Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

oogzenuwontsteking

Diagnose MS, symptomen, medische onderzoeken, behandelingen (ja of nee) en revalidatie
Charlottelove

oogzenuwontsteking

Bericht door Charlottelove »

Hoi,

Heb een vraagje, heb ongeveer 2 jaar geleden een oogzenuwontsteking gehad nu blijkt dat juist dit oog naar-1,5 is gegaan volgens de opticien en het andere oog niet. Kan dit door de ozo komen?
Klick

Bericht door Klick »

geen idee..
maar mijn optometrist (gewoon bij goede opticien) kon wel zien dat het mooi genezen was. En mijn oog is juist beter geworden qua sterkte.. dus het is wel veranderd
vitamine D schijnt ook positief effect op de oogzenuw te hebben
ik slik hoge dosis
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Nee, bijziendheid en verziendheid heeft te maken met de vorm van je oogbol.

De schade aan je oogzenuw is niet te corrigeren met een bril.
Klick

Bericht door Klick »

dan is het misschien toch de vitamine D;)
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Ik begrijp niet dat een opticien hier iets van kan zeggen. Mijn oogarts zag niet eens iets aan mijn oog.... :???:

De ontsteking zit toch niet in je oog, maar in de zenuw, ergens in het hoofd? Bij mij zat het in ieder geval ver achteraan de zenuw. Alleen te zien op MRI met contrast. Hoever het genezen was, kon ik alleen zelf bepalen. Aan de sterkte is niets veranderd. Mijn oog is alleen wat "luier"/trager geworden.

Groetjes,
Vlinder
Knillis

Bericht door Knillis »

Bij mijn eerste OZO was er helemaal niets te zien. Destijds werd er nog geen contrastvloeistof gebruikt en dat zal,waarschijnlijk verklaren dat er toen ook echt niets te zien was.

Als eerste bij de oorarts terecht gekomen omdat ik niets meer zag met het linker ook. Er was op zijn vakgebied niets te zien zei hij en stuurde me direct door naar de neuroloog.

Er kwam dus niets uit, er was ècht niets te zien.
Conclusie: een onschuldige oogzenuwontsteking. Er werd niet gezegd dat 50% van de mensen die zo'n ontsteking hebben op een later tijdstip alsnog MS ontwikkelen.

Vier jaar laten uitval van de rechter lichaamshelft en toen kwam de diagnose dus alsnog. Aan het oog is niets gevonden.

Zelf heb ik ook een "lui" oog aan overgehouden, dwz het scherp stellen tussen dichtbij kijken en veraf gaat vertraagd. Het is niet of het fototoestel zich scherp stelt om een duidelijke foto te kunnen maken.

Dat veroorzaakt soms was duizeligheid, net als het hoofd snel draaien of ergens schuin onder kijken maar dat ligt volgens mij dan weer niet aan mijn ogen.

De sterkte van mijn bril is eigenlijk altijd min of meer gelijk gebleven alhoewel de sterkte voor dichtbij kijken langzaam maar zeker naar boven moet worden aangepast (te korte armen? :D) maar dat is leeftijd gerelateerd.
Emile D

oorarts

Bericht door Emile D »

oorarts

Hé Knillis,

Logisch dat er op zijn gebied niets te zien was. LOL
[COLOR="Blue"]
"Als eerste bij de [U][B]oorarts[/B][/U] terecht gekomen omdat ik niets meer zag met het linker ook. Er was op zijn vakgebied niets te zien zei hij en stuurde me direct door naar de neuroloog."[/COLOR]
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

:haha:
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Ik herken jouw verhaal helemaal Knillis,

Ook ik word duizelig bij snel draaien etc. En bij van licht naar donker gaan, ziet mijn goede oog meteen wat er gebeurt en mijn "aangedane" oog duurt dan een halve minuut voordat deze bijtrekt; deze ziet dan even helemaal niets meer....

Het gekke is ook dat beide ogen dezelfde sterkte van brilglazen hebben; met bril op zie ik dus gewoon goed met beide ogen, maar zonder bril ziet mijn aangedane oog veel slechter, door luiheid. Ik zou hem misschien meer moeten trainen.

Vlinder
Knillis

Bericht door Knillis »

Jij bent wel héél erg wakker Emile :D

:haha:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp