleen is het dan raar dat bij kindje van 7 maanden dat niet kon slapen en buikkolieken heeft al geruime tijd , en dat het plots opgelost is na de behandeling , maar zoals gezegd , placebo effect ;)
Groetjes
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp