Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Vraag Ervaring met aangepast vervoer- rolstoelauto

Over gezin, familie, vriendschappen, vervoer en andere dagelijkse zaken
Jildau

praktijk ervaringen delen

Bericht door Jildau »

praktijk ervaringen delen

[COLOR="Purple"]

Het begint met het veranderen van je zoektocht
niet een leuke auto gaan zoeken
maar een aanpassing die je van A naar B rijd.

Waar wij nu over twijfelen...is de hoge vaste onkosten
bij een Caddy of andere kleine auto......Parner of berlingo
Voordeel is dat je met de rolstoel naar binnen kan rijden
en contact kunt hebben met de bestuurder

Als je de Caddy Maxi neemt dan kunnen er meer spullen mee
hoog belasting tarief en als je de tranfers op de passagierstoel
niet meer doen zit je mèt de rolstoel op de achterwielen.
, de bagage op de 2-rij en rolstoel..... dat voelde niet lekker

Als je een kniesysteem hebt dan kunje geen trekhaak
aan de auto bevestigen..zonder knielsysteem kan dat wel
maar dan moet de duwer over voldoende power beschikken
om je over het dooie punt heen te duwen
een elektrische lier verricht dan wel weer wonderen

een bus moet een verhoogt dak hebben
als je naast de bestuurder een rolstoel plaats wilt creeeren.
Daarnaast is het de vraag of je een aanpassing daarvoor nodig hebt
om in de auto te klimmen of via de rolstoel/scootmobiel lift:(

De afmetingen van de bus kan voor derden een nadeel zijn
omdat ze via de buitenspiegel moeten inrijden bij parkeren e.d.

De achterste deur mag geen ramen hebben :huh:

Welk auto aanpassing-bedrijven zijner en hoe is jullie ervaring

Koop je een bestaande auto, let dan op de leeftijd van de auto
en de aanpassing vanwege teruggaaf belasting of WMO

De Wmo geeft alleen bij uitzondering teruggaaf
de taxi met 5 zones is de meest adequate oplossing

Het UWV kan je helpen als je nog in het arbeidsproces zit :cool:


[/COLOR]
Jildau

Bericht door Jildau »

[QUOTE=shandy49;888464]Ik kan zelfstandig met een rolstoel in mijn Kangoo rijden en vanuit de stoel ook op de bestuurdersstoel gaan zitten.

Met de scoot kan die transfer niet gemaakr worden.
Er zat wel een 3e stoel in maar omdat de scoot meegaat is die eruit gehaald.

De auto heeft een kniel installatie en deuren die elektr open en dicht gaan met een ab.
Wegenbelasting kost mij €14.- per maand.

De aanpassingen in mijn Kangoo zijn duurder dan de auto zelf :o
Er kan ook een zware kofferbaklift ingebouwd worden die een scoot erin kan tillen.

K heb ook een jaar gezocht voor ik mijn wensen tegen kwam.

Succes met het zoekwerk.

Piet[/QUOTE]
[COLOR="Purple"]
Piet geloof je graag, want je ms-situatie veranderd regelmatig.
Wij zouden graag de kleinkinderen/ personen mee willen meenemen.
Dat alleen al maakt de keuze nog moeizamer...
We hebben nu een zware kofferbaklift, voor de scoot
maar we kunnen niks met de rolstoel doen
deze moet geheel uit /- in elkaar gehaald worden
soms in een klein tijdsbestek en dat is een karwei



[/COLOR]
Knillis

Bericht door Knillis »

De achterste deur mag geen ramen hebben ??

Het tussenschot van onze auto heeft een bovenkant van glas. De achterklep heeft een grote ruit. Je kunt dus gewoon via de binnenspiegel naar achter kijken.

Verder hebben we glas in de rechter schuifdeur van de laadruimte waardoor je beter zicht hebt bij het naar rechts afslaan.

Die mogelijkheden zijn er en hebben geen invloed op het "grijze"kenteken.

Ervaringen met bedrijven heb ik niet. Wel een paar sites die ik regelmatig tegenkom.

[url]www.anders-auto.nl[/url]
[url]www.biermanab.nl[/url]
[url]www.welzorg.nl/advies-over-autoaanpassingen-aan-huis-/[/url]

Anders even op google kijken dan kom je van alles tegen.

Succes
Esmee

Bericht door Esmee »

Ik heb nog een tip voor een klein aanpassingsbedrijf bedrijf met zeer persoonlijke aanpak.
Mobiel prototype bouw:
Hun website
[url]http://www.mobiel-prototypebouw.nl/[/url]

Succes met je zoektocht!
Jildau

praktijk ervaringen delen

Bericht door Jildau »

praktijk ervaringen delen

[COLOR="Purple"]

@Esmee dank
@Knillis

Knillis, het aanpassingsbedrijf vertelde
dat het tussenschot er niet in bleef zitten
het wordt n.l verwijderd, er moet echter
voldoende opslagruimte over blijven..
wat mede bepaald of er wel of geen bij-stoelen geplaatst kunnen worden

Vandaar dat mensen met de keuze van bv de Mercedes Vito- Volkswagen Transporter de langere uitvoering nemen...anders heb je geen recht
op het grijs kenteken...als je toch nog mede passagiers wil mee kunnen nemen..


Het is raadzaam om dit mee te nemen met de aankoop van een nieuwe auto of bestelbus.


[/COLOR]
Jildau

informatie link

Bericht door Jildau »

informatie link

[COLOR="RoyalBlue"][B] link webside waar je ook veel informatie kan vinden
niet alleen voor de auto [url]http://www.zorghulpatlas.nl/zorghulpwer ... assingen-/[/url][/B][/COLOR]
Speedy

Bericht door Speedy »

Ik ben heel gelukkig met onze Opel Vivaro (bus) die door [URL="http://www.beverautoaanpassingen.nl/home"]Bever[/URL] (Assen) is aangepast.

Zittend in mijn rolstoel kan ik d.m.v. elektrische deuropeners en een lift aan de achterkant naar binnen gaan.

Achter de bestuurders- en passagiersstoel zijn op de tweede zitrij stoelen geplaatst met zoveel tussenruimte dat mijn rolstoel er tussen past.

De rolstoel kan vastgezet worden en er is een autogordel zodat de rolstoel tijdens het rijden als zitplaats gebruikt kan worden.

Normaliter wip ik over op de bestuurdersstoel waaronder een draaiplateau gemonteerd is. Vervolgens draai ik deze stoel in de rijrichting en kan ik met handbediening (handgas en handbedrijfsrem) gaan rijden. :)

Doordat de bus door de RDW geregistreerd is als gehandicaptenvoertuig kon de BPM teruggevorderd worden en vallen we onder het gunstige wegenbelastingtarief.
joge

Bericht door joge »

Daar droom ik van; maar een goeie bus is sowieso aan de prijs; de kosten van de verbouwing zijn vaak nog hoger, hoor ik.

Klopt dat? Heb je de verbouwingskosten nog ergens 'gesponsord' gekregen?
Esmee

Bericht door Esmee »

Een mogelijkheid is ook nog een 2e hands rolstoelbus/auto kopen.
Wij hebben dit jaren gedaan, en dat is ons prima bevallen.

Er staat er bv nu een op de vsn (vereniging spierziekten nederland)
rolstoelbus voor max 6 passagiers.

[url]http://www.vsn.nl/markt/index.php?alles=1&lees=4142[/url]

Ik ken die mensen van advertentie niet hoor, dus geen belangen bij. Alleen kan een 2e hands verhoudingsgewijs best goedkoop uitvallen omdat je vaak maar weinig 'betaald' voor de aanpassingen.
Esmee

Bericht door Esmee »

Joge,

Je kunt fondsen aanschrijven om een deel van de kosten te vergoeden.
Heel zelden willen gemeenten via de WMO ook nog wel eens wat doen. Bv je voor jaren taxikostenvergoeding uitbetalen, maar dat wordt steeds minder.

O ja, de belastingdienst is ook nog een optie. In principe hanteren die de regel dat je totale vervoerskosten per jaar boven het gemiddelde van NL moeten uitkomen. Dat wordt door CBS wel gesteld op ca 10/11 % van je inkomen. Dus daarbij kun je proberen om alle kosten van vervoer die je gezin maakt en die boven die 11% uitkomen als extra vervoerskosten opvoeren.
Heb je specifiek aanpassingen in je auto kun je die ook proberen op te voeren, afschrijven in bv 5 jaar.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp