Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tintelingen en duizeligheid in vlagen

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Pieno

Tintelingen en duizeligheid in vlagen

Bericht door Pieno »

Hallo,
Ik heb nu 2,5 maand last van een schub maar ik vind het nogal vreemd hoe hij verloopt. Ik vraag me af of mensen dit herkennen.

Het is begonnen met tintelingen en schokken in mijn rechterbeen. De schokken zijn weg. De tintelingen zijn verminderd maar nog steeds licht aanwezig. Na ongeveer zes weken kreeg ik last van controleverlies of onbestuurbaarheid van mijn rechterbeen en arm. Het leek alsof mijn been soms vastgeplakt zat aan de grond en ik liet veel dingen uit mijn handen vallen.

Nu is er ook duizeligheid bijgekomen. Het gaat in vlagen van een halve minuut tot minuut die tientallen tot wel een paar honderd keren per dag voorbij komen. Ik moet dan meestal even stoppen met wat ik doe en wachten tot het weer wegtrekt en alles het weer doet.

Ik heb soms ook een licht brandende pijn in mn voeten en handen. Maar alles gaat dus in vlagen. Het is vooral als ik verander van positie (beginnen of stoppen met lopen of opstaan) of in een andere omgeving kom (van binnen naar buiten). Is er iemand die dit herkent?

Groetjes pieno
benka

Bericht door benka »

controleer B12
Spunky

Bericht door Spunky »

ik herken alleen de duizeligheid.
Dat heb ik bijna altijd in lichte mate ( zoals inderdaad van licht naar donker of anders om en als er veel om mij heen gebeurt/beweegt)

Maar sinds 2014 heb ik nu ook een aantal keren aanvallen gehad van draaiduizeligheid. Dan draait letterlijk alles.
Ik noem het zo omdat het op een gegeven moment wegzakt,

tot ik mijn hoofd weer ''verkeerd'' houdt ( is niet altijd te voorspellen, wanneer het ''verkeerd'' is) en weer even draaiduizelig wordt tot ik mijn hoofd weer '' goed zet''.

Nu ik weet wat het is ( eraan gewend ben), lukt het mij om het niet meer zo erg te laten worden dat ik er strondmisselijk van wordt. dus dan blijft het even bij het draaierige &^% gevoel.

Neuroloog zegt dat het door de MS komt en kan alleen een kuur voorschrijven.

Mijn B12 is prima op peil.
Pieno

Bericht door Pieno »

Ah bedankt. B12 ga ik laten checken.

Spunky trekt de duizeligheid bij jou ook snel (binnen een minuut) weer weg?
Spunky

Bericht door Spunky »

ja, alleen heel in het begin niet, omdat ik er dan nog aan moet wennen en eigenlijk een beetje niet ''weet'' wat me overkomt.

Daarna trekt het wel weer weg ( tot ik weer ophoog kijk, of naar beneden of opzij of...... grrr.... ''verkeerd'' in elk geval).
Klick

Bericht door Klick »

Herkenbaar... zo is het hele verhaal bij mij begonnen.

Van duizeligheid naar draaiduizelig/achtbaan gevoel. Zwakte af naar evenwichtsdingetje.
Bij het hoofd verkeerd houden werd het erger.. dat kon vanalles zijn.

Is wel weg getrokken maar heeft aantal weken geduurd.

Ik koppelde toen tintelingen en warm gevoel op m'n heup niet aan deze klachten maar het was wel gelijktijdig.

Vit d en b12 waren toen te laag. B12 bijna op de norm..maar dat is een te lage norm..
Pieno

Bericht door Pieno »

Mn b12 was goed: 541.
Fijn dat er enige herkenning is.
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Zo is bij mij de diagnose uiteindelijk gekomen.
Met draaiduizeligheid wakker worden en uit bed komen en de hele kamers zien draaien.
Duizeligheid tot idd wel 100 keer per dag.
Het was een schub en de restschade is dat ik nu duizeligheid heb voor altijd. Heb ermee leren omgaan want hoef geen gekke, snelle bewegingen meer te maken. Schoenen aantrekken bij mij dochter daar ga je vaak voor op je knieën en houdt je je hoofd schuin. Dit doe ik nu dus recht. Kleine dingetjes die de duizeligheid al oproepen. Zodra je dan een normale houding aanneemt trekt het na enkele seconden weer weg. Overigens ging dit bij mij wel gepaard met het evenwicht. Die is eveneens verloren gegaan.

Duizeligheid kan ik mee omgaan had het alleen bij snelle bewegingen van het hoofd nog. Helaas wordt het nu ineens soms erger. Stond laatst in de H&M en ineens werd ik mega duizelig en duurde het minutenlang voor het wegtrok. Gewoon vanuit het niets...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp