Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Is een consult oogarts niet nodig voor het vaststellen van oogproblemen?

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
D-Cheryl

Is een consult oogarts niet nodig voor het vaststellen van oogproblemen?

Bericht door D-Cheryl »

Hallo allemaal,

Een belletje met mijn msvp leerde me net, dat ik waarschijnlijk een OZO heb en ze adviseerde me morgen naar de dagopname te komen voor een predison infuus.

Het gaat me wel heel erg snel allemaal: vorige week de uitslagen gehad waaruit bleek dat de tintelingen die ik heb vanaf april toch een schub zijn en de duizelingen sinds 3 weken ook. En dan deze er nog weer achteraan?

Kunnen ze dat zomaar stellen, zonder advies en onderzoek van een huisarts of oogarts?

Ervaringen zijn welkom....
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Wacht, ik zit ondertussen zelf al wat te lezen... het is niet per definitie een ozo, dat zei ze ook niet, ze had het over "bij [I]oogproblemen[/I] zijn we laagdempeliger mb een kuur".
Ik heb last van diplopia/dubbelzien.

[URL="http://www.msweb.nl/overzicht-klachten/oogklachten/587"]MSweb[/URL] heeft het daarbij over "steroïden het herstel helpen versnellen".

Nuja, de vraag blijft: ervaringen, iemand?
MsApocalyps

Bericht door MsApocalyps »

Niet per se heb ik geleerd uit mijn ervaringen. Bij men eerste ozo ben ik wel naar een oogarts geweest, die heeft de neuro gebeld en toen is de diagnose gesteld geweest.

Maar men tweede en derde werden vastgesteld door een VEP die de assistente van men neuroloog deed. De klachten die ik had en het duidelijk zicht dat weg was, was genoeg voor mijn neuro om te geloven dat het een ozo was.

Dus nee een consult van een oogarts is niet altijd nodig, al zou ik dat in jouw geval wel doen om andere dingen uit te sluiten.
sabine-vl

Bericht door sabine-vl »

Ook bij mijn ozo waren de klachten duidelijk genoeg om klinisch een ozo vast te stellen zonder verdere onderzoeken
NienkeM

Bericht door NienkeM »

hoi,

Ik ben wel bij mijn ozo's terecht gekomen bij de oogarts. Hij heeft (bij de eerste ozo) vervolgens mijn neuroloog benaderd zodat ik een pred.kuur kreeg.

De tweede keer ben ik zelf naar de oogarts gegaan, toen geen kuur genomen maar rust genomen.

De derde keer (kleine ozo) ook naar de oogarts gegaan. Mijn neuroloog heeft volgens mij liever dat ik eerst naar hem ga, maar ik vind het wel fijn als de oogarts kijkt en vaststelt dat het geen andersoortige ontsteking oid is.

groetjes en sterkte,

nienke
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ja, dat heb ik ook een beetje Nienke: ik hou er niet zo van als dingen makkelijk weggeschoven worden.
Ik zie nu al een week dubbel, eerst alleen op rechts en sinds een paar dagen ook als ik vooruit kijk.

De neuroloog zei dinsdag dat het "gewoon vermoeidheid" is en geeft me er dus ook geen kuur voor, tenzij de klachten aanzienlijk verergeren (wat ze niet doen).
Ik heb gister zelf maar een oog afgeplakt, zodat ik tenminste goed tv kon kijken. :ogen:

Het frappante is dat ik nu al 4 weken thuiszit en ik geloof niet dat ik ergens dit jaar zo weinig heb gedaan als in de afgelopen 4 weken. Hoezo vermoeidheid... :huh:
Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

hoi,

waarom denk je aan een OZO?

ik loop niet altijd gelijk naar de neuroloog, ga meestal eerst naar de huisarts, ook als ik iets aan mijn ogen mankeer.Een huisarts kijkt breder.

toen ik laatst dubbel zag, stelde hij vast dat ik een ontsteking van het evenwichtsorgaan had. Zag ik ook dubbel bij. En was duizelig.

Maar ik ben meer dan alleen een patient met MS, kan ook andere kwaaltjes hebben.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Ik denk niet aan een ozo, heb er de symptomen niet voor, maar ik heb momenteel een dubbele schub (of: een nieuwe schub en nog restverschijnselen van de vorige).

Het dubbelzien kwam er ineens nog weer bij vorige week, maar ik liep dus al bij de neuroloog en de msvp. Volgens de neuroloog kan het niet afkomstig zijn uit dezelfde haard als mijn vastgestelde schub (zichtbaar op de mri), daarvoor is de ontsteking op de verkeerde plaats in de hersenen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp