Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vraag Ervaring met aangepast vervoer- rolstoelauto

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Jildau

Vraag Ervaring met aangepast vervoer- rolstoelauto

Bericht door Jildau »

Deel je ervaringen over dit onderwerp op MS.nl.
Ga naar: https://www.ms.nl/gesprekken/hulpmiddelen




gisteren hebben we ons laten voorlichten
over mogelijkheden van de autoaanpassingen....
we hebben veel kunnen zien en veel kunnen horen
ook financiel is het goed om vooraf dit mee te nemen

je komt thuis en dan begint het je allemaal te malen
gek hè ? we hadden ons al veel ingelezen
en dan toch komen er natuurlijk ook emoties bij
een kleine auto makkelijk te parkeren
ook handiger voor andere gast;) bestuurders
of een grote bus ??


Ik hoop dat er onder ons veel
ervaring is en jullie dit willen delen?
Knillis

Bericht door Knillis »

Hoi Jildau,

Wat niet helemaal duidelijk naar voren komt in jouw vraag is wat je bedoelt met een aangepaste/rolstoel auto?

Denk je aan auto met aanpassingen om te kunnen rijden, b.v. een auto met handbediening voor gasgeven/remmen e.d. waarin je ook een al dan niet opvouwbare rolstoel meekan?

Of bedoel je aan totaal aangepaste auto waar je met rolstoel en al in kunt rijden en zo ook achter het stuur gaat? Of bedoel je een auto waarin je zittend in de rolstoel als passagier meegenomen kunt worden?

Zelf hebben wij een volkswagen Caddy (automaat) en daarin mag en kan ik nog zelf rijden. De rolstoel kan achterin geplaatst worden.

Op dit moment moet dat nog handmatig gebeuren maar dat gaat met mijn nieuwe rolstoel niet meer dus zijn wij aan het kijken naar een systeem om de rolstoel makkelijk in en uit de auto te rijden.

Ben wel benieuwd wat voor soort aanpassingen je bedoelt.
Jildau

Bericht door Jildau »

[COLOR="Purple"]
@ Knilles, bedoel het laatse een totaal aangepaste auto waar de rolstoel in gereden kan worden. Het leek eerst zo eenvoudig...
maar gisteren na een bezoek aan het aanpassingsbedrijf
weten we het niet meer zo zeker.

Ik heb nu een handbewogen rolstoel met e-motionwielen
deze gaat uitelkaar gehaald in de kofferbak mee de auto in
wat een gedoe als je meerdere keren in korte afstand in-uit de auto moet

Voor de mini scootmobiel hebben we een uitzwenkbaar electr. Kofferbaklift. Dit gaat hartstikke goed.

Ik heb in verschillende auto`s en autobusjes gezeten
en verschillende inrij / cq hij mogelijkheid met de rolstoel

De dakruimte is soms nog minder in een rolstoelbus dan in bv een Caddy of Partner - berlingo of kangoo
De Caddy comfort is aangenamer omdat je dicht achter de chauffeur zit
maar waar laat ik andere spullen b.v. bij vakantie?

De Caddy Maxi is royaler van formaat ......maar je mag een megafoon mee om met de chauffeur te communiceren...wel kunnen er meer personen mee...en mogelijk ook de scootmobiel......

een rolstoelbus.....kunnen minder of geen extra personen mee
is goedkoper in aanschaf en ook goedkoper in onderhoud

je begrijpt het ondertussen waarschijnlijk wel
dat we stevig moeten nadenken over welk type vervoer we gaan kiezen.
[/COLOR]
elli † 22-04-2016

Bericht door elli † 22-04-2016 »

[COLOR="Blue"]Dat zal niet makkelijk zijn! Wij hebben een Renault Kangoo, daar moet de stoel in getild worden; dat gaat wel. Maar als de speedy ook meegaat (opritje om 'm erin te krijgen) moet de stoel uitelkaar, nou dan is twee x per dag in- en uit de auto eigenlijk wel genoeg...

Caddy's worden hier ook wel voor rolstoelvervoer gebruikt, als je uit je stoel kunt: de stoel naast de chauffeur is heel comfortabel maar idd, de bagageruimte... Zou je dáár een aanhanger voor nodig hebben.:o [/COLOR]
joge

Bericht door joge »

Interessante topic; over een jaar of wat zal ik ook wel aan de automaat moeten van het CBR. Wat ik dan moet kopen? En wat gaat dat kosten? Is ergens 'subsidie' mogelijk? Een hele zoektocht... :moe:
Knillis

Bericht door Knillis »

De Caddy voldoet voor ons heel goed. Ik kan inderdaad héél goed zitten in de stoelen (bestuurdersplaats en bijrijdersplaats.

De stoelen geven veel steun en de instap is door de hoogte van de stoelen erg gemakkelijk.

Helaas kan je in een gewone Caddy slechts met 2 personen zitten en dat is soms wel eens lastig maar in geval we echt met meer mensen zouden willen reizen huren we een auto.

De laadruimte van de Caddy is flink groot. Mijn scootmobiel kan er via oprijplaten ingereden worden. Deze platen zijn echter wel wat zwaar dus dat is niet iets wat je dagelijks meerdere malen doet.

Maar de scoot kan indien gewenst wel gewoon mee op vakantie.

Nu krijg ik binnenkort een rolstoel met vaste rugleuning en zitting (frame is eventueel wel opvouwbaar) en E-fix wielen. Dus ook niet een stoel om vaak in en uit elkaar te halen.

Wij zijn momenteel aan het oriënteren op een systeem om de rolstoel/scoot gemakkelijk achter in de auto te rijden.

De vorige eigenaars van onze auto hadden zo'n systeem maar dat is overgeplaatst in hun nieuwe auto. Binnenkort gaan we bij deze mensen kijken wat zij gebruiken.

Het is wellicht ook iets wat bruikbaar is voor ons.

Bijkomend voordeel van deze Caddy is dat je geen BPM hoeft te betalen waardoor de auto een stuk goedkoper is in aanschaf en we betalen een verlaagd tarief wegenbelasting (75 euro per kwartaal).

Het zal best moeilijk worden een gechikte auto te vinden waarin ook meerdere personen vervoerd kunnen worden. Je komt dan al gauw op een bus met een dubbele cabine.

Wij hadden een Hyundai H200 daarin konden 5 personen meegenomen worden en dan was er nog een groot laadruim. Een prima auto maar het in en uit stappen vond ik lasting qua hoogte en ik vond de bus erg groot om in te rijden en heb in de loop der jaren aan alle kanten deuken in de auto gereden.

Jildau ik wens jullie veel succes met het zoeken en hoop dat jullie een geschikte auto kunnen vinden.
Jildau

Bericht door Jildau »

[COLOR="Purple"]
@ elli
@Knillis
@Joge

Knilles, we zitten in dezelfde situatie
van overleg en keuze`s maken
ik hoop op dit topic praktijkvoorbeelden oplevert

Een rolstoelbus is goedkoper in aanschaf en onderhoud
als hij nog nieuw of bijna nieuw is, van de terugvordering van de bpm
en grijsteken


[/COLOR]
joge

Bericht door joge »

Dat van de BPM is een mooi voordeel. Ook in de wegenbelasting kun je het lage tarief krijgen. Dat heb ik al een keer geregeld en dat gaat relatief eenvoudig. Formulier, foto, kopie wmo beschikking. Klaar is Kees.

Qua onderhoud kan ik niet zeggen dat m'n bus goedkoop is. 1000 euro per jaar is denk ik een lage schatting.

Instappen gaat nog net. Schakelen ook. Maar het eind komt in zicht, vrees ik... :(

Verder: superhandig. Voor zes personen en dan nog een grote laadruimte voor m'n Trax!
Knillis

Bericht door Knillis »

Nadat onze vorige Caddy eind september gestolen is (inclusief rolstoel en rollator) moesten we op zoek naar een vervangende auto.

Nu hadden we het geluk dat we een Caddy automaat tweede hands konden kopen.

Ik moet volgend jaar weer voor de rijbewijskeuring en vorige keer deed de keurend neuroloog al moeilijk over het feit dat ik nog in een schakelauto reed.

Dat probleem zijn we nu tenminste voor en ik moet zeggen het rijdt een stuk gemakkelijker omdat het linkerbeen steeds meer moeite kreeg de koppeling ingedrukt te krijgen en te houden.

De onderhoudskosten vallen ook erg mee, een Caddy heeft niet erg vaak een beurt nodig (1x per 30000 / 40000 km).

Maar het blijft erg lastig een goede keuze te maken waarmee je weer een flinke tijd voort kunt.
shandy49

Bericht door shandy49 »

Ik kan zelfstandig met een rolstoel in mijn Kangoo rijden en vanuit de stoel ook op de bestuurdersstoel gaan zitten.

Met de scoot kan die transfer niet gemaakr worden.
Er zat wel een 3e stoel in maar omdat de scoot meegaat is die eruit gehaald.

De auto heeft een kniel installatie en deuren die elektr open en dicht gaan met een ab.
Wegenbelasting kost mij €14.- per maand.

De aanpassingen in mijn Kangoo zijn duurder dan de auto zelf :o
Er kan ook een zware kofferbaklift ingebouwd worden die een scoot erin kan tillen.

Kheb ook een jaar gezocht voor ik mijn wensen tegen kwam.

Succes met het zoekwerk.

Piet
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp